تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۱۶۱۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چالـش‌‌‌هایی از جنس بتن

می متالز - ۱۲۰ واحد تولید بتن آماده در اطراف تهران مشغول تولید هستند که البته متاثر از رکود بازار و حال و هوای این روزها در رکود به‌سر می‌برند و بازار چندانی ندارند.
چالـش‌‌‌هایی از جنس بتن

به گزارش می متالز، این در حالی است که نرخ تمام‌شده آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. البته این واحدها مشکلاتی همچون حمل بار مجاز، زمان تردد، مالیات، سختی کار و نیروی انسانی را بر دوش می‌کشند که ادامه کار را بر آنها دشوار کرده است.


افزایش نرخ تمام‌شده

درباره واحدهای تولید بتن آماده و مشکلات این صنف، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران اظهار کرد: در استان تهران حدود ۱۲۰ واحد بتن آماده، مشغول تولید هستند که تمام آنها نشان استاندارد دارند، البته حدود ۳۰ تا ۴۰ واحد مشغول کار نیز نشان استاندارد و پروانه بهره‌برداری ندارند که ما با همکاری نظام مهندسی، اداره استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال تعطیلی این واحدها هستیم.
محرم کریمی درباره میزان تولید بتن آماده در سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته روزی ۳۰ هزار مترمکعب یعنی معادل ۱۱۵ هزار تن در روز تولید بتن داشته‌ایم اما از ابتدای امسال شاهدیم که رکود بازار بیشتر شده و نسبت به سال گذشته تولید کمتری را ثبت کرده‌ایم.
کریمی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای بتن آماده خاطرنشان کرد: بیشتر واحدها به‌دلیل شرایط بازار در رکود به سر می‌برند. موضوع این است که هزینه‌ حمل‌ونقل و نگهداری به شدت افزایش پیدا کرده اما نرخ بتن افزایش نیافته است، بنابراین واحدها به سمت تعطیلی پیش می‌روند.
وی در پاسخ به این پرسش که سیمان به عنوان ماده اولیه بتن گران نشده است و با افزایش نرخ روبه‌رو نبوده‌اید، گفت: البته براساس مصوبه، نباید افزایش نرخ سیمان روی می‌داد اما این محصول در ۵ ماه گذشته ۳ بار افزایش نرخ داشته، هرچند بازار راکد است و با این قیمت‌ها خریداری وجود ندارد.
انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران خاطرنشان کرد: نرخ رسمی برای فروش یک مترمکعب بتن ۶۵ هزار تومان است اما در این رکود ساخت‌وساز کسی حاضر به خرید با این نرخ نیست. البته زمانی که بازار رونق می‌گیرد، تولیدکننده و فروشنده با صف خرید روبه‌رو می‌شوند، در نتیجه نرخ هم افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که بازار در رکود است، فروشنده به‌دنبال مشتری با نرخ پایین‌تر است.
کریمی در پاسخ به اینکه آیا در زمینه بتن صادرات انجام می‌شود، گفت: بتن جزو آن دسته از کالاهایی به‌شمار می‌رود که نمی‌توان آن را وارد و صادر کرد وگرنه چینی‌ها این بازار را هم از ما گرفته بودند زیرا از لحظه‌ای که سیمان قالب‌بندی شده تا زمانی که مصرف می‌شود، ۹۰ دقیقه زمان لازم دارد، در غیر این صورت فاسد می‌شود به همین دلیل این محصول قابلیت واردات و صادرات ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل تردد کامیون‌ها در روز حل شد، گفت: هنوز مشکل تردد حل نشده و اجازه تردد در روز به کامیون‌ها داده نمی‌شود.
انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران در پاسخ به این پرسش که تحولات نرخ ارز چه تاثیری بر صنعت شما داشته است، اظهار کرد: نرخ قطعات ماشین‌آلات افزایش یافته است.
در کل در چند ماه گذشته نرخ تمام‌شده به شدت افزایش یافته اما زمانی که نرخ محصول افزایش پیدا نمی‌کند، تولید همراه با زیان خواهد بود که در صورت ادامه‌دار شدن این شرایط، منجر به تعطیلی و ورشکستگی می‌شود.


