تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۱۶۱۳۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مظفر علیخانی در بازدید از واحدهای تولیدی استان چهارمحال و بختیاری

دیپلماسی اقتصادی و تقویت صادرات به رفع مشکل تولید کمک کند

می متالز - معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در بازدید از واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از واحدها زیر ظرفیت اسمی فعال هستند، گفت: مشکلات تولید باید با استفاده از دیپلماسی اقتصادی و تقویت حضور تولیدات در بازارهای جهانی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های صنعتی شدن برطرف شود.
دیپلماسی اقتصادی و تقویت صادرات به رفع مشکل تولید کمک کند

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در بازدید از واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از واحدها زیر ظرفیت اسمی فعال هستند، گفت: مشکلات تولید باید با استفاده از دیپلماسی اقتصادی و تقویت حضور تولیدات در بازارهای جهانی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های صنعتی شدن برطرف شود.

به گزارش می متالز، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران گفت: آشنایی با کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی به‌عنوان فعالان بخش خصوصی کشور جزو برنامه‌های اولویت‌دار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار دارد. در همین راستا با بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی صنعتی استان‌ها نسبت به بررسی ظرفیت‌ها و دریافت پیشنهاد‌ها برای کاهش مشکلات این حوزه اقدام می‌شود.

مظفر علیخانی در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری و بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی این استان افزود: پوشش بازارهای داخلی، دسترسی به بازارهای خارجی و عمل به تعهدات در شرایط سخت کنونی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار بخش خصوصی به شمار می‌رود.

او یادآور شد: هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی کشور با مشکل تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش، بیمه، مالیات، گمرک، امور بانکی، پرداخت نشدن مشوق‌های صادراتی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی مواجه هستند.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران اظهار کرد: این مشکلات در حالی است که بسیاری مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی صنعتی ایران در داخل کشور تولید می‌شود اما این مواد اولیه به‌جای تأمین نیاز داخلی، صادر شده و بخش تولید را با چالش مواجه می‌کند.

به عقیده علیخانی، تورم 2 رقمی، هزینه‌های بالا، گرانی مواد اولیه و نوسانات اقتصادی در تمامی روند تولید و بازار اثر می‌گذارد.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه امروزه افزایش قیمت تمام‌شده یک چالش جدی برای تولید، صادرات و اقتصاد به شمار می‌رود، گفت: افزایش قیمت‌ها و ثابت بودن قدرت خرید مردم منجر به کوچک شدن بازار شده است و متغیر قیمت، هنگام رقابت در بازار، اثرگذاری بیشتری نسبت به کیفیت دارد، درحالی‌که کشورهای همسایه ایران از قدرت خرید بالا برخوردار نیستند، اما درعین‌حال، رقابت در این بازارها بالاست.

او برخورداری از روادید را نخستین پله برای ورود به بازارهای جهانی دانست و گفت: باید از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای رفع این مشکل بهره‌گیری شود.

علیخانی تأکید کرد: ایجاد زیرساخت‌ها برای صنعتی شدن کشور و کمک به واحدهای تولیدی بایستی بیشتر موردتوجه دولت باشد.

او با اشاره به فعال بودن ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و صنعتی افزود: باید برای افزایش بهره‌وری و رساندن ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی به ۱۰۰ درصد، تلاش شود.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های ایران با بیان اینکه صنایع کشور در حوزه طراحی، برندسازی و دور زدن تحریم‌ها موفق عمل کرده‌اند، گفت: تکیه‌بر تولید داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی، فراوانی کالا در بازار، افزایش رقابت در بازارهای خارجی، تقویت صادرات، کمک به بهبود محیط کسب‌وکار و اصلاح فرآیندهای غیرضروری منجر به شکوفایی اقتصادی و صنعتی در کشور خواهد شد.

علیخانی اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری واحدهای تولیدی و صنعتی مطلوب و اثرگذاری در حوزه اقتصاد، اشتغال و صادرات کشور دارد.

در جریان این بازدید، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد نیز گفت: صنایع و واحدهای تولیدی این استان با مشکلات جدی در حوزه تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش، بیمه، مالیات، گمرک، نوسانات اقتصادی و تسهیلات بانکی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آیت‌الله احمدی تأکید کرد: اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان کشور و چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در حوزه صنعت ایجاد کرده است.

او افزود: تقویت رابطه بین دولت و بخش خصوصی نقش مستقیم در تدبیر برای کاهش مشکلات کنونی و ارائه راهکارهایی به‌منظور تقویت حوزه صادرات دارد.

عناوین برگزیده