تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۵۰
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۵۷
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان اعلام کرد:

ذوب آهن تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا/ ذوب آهن اصفهان دارنده پروانه استاندارد محصول ریل از سازمان ملی استاندارد/ «ذوب» در اندیشه تولید چرخ و محور

می متالز - منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در هفتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان توانایی تولید ۴۰۰ هزار تن ریل را در سال دارد.
ذوب آهن تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا/ ذوب آهن اصفهان دارنده پروانه استاندارد محصول ریل از سازمان ملی استاندارد/ «ذوب» در اندیشه تولید چرخ و محور

به گزارش می متالز، یزدی زاده با اشاره به اینکه ریل یک محصول استراتژیک برای کشور است، بیان کرد: خوشبختانه تولید ریل در ذوب آهن اصفهان انجام می شود و امروز به عنوان تنها تولیدکننده کشور و تولید کننده غرب آسیا مطرح هستیم.

وی ادامه داد: به هر حال سمت و سوی توسعه کشور در حوزه ریل نیز بسیار با اهمیت و قابل توجه است.

به گفته یزدی زاده، صادرات محصولات فولادی ایران در سال 2018 میلادی 4 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به موضوع نوآوری در زنجیره فولاد، بیان کرد: این موضوع جنبه های مختلفی دارد اما بحث بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی برای مجموعه های بزرگ به ویژه فولاد و ذوب آهن که انرژی برای آن سهم مهمی در هزینه ها دارد (عدم استفاده از گاز یارانه ای)، موضوع مهمی است. نوآوری ها می تواند ما را در کاهش هزینه ها و افزایش رقابت پذیری رهنمود کند. شاید در داخل کشور ما را سخت رقابت پذیر کند اما خوشبختانه در بازار های صادراتی جزو الگوهای های جهانی حرکت می کنیم.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان همچنین تصریح کرد: اگر تمرکز خود را برروی بهره وری و کیفیت محصول بگذاریم باید گفت، تولید محصولات در ذوب آهن با توجه به پشتوانه و توان تولیدی است که از آن برخورداریم، یعنی بهره مندی از روش کوره بلند که در اختیار داریم.

به گفته وی، استفاده از روش VD برای تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالاتر نیز در دستور کار قرار دارد که ریل نمونه ای از آن است. ریل دو بخش اصلی دارد که بخش اول مربوط به تولید فولاد و بخش دوم آن مربوط به نورد است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

یزدی زاده تصریح کرد: تولید محصولات خاص صنعتی برای توسعه زیرساخت ها نیز از دیگر موضوعات مهم در دستور کار ذوب آهن است.

وی با اشاره به ایجاد ارزش افزوده در محصولات فولادی، اظهار کرد: تولید آلیاژها، توسعه دانش از طریق ارتباط صنعت و شرکت های دانش بنیان، گسترش فعالیت های تحقیق و توسعه برای تولید محصولات استراتژیک از موضوعات مهم است. ما امروز در این حوزه قراردادهای باز با دانشگاه های کشور داریم که در زمینه های مختلف همچون آب تا تولید فولاد و... همکاری داشته باشیم.

یزدی زاده اضافه کرد: در حوزه محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، تولید انواع ریل های شهری و غیری شهری و انواع سازه های فولادی در دستور کار قرار دارد. تمامی توسعه ها زیرسقفی انجام شده است. ریل تولید زبانه سوزن محصول جدیدی است که انجام می شود و آرک معدن نیز به عنوان محصول پر مصرف در صنایع معدنی در مختصات مختلف تولید می شود. تولید تیر آهن بال پهن در اندازه های مختلف نیز در دستور کار است. درواقع سبد محصولات ما در حال تکمیل است.

وی با اشاره به تولید ریل اظهار کرد: در حوزه خلیج فارس یا غرب آسیا ما تنها تولیدکننده ریل هستیم که در شکل های مختلف این محصول را راهی بازار می کنیم. ظرفیت تولید سالانه این شرکت ۷۰۰ هزار تن ریل و تیرآهن‌های بال پهن است.

یزدی زاده ادامه داد: تولید فولاد و ریخته گری شمش با کمک VD و سولفورزدایی است که اگر این اتفاق رخ نمی داد، تولید ریل ذوب آهن با چالش مواجه می شد.

وی درباره طرح های توسعه ریلی نیز بیان کرد: خوشبختانه امروز، حدود 7 محور در سراسر کشور را تامین می کنیم و مهمترین خریداران این محصول ذوب آهن شرکت زیرساخت (زیرمجموعه وزارت راه) و قرارگاه خاتم الانبیا هستند که خطوط ریلی مهم از جمله چابهار به زاهدان را اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه در افق 1404 کشور باید به 25 هزار کیلو متر ریل دست پیدا کند، گفت: یعنی حدود 12 تا 13 هزار کیلومتر از هدف عقب هستیم که این موضوع از چالش های اصلی صنعت فولاد در توسعه زیرساخت ها است. امیدواریم ذوب آهن اصفهان نقش استراتژیک در تامین بخشی از این نیاز زیرساختی را به خوبی ایفا کند. نباید فراموش کرد که گسترش و بهره‌وری صنعت ریل یکی از شاخص‌های توسعه ‌یافتی است.

