تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۶۰۴۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
چشم‌انداز ۲۰۲۱، رشد و بی‌ثباتی قیمت‌ها

حال دکتر مس خوب است

می متالز - هزاره سوم برای مس با قیمت ۱.۱ دلار در هر پوند آغاز شد. یک دهه طول کشید تا بالاترین رکورد تاریخ برای قیمت این فلز (۴.۷ دلار در هر پوند) ثبت شود.
حال دکتر مس خوب است

به گزارش می متالز، هزاره سوم برای مس با قیمت ۱.۱ دلار در هر پوند آغاز شد. یک دهه طول کشید تا بالاترین رکورد تاریخ برای قیمت این فلز (۴.۷ دلار در هر پوند) ثبت شود. فلز سرخ در دهه دوم هزاره جدید شاهد نوسان‌های شدید قیمت بود اما از یک سال قبل، با همه‌گیری بیماری کرونا که تاثیر منفی بر میزان عرضه داشت، با رشد مداوم قیمت روبه‌رو شد. البته بحران کرونا در سمت تقاضا نیز تاثیر منفی داشت. نمودار پیش‌رو نشان‌دهنده روند تغییر قیمت مس در ۵ سال گذشته است.
 

رشد مداوم و بی ثبات قیمت


به گزارش وبسایت INN، آمارهای یک سال گذشته نشان می‌دهند، قیمت مس در مارس ۲۰۲۰ با ثبت رقم ۲ دلار در هر پوند (معادل ۴۶۱۷ دلار در هر تن) به پایین‌ترین سطح از اکتبر ۲۰۱۶ رسید. با این حال، این فلز در روندی صعودی در دسامبر همین سال به ۳.۷ دلار در هر پوند (معادل ۷۷۴۱ دلار در هر تن) رسید. بر همین اساس، کارشناسان معتقدند: با توجه به افزایش تقاضا و کمبود عرضه که به کاهش ذخایر مس در انبارهای جهان (به ویژه بازار فلزات لندن) منجر شده، در سال ۲۰۲۱ ما شاهد رشد مداوم و در عین حال، بی‌ثبات قیمت مس خواهیم بود.
 

تاثیر پذیری از چین و شیلی

در سه ماه دوم ۲۰۲۰ با بهبود تقاضا و افزایش فعالیت‌ها در چین، قیمت مس در مسیر صعودی قرار گرفت. چین بزرگترین مصرف‌کننده مس جهان است و هرگونه تغییر در میزان مصرف آن بر قیمت این فلز تاثیر مستقیمی دارد. تداوم این روند در سه ماه سوم و چهارم موجب شد تا قیمت مس به بالاترین سطح در ۷ سال گذشته افزایش پیدا کند. چارلی دورانت از گروه CRU در این زمینه گفت: سقوط و افزایش قیمت مس که تحت تاثیر بهبود تقاضای چین رخ داد، بسیار قابل توجه بود. به نظر من جالب‌ترین بخش این داستان، سرعت بهبود تقاضای چین و مقدار فلزی است که این کشور در ماه‌های گذشته جذب کرده است.
رایان کوچران از Open Mineral با تاکید بر اینکه روند افزایش قیمت‌ها دور از انتظار بوده است، گفت: عامل اصلی افزایش قیمت‌ها، واردات عظیم چین (کنسانتره و کاتد مس) بوده است. این در حالی است که در یک سال گذشته، بازار کنسانتره با کمبود شدیدی روبه‌رو بوده است. در کنار این کارشناسان، کارن نورتون از Refinitiv نیز با اشاره به سرعت و میزان افزایش تقاضای چین، روند بهبود تولید معدنی مس در شیلی را مورد توجه قرار داد و افزایش تولید معدن «کولاهواسی» دومین معدن بزرگ مس جهان را چشمگیر توصیف کرد. نورتون گفت: در حال حاضر بازار بیش از حد گسترش یافته و به نوعی شاهد زیاده‌روی در بازار مس هستیم. بنابراین، احتمالا در چند ماه آینده با عقب‌نشینی در برخی حوزه‌ها روبه‌رو خواهیم شد. اما با افزایش امیدواری نسبت به تاثیر مثبت واکسن‌ها که رشد چشمگیر تقاضا در بخش‌های مختلف را نوید می‌دهد، تداوم سیر صعودی قیمت مس به روند غالب در سال ۲۰۲۱ تبدیل خواهد شد.
 

عوامل موثر


در سال ۲۰۲۱ مجموعه‌ای از عوامل بر بازار مس اثرگذار خواهند بود. بهبود تقاضای جهانی به دلیل افزایش میزان فعالیت‌های تولیدی و کمبود ذخایر موجود بازارها از یک سو و افزایش تولید معادن مس در برخی کشورها که به پر شدن ذخایر در نیمه دوم سال منجر خواهد شد، از سوی دیگر بر این بازار تاثیر خواهد گذاشت. بر این اساس، انتظار می‌رود که با تأمین مس مورد نیاز کشورها، سیر صعودی قیمت‌ها در نیمه دوم متوقف شود. با این حال در مجموع، در سال ۲۰۲۱ قیمت فلز مس بالاتر از سطوح فعلی خواهد بود.
آمارهای کیتکو نشان می‌دهند، میزان ذخایر مس انبارهای بازار فلزات لندن در سه ماه دوم ۲۰۲۰ شروع به کاهش کرد و از ۲۷ هزار تن به ۷ هزار تن در پایان سه مامه سوم رسید. این رقم تا میانه سه ماه چهارم به بیش از ۱۸ هزار تن رسید اما دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت و تا امروز کاهشی بوده است.

نمودار در قسمت دانلود

عناوین برگزیده