مشکلات پلیسی واحدهای بتنی آماده

حوزه بتن آماده، علاوه بر رکود این روزهای بازار، با مشکلات دیگری هم دست به گریبان است که در این باره سعید رحیمی، تولیدکننده بتن آماده، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله حوزه بتن آماده این است که کارخانه‌ها با ۳۰درصد ظرفیت مشغول به کار هستند که این موضوع از دو مسئله نشات می‌گیرد؛ از یک‌سو بازار در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و از سوی دیگر در چند سال گذشته واحدهای تولیدی بسیاری ایجاد شده‌ و بازار را اشباع کرده‌اند.
رحیمی با اشاره به مشکل مهم دیگری که واحدهای تولید بتن آماده با آن روبه‌رو هستند، گفت: مشکل دیگر واحدهای بتن آماده، موضوع پلیس است که البته درباره پلیس با دو مشکل و خلأ قانونی روبه‌رو هستیم؛ یکی از مهم‌ترین خلاهای قانونی که این صنعت با آن روبه‌رو است، میزان بار و تناژ مجاز کامیون‌ها برای حمل بار است.
وی در ادامه توضیح داد: در سال‌های قدیم تناژ کامیون ۲۶ تن بود اما با توجه به فناوری خودروهای روز در سطح جهان، این میزان برای حمل کامیون‌ها افزایش یافت که البته در کشور ما افزایش نیافته است.
وی درباره حل مشکل تناژ بار کامیون‌ها عنوان کرد: در وزارت راه و شهرسازی، گروهی برای افزایش حمل بار مجاز کامیون‌ها تشکیل شد که مدعی شدند کامیون‌ها تحمل این بار را ندارند، در حالی که این کامیون‌ها ساخت داخل نیستند و در کاتالوگ آنها شرح داده شده که قادر به چه میزان حمل بار هستند اما پس از آنکه متقاعد شدند کامیون‌ها قادر به حمل چنین باری هستند عنوان کردند پل‌ها و جاده‌های ما قادر به تحمل چنین باری نیستند اما با محاسبه‌ پل‌ها دریافتند که آنها نیز تا ۴۵ تن بار را تحمل خواهند کرد. موضوع این است که همچنان شاهد هستیم حمل بار به میزان تناژ قبل است. گویی مسئله این است که به عمد، حمل این تناژ به میزان قبل اعمال می‌شود، چون جریمه کردن می‌تواند سودی برای‌شان داشته باشد.
وی یادآور شد: براساس قانون هر کامیون، مجاز به بارگیری ۴/۵ مترمکعب کالا است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این میزان به ۹ تا ۱۰ مترمکعب نیز می‌رسد. واحدهای بتن برای تردد کمتر و یک بار بارگیری، راهی ندارند که ۱۰ مترمکعب بار بزنند اما جریمه پلیس را پرداخت کنند.
این تولیدکننده بتن آماده در ادامه یادآور شد: موضوع دیگر درباره پلیس این است که کامیون‌ها حق تردد در روز را ندارند. شب‌ها هم با شکایت شهروندان روبه‌رو می‌شوند که به‌خاطر تردد و سروصدای کامیون‌ها، آسایش از ما گرفته شده است. پس تکلیف تولیدکننده بتن چیست؟ باید روز کار کند یا شب؟


مشکل سوخت و مالیات

رحیمی ادامه داد: مشکل مهم دیگری که تولیدکنندگان بتن آماده با آن درگیر هستند، سهم سوخت کامیون‌هاست و اینکه نرخ سوخت بسیار گران شده است. وی در ادامه به موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: ضریب مالیاتی به درستی طراحی نشده است.
دو نوع مالیات وجود دارد؛ یکی مالیات عملکرد تکلیفی و دیگری مالیات ارزش افزوده.
ضریب مالیات عملکرد باید اصلاح شود. موضوع این است که پروژه‌های عمرانی پس از یک سال بدهی‌ خود را پرداخت می‌کنند اما دولت از ما توقع دارد پس از ۳ ماه مالیات ارزش افزوده خود را پرداخت کنیم.
وی در ادامه با اشاره به سختی کاری که در واحدهای تولید بتن آماده وجود دارد، گفت: به طور معمول به‌دلیل سختی کار در واحدهای بتن آماده، نیروی انسانی ایرانی حاضر به کار نیست، از این رو بیشتر واحدها نیروهای مهاجر افغان را به کار می‌گیرند اما گرفتن مجوز کار برای نیروهای افغان‌ بسیار سخت‌ شده‌ و هزینه‌های آنها افزایش یافته و توجیه‌پذیر نیست.
رحیمی در پایان درباره نرخ تمام شده بتن آماده عنوان کرد: نرخ تمام شده بتن آماده به شدت افزایش یافته اما به دلیل اینکه بازار راکد است، چندان قادر به افزایش نرخ نیستیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده