تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۶۰۷۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معدن:

رشته مهندسی معدن با تمام علوم سر و کار دارد

می متالز - محمد رضایی با اشاره به اینکه صنایع تماما از معدن وام می گیرند گفت: گرایش اکتشاف شمای کلی رشته مهندسی معدن را نشان می دهد و بازار کار نسبتا خوبی را دارد اما افراد باید تحمل کار در خارج شهر و دوری از خانواده را داشته باشند.
رشته مهندسی معدن با تمام علوم سر و کار دارد

به گزارش می متالز، محمد رضایی دانشجوی کارشناسی دانشگاه زنجان و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در گفتگویی به صورت پرسش و پاسخ درباره رشته مهندسی معدن و ابعاد مختلف این حوزه به روشنگری پرداخت.

اگر بخواهی مهندسی معدن را به فردی معرفی کنی چگونه این کار را انجام می دهی؟

مهندسی معدن مادر تمام رشته هاست همه رشته ها و صنایع از آن وام می گیرند، درس های مهندسی معدن نیز از دروس همه رشته ها در خود دارد مثل رشته های عمران، زمین شناسی، شیمی، متالورژی، ریاضی، نقشه برداری و ...

با توجه به اینکه دروس مهندسی معدن را معرفی کردی درباره بازار کار این رشته هم کمی برایمان توضیح بده؟

اولاً باید گرایش ما مشخص شود چون رشته معدن چهار گرایش دارد، به عبارتی ۴ گرایش در کارشناسی و ۶ گرایش در کارشناسی ارشد، استخراج، اکتشاف، مکانیک سنگ و فرآوری چهار گرایش کارشناسی هستند که تونل و فضاهای زیرزمینی و محیط زیست در کارشناسی ارشد به چهار گرایش کارشناسی اضافه می شوند. هر کدام از این گرایش ها کارهای متفاوتی دارد اما خود معدن به گرایش استخراج نزدیک است و سایر گرایش های آن، از معدن فاصله می گیرد مثلاً فراوری در زمینه شیمی و متالورژی وارد می شود و اکتشاف در زمینه زمین شناسی و فیزیک، اما همه این ها از معدن وام می گیرند در حالی که گرایش استخراج شمای کلی معدن را نشان میدهد.

وضعیت درآمد شغلی رشته مهندسی معدن چگونه است؟

 از لحاظ درآمدی هم الان متفاوت است و آن چیزی که از دوستانم سر کار می روند می دانم با ۴ یا ۵ میلیون شروع می‌شود تا ۷ تا ۸ میلیون برحسب مقطع تحصیلی ولی بستگی به مهارت و آشنایی با نرم افزار ها و اجرا کردن پروژه های مختلف در نرم افزارها دارد و این حقوق نیز رفته رفته افزایشی می شود. بازار کار نیز در این رشته به صورت نسبتاً مطلوبی موجود است مثلاً من اکثراً آگهی استخدام رشته معدن را در جاهای مختلف میبینم، بسیاری به خاطر دور بودن کار از محل زندگی، به دنبال مشاغل دفتری و دفتر فنی هستند که مشاغل دفتری این رشته نیز وجود دارد اما تعدادش محدود است.

توانایی های لازم برای تحصیل در این رشته چیست؟

شبیه همه رشته ها اول باید علاقه داشته باشی، بر حسب گرایش باید دروس آن رشته را هم بلد باشد مثلاً برای فرآوری باید شیمی و فیزیک را خوب بلد باشد و اینکه باید بپذیری که کار آینده تو در خارج از شهر است و تحمل دوری از خانواده را نیز باید داشته باشی اما با گرایش‌های مختلف کمی شرایط کار تغییر می کند، در کل باید تلاشگر باشی و نرم‌افزارهای مختلف را یاد بگیری.

ظرفیت علمی دانشگاه زنجان در رشته معدن نسبت به فضای کشور و همینطور فضای کشور را نسبت به فضای بین الملل را چگونه ارزیابی می کنی؟

دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی حدود ۴۰ دانشجو و در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۰ دانشجو را می پذیرد، باید سیاست جذب دانشجو بر حسب بازارکار آینده شکل بگیرد. مهندسی معدن نسبت به رشته های دیگر دانشجویی کمتری می گیرد. این رشته در ۱۶ الی ۱۷ دانشگاه تدریس می شود یعنی نسبت به رشته های دیگر دانشجوی کمتری می‌گیرد و این خودش حسن است که مانند رشته های برق و مکانیک و عمران علاوه بر دانشگاه های دولتی دانشگاه های آزاد و پیام نور در این رشته ها دانشجو نمی پذیرند.

 بهترین دانشگاه های معدن نیز شامل سه دانشگاه در تهران، دانشگاه باهنر کرمان و در بحث استخراج دانشگاه شاهرود هستند، از لحاظ علمی اساتید خوبی داریم و کارهای خوبی هم صورت گرفته است اما با فضای بین المللی فاصله داریم زیرا امکانات کمتری داریم و کارهای تحقیقاتی کمتری صورت گرفته است و در مسیر خوبی حرکت می کنیم برای مثال دکتر بنیسی و دکتر عبداللهی از اساتید شاخص گرایش فراوری هستند، اساتید گرایش های دیگر نیز قطعاً در تخصص خودشان شروع به کارهای مختلفی کرده اند اما دانشگاه زنجان نسبت به دانشگاه های تهران کیفیت پایین تری دارد و باید خودش را ارتقا دهد.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند