تاریخ: ۲۰ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۵۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسنعلی رضایی مقدم، مدیر عامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم

ارز تک‌نرخی، آری یا نه؟

می متالز - نیاز به تک نرخی بودن ارز به‌عنوان یک ضرورت جامعه سالم و پویا همواره در مقاطع مختلف دستور کار دولت‌های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید بوده و تجربه اجرای آن در دو لت‌های سازندگی و اصلاحات وجود داشته است. بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید درسال 1392 تک نرخی کردن نرخ ارز جزو برنامه‌های دولت بود تا در شرایط مناسب اقتصادی نسبت به اجرای آن اقدام نماید. در سال 1394 همزمان با توافق اولیه هسته‌ای با کشور های 1+5، این اقدام، ورد زبان کار شناسان و دولتمردان بود اما اراده اجرایی قوی در دولت وجود نداشت.
ارز تک‌نرخی، آری یا نه؟

به گزارش می متالز، تفکرات پوپولیستی حاکم بر دولت تدبیر و امید را شاید بتوان مانع تک نرخی کردن نرخ ارز با هدف سامان‌دهی به اقتصاد کشور دانست. هرچند قانونمندی‌های اقتصادی فارغ از تعلل دولتمردان راه خود را می‌پیماید و با کسی شوخی و تعارف ندارد و بسیار هم جدی و بی رحم عمل می‌کند؛ کما اینکه آثار آن در نیمه دوم سال 1396 به صورت انفجاری در بازار ارز مشاهده شد و سیلی محکمی به خواب‌زدگان اقتصادی کشور وارد کرد. در شرایط بسیار بحرانی، ارز تک نرخی اعلام شد، اقدامی هرچند دیرهنگام ولی ضروری و از ایجاد یک بحران اجتماعی جلوگیری شد.

انتظار است سیاست تک نرخی بودن نرخ ارز، با شناخت و اجرای قانونمندی‌های اقتصادی، نه با بگیر و ببند امنیتی، مراقبت و اجرا شود. یعنی باشناور کردن نرخ ارز طبق عرضه و تقاضا از به‌وجود آمدن بازار غیر رسمی ارز جلو گیری شود. با توپ وتفنگ نمی‌شود جلوی قانونمندی‌های قهار اقتصادی را گرفت. باید قوانین اقتصادی را آموخت و برای به‌وجود آوردن فضای سالم کسب‌وکار فارغ ازرانت و رانت‌خواری، هوشیارانه عمل کرد.

متاسفانه اخیرا" تحلیل‌های ناقص از برخی نهادهای رسمی کشور ازجمله " مرکزتحقیقات استراتژیک مجلس شورای اسلامی" به گوش می‌رسد که به دولت توصیه شده تا نرخ دیگری را در کنار نرخ رسمی ارز بپذیرد. یعنی به‌وجود آوردن فضای رسمی رانت‌خواری و آسیب وارد کردن به بدنه نحیف اقتصادی کشور که با تک نرخی شدن ارز، به‌عنوان داروی شفابخش، می‌رفت تا از این بلای فساد آور نجات پیدا کند.

از دولت تدبیر و امید انتظار است با  تشکیل اتاق فکر از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی ایرانی علاقمند به سرنوشت ایران که در داخل یا خارج کشور در مراکزآموزشی و اجرایی حضور دارند و شرایط اجتماعی داخل کشور را به خوبی می شناسند ، برای حراست و اجرایی کردن روش‌های علمی تک نرخی شدن ارز اقدام کند. تک نرخی کردن ارز ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیست بلکه شناوری آن برحسب عرضه و تقاضا است.

تعیین نرخ پایه اولیه هر دلار 42000 ریال بسیار بجا و درست بود ولی ثابت نگه داشتن آن غلط و بسیار غلط است. باید با عرضه و تقاضا نرخ ارز به‌صورت شناور به زیر یا بالای 42000 ریال تغییر کند. با مدیریت علمی همواره نرخ ارز تک نرخی باشد. یادمان نرفته که در دولت اصلاحات با نفت بشکه ای هشت دلار، ارز تک نرخی شد و در تمام دوران دولت اصلاحات و حتی سال‌ها بعد از آن ادامه پیدا کرد. می‌شود از آن تجربه گرانبها به‌خوبی استفاده کرد و ارز را واقعا" به‌صورت شناور تک نرخی نگه داشت. این شدنی است، فقط علم، آگاهی،  تدبیر و مدیریت می‌خواهد.

دو یا چند نرخی بودن نرخ ارز، سم مهلک است. چراکه رانتخواران، کالاهای وارداتی را با نرخ ارزرسمی وارد کشور می‌کنند ولی با نرخ ارز آزاد زیر قیمت تمام شده تولید داخل می فروشند که نتیجه آن تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی، حذف اشتغال و ایجاد بحران اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

دولتمردان اقتصادی، نگران افزایش قیمت‌ها و تورم با شناور بودن نرخ ارز نباشند، چراکه هم اکنون کالاهای روزمره مردم با نرخ ارز آزاد هر دلار بالای 60000 ریال تعیین و در اختیار مردم قرار می‌گیرد نه با ارز 42000 ریالی. اعتراضات اخیر رانندگان کامیون و تاکسی مبنی بر افزایش قیمت گزاف لاستیک و سایر ملزومات خودرو نیز نمونه بارزی از آن است.

بنابراین باید واقع‌بین بود  و اقصاد کشور را با شناخت قانونمندی‌های اقتصادی ساماندهی کرد که نتیجه آن رونق تولید داخلی، توسعه اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، شکوفایی اقتصادی و به‌وجود آمدن فضای شادی و نشاط در کشورخواهد شد.

عناوین برگزیده