یزدی زاده تصریح کرد: صنعت حمل و نقل حوزه ای است که به شدت در آن با مشکل همراه هستیم. استفاده از ظرفیت ایجاده شده برای آسان سازی حمل بار و مسافر در برنامه ششم نیز در نظرگرفته شد و باید تا 1404 حدود 30 درصد از حمل بار با راه آهن انجام شود که رسیدن به این هدف به دلیل ساخت انواع پل و .... به راحتی محقق نشود.

وی اضافه کرد: در سال 96  در حوزه ریل 8576 کیلومتر خطوط ریلی داشتیم که امروز به 13 هزار کیلومتر رسیده است و امیدواریم به 20 هزار کیلومتر 1404 دست پیدا کنیم.

یزدی زاده درباره استاندارد تولید ریل نیز بیان کرد: ذوب آهن اصفهان با سختگیرانه ترین مدل استاندارد تولید ریل خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز 2 شرکت بازرسی متولی بازرسی ریل های تولیدی هستند.

وی در ادامه درباره اندازه ریل های مورد استفاده در کشور، افزود: طول ریلی که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، 18 متر است اما عدد 36 متر به راحتی برای ما قابل تولید است و چنانچه طول های بیشتری مد نظر باشد، امکان توسعه آن در اختیار ذوب آهن قرار دارد.

یزدی زاده تصریح کرد: اگر امکان جا به جایی ریل با طول های بالاتر در شعاع های حرکتی که خطوط ریلی در کشور دارند وجود داشته باشد، ذوب آهن نیز آمادگی سرمایه گذاری برای تولید 120متر ریل را هم در اختیار دارد.

وی درباره ضریب ایمنی ریل نیز، اضافه کرد: تمرکز بیش از حدی بر این موضوع داریم و ضریب ایمنی یکی از برنامه های ما با شرکت های دانش بنیان است. در واقع در هر حوزه مرتبط با خط ریل آمادگی تولید را در اختیار داریم. توجه به این نکات سرعت را افزایش و هزینه های تولید را کاهش می دهد.

به گفته یزدی زاده، اخذ پروانه استاندارد ریل برای ذوب آهن بسیار حائز اهمیت بود و از زمان تولید نخستین نمونه ریل این درخواست به اداره استاندارد داده شد و خوشبختانه در 25 مرداد ماه سال جاری موفق به دریافت پروانه استاندارد محصول ریل از سازمان ملی استاندارد شدیم.

وی درباره صادرات ریل به کشورهای منطقه نیز، گفت: در حوزه صادرات ریل به کشورهای منطقه این گواهینامه از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. درنتیجه برای صادرات دیگر لازم نیست خریدار بازرسی را جهت بررسی فرآیند تولید به ذوب آهن بفرستد. در واقع این گواهینامه به اخذ پروانه های بین المللی نیز کمک خواهد کرد. موضوعی که به دلیل تحریم ها در حال حاضر کمی دشوار است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: قراردادهای جاری شرکت بیشتر مربوط به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، مترو و شرکت زیرساخت است.

یزدی زاده در ادامه با اشاره به چشم انداز تولید ریل، افزود: اگر ذوب آهن اصفهان بخواهد صرفاً به تولید ریل بپردازد توانایی تولید ۴۰۰ هزار تن ریل را در سال دارد. این بدان معنا است که باید نگاهی فراتر به کشورهای منطقه داشته باشیم. خوشبختانه همکاری با افغانستان به تازگی شروع شده است و با توجه به اینکه ما با استانداردهای اروپا این محصول را تولید می کنیم هیچ محدودیتی برای صادرات ریل به اروپا نخواهیم داشت.

وی گفت: موضوع مهمی که امروز به آن فکر می کنیم تولید چرخ و محور است. این محصول یکی از بخش های اصلی توسعه صنعت ریلی کشور است که مطالعات آن را انجام و اخیراً با یک بخش خصوصی در این باره مذاکره داشته ایم. تامین فولاد برای این محصول بسیار مهم است. خوشبختانه در شرکت اسفراین این کار به صورت محدود انجام می شود اما به دنبال رفع مشکلات در این حوزه هستیم که کار را با یک بخش خصوصی آغاز کرده ایم.

به گفته یزدی زاده، امروز می توان گفت واردات ریل در کشور به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع کار ما را سخت تر می کند، یعنی تعهدی می دهیم تا نیاز تمام پروژه های کشور را تامین کنیم اما بسیار به آینده امیدوار هستیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده