تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۱۶۳۰۳۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رضایی کوچی در جلسه جمع بندی نظارت میدانی از مناطق زلزله زده سی سخت و دنا:

نمایندگان تا آخرین لحظه در کنار مردم آسیب دیده از زلزله/شهرداری ها نسبت به رفع مشکلات زلزله زدگان اقدام کنند

می متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس به بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی و امدادی پرداخت و گفت: نمایندگان مردم تا آخرین لحظه در کنار مردم آسیب دیده در زلزله خواهند بود و موضوعات مربوطه را در مجلس پیگیری خواهند کرد.
نمایندگان تا آخرین لحظه در کنار مردم آسیب دیده از زلزله/شهرداری ها نسبت به رفع مشکلات زلزله زدگان اقدام کنند

کمیسیون عمران سی سخت

به گزارش می متالز، محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در جلسه جمع بندی بازدید نظارتی کمیسیون متبوع خود از مناطق زلزله زده سی سخت و دنا و نحوه خدمات رسانی دستگاه های اجرایی به مردم، گفت: با توجه به اینکه منطقه سی سخت و دنا بر روی گسل زلزله بوده و این بلای طبیعی دائما در اینجا با فواصل زمانی کوتاه به وقوع پیوسته لازم است مسئولان مربوطه در خصوص ساخت اسکان های موقت و اضطراری و تقویت واحدهای مسکونی اقدامات موثری داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات ضروری که دستگاه های اجرایی و امدادی باید در شرایط بحرانی وقوع زلزله انجام دهند، تصریح کرد: برقراری مجدد انشعابات آب، برق، گاز، مخابرات و تلفن، توزیع سوخت موردنیاز برای مردم، بازدید و بررسی ساختمان های مسکونی، درمانی، مدارس توسط نظام مهندسی و بررسی پایداری و مقاومت آن ها جهت اطمینان خاطر ساکنین و همچنین استقرار سرویس های بهداشتی، حمام و نانوایی موقت از جمله اقداماتی است که مسئولان اجرایی استان هنگام وقوع زلزله باید انجام دهند.

رضایی کوچی ادامه داد: توزیع اقلام ضروری مانند چادر، پتو، وسایل گرمایشی، آب آشامیدنی، دارو و مواد غذایی نیز از جمله موارد ضروری است که باید هنگام وقوع زلزله مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وظایف بنیاد مسکن در شرایط بحرانی زلزله، تصریح کرد: استقرار دفاتر بنیاد مسکن برای ارائه طرح های هادی و صدور مجوزهای لازم و ارائه تائیدیه جهت دریافت کمک ها و وام های مردمی و همچنین تعیین میزان کمک دولت برای ساخت و تامین اقلام خانگی از جمله وظایف بنیاد مسکن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تعیین میزان وام دولت برای ساخت و بازسازی مساکن تخریب شده از زلزله، افزود: دولت باید وامی متناسب با شرایط اختصاصی فعلی به مردم ارائه کند، همچنین در جهت تامین مصالح ساختمانی با کیفیت برای ساخت واحدهای جدید باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین شهرداری ها باید با صدور پروانه های ساختمانی و معافیت موقت از پرداخت بدهی ها، نسبت به رفع مشکلات مردم آسیب دیده از زلزله اقدام کنند.

رضایی کوچی تصریح کرد: تامین تسهیلات لازم برای مستاجران از جمله موارد دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد، همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با در اختیار قرار دادن اقلام بهداشتی در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا و سایر اپیدمی ها که در این گونه مواقع بروز می کنند اقدام موثری داشته باشند ضمن اینکه لازم است وزارت راه و شهرسازی با تسریع در روند بازسازی بافت فرسوده در مناطق زلزله زده و مبلمان شهری و راه های مواصلاتی شرایط را برای مردم مناطق آسیب دیده بهبود بخشد.

وی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران، افزود: اصلاح این قانون در دستورکار کمیسیون عمران قرار داشته تا با افزایش اختیار ناظران نسبت به رفع مشکلات آن ها اقدام شود ضمن اینکه با افزایش اختیار مسئولیت آن ها در قبال عملکردشان افزایش خواهد یافت.

رضایی کوچی با اشاره به عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: جایگاه مدیریت بحران در گذشته در حد معاونت وزارت کشور بود که آن را در حد تصمیم گیری ریاست جمهوری افزایش دادیم با این حال عدم تشکیل ستاد مدیریت بحران در این منطقه و نبود مکان اسکان موقت برای زلزله زدگان و همچنین عدم تامین اقلام ضروری مردم نشان دهنده عملکرد ضعیف مدیریت بحران بوده که باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: حضور نمایندگان مختلف از کمیسیون های عمران، بهداشت، شوراها و امور داخلی و حضور نماینده ای از هیات رئیسه مجلس نشان دهنده اهمیت این موضوع بوده و نمایندگان اهتمام جدی برای بازسازی مناطق آسیب دیده دارند. نمایندگان مردم تا آخرین لحظه در کنار مردم آسیب دیده در زلزله خواهند بود و موضوعات مربوطه را در مجلس پیگیری خواهند کرد.

براساس این گزارش در جلسه نهایی و جمع بندی بازدید میدانی کمیسیون عمران از مناطق زلزله زده، دستگاه های امدادی و اجرایی اعم از جمعیت هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی حضور داشته و در خصوص اقدامات مجموعه متبوع خود در زمینه مدیریت بحران، ساماندهی زلزله زدگان توضیحاتی ارائه کردند.

عناوین برگزیده