تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۱۶۳۱۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهندس جعفری رئیس‌ هیات عامل ایمیدرو در جمع خبرنگاران تاکید کرد:

نقش پررنگ بخش خصوصی در بومی ‌سازی و ساخت قطعات‌ و تجهیزات ایمیدرو بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی در بومی ‌سازی را فراهم می‌کند

می متالز - با توجه به اینکه امروز صنایع فولادی بزرگی مثل فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان و فولادهای دیگر در کشور احیاء شده است؛ توقع این است که برای سایر واحدهای فولادی بتوانیم تمامی قطعات ‌وتجهیزات مورد نیاز را با استفاده از تکنولوژی که ایجاد شده یا با مهندسی معکوس؛ بومی سازی و از طریق ساخت داخل تامین کنیم؛ چراکه هم دانش لازم و هم افراد دانشگاهی و متخصصی در این زمینه وجود دارد.
نقش پررنگ بخش خصوصی در بومی ‌سازی و ساخت قطعات‌ و تجهیزات ایمیدرو بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی در بومی ‌سازی را فراهم می‌کند

به گزارش می متالز، مهندس وجیه الله جعفری رئیس‌‌هیات عامل ایمیدرو ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه تخصصی بومی‌‌ سازی قطعات‌ و تجهیزات شرکت ملی فولاد ایران گفت: با نگاهی به این نمایشگاه می‌توان پی برد خیلی از کارهایی که زمانی فکر می‌ کردیم امکان تحقق آن وجود ندارد؛ امروز انجام شده است. در همین راستا سازمان توسعه‌ و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران به دنبال این است که بستر لازم را برای  شرکت‌های تولید کننده و سازنده این تجهیزات و قطعات فراهم کند و کمک نماید تا شرکت‌ های فولادی وابسته و تابعه نیز با توجه به شرایطی که این شرکت‌ها دارند ؛ از کالاهای ساخت داخل اقلام موردنیاز خود را تامین کنند.

وی همچنین با بیان اینکه حتی در شرکت‌های غیروابسته و تابعه بخش صنایع ‌معدنی نیز این نگاه ویژه وجود دارد، تاکید کرد: از سوی دیگر در وزارت صمت هم این موضوع خیلی جدی در نظر گرفته شده است. موضوع ساخت داخل از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در همین راستا با توجه به قوانینی که وجود دارد و بحث ثبت سفارش؛ اگر کالایی در داخل کشور امکان ساخت و تامین آن وجود داشته باشد؛ اجازه واردات به آن داده نخواهد شد.

مهندس جعفری خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است؛ تشویق و ترغیب شرکت‌‌ها به انجام این کار است. در واقع باید به  حدی از ساخت داخل برسیم که دیگر نیازی به هیچکدام از قطعات وارداتی نباشد؛ بلکه با تکنولوژی‌های جدید بتوانیم حتی قطعات به روز و جدید را هم تولید و تامین کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز همکاران ما در بخش فولاد به بومی‌ سازی قطعات ‌و تجهیزات مورد نیاز خود که به دلیل تحریم‌های موجود نتوانسته بودند آنها را به کشور وارد کنند؛ ترغیب شدند و برای اولین‌بار قطعات‌ و تجهیزات مورد نیاز کشور را با مشخصات و فوریت مناسب تولید و ارائه کردند. نکته حائز اهمیت در این بخش اینکه ما در هر شرایطی باید توسعه ساخت داخل را دنبال کنیم؛ چراکه این موضوع به ایجاد اشتغال، صرفه جویی ارزی و کمک به اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

مهندس جعفری در خصوص میزان ذخایر سنگ ‌آهن موجود در کشورمان گفت: سنگ‌ آهن در کل زنجیره فولاد به عنوان ماده اولیه ورودی ؛ یکی از کلیدی‌ترین موضوعات است که در حال پیگیری است. در همین خصوص به منظور حل مشکلات موجود ؛ بحث توسعه اکتشافات طی چند سال اخیر در صدر اقدامات ایمیدرو قرار گرفته است و توانستیم 700 هزار کیلومتر آنومالی‌های جدید  شناسایی کنیم. البته این شناسایی‌ها صرفا در خصوص سنگ ‌آهن نبود و شامل مواد معدنی دیگر هم می‌شد. از طرف دیگر بحث اکتشافات در اعماق مطرح شد. در همین خصوص لازم به ذکر است یک ذخیره در استان یزد در عمق زیاد شناسایی شده و در حال حفاری‌های بعدی برای قطعی کردن این ذخایر هستیم. در مرحله بعد استفاده از تکنولوژی‌های جدید و امکان تولید کنسانتره برای واحدها از طریق استفاده از سنگ‌ های کم‌عیار یا سنگ‌هایی که قبلا اصطلاحا به عنوان باطله مرسوم بودند. در همین خصوص واحدی در کرمان وجود دارد که در حال تولید کنسانتره از سنگ‌ های کم‌عیار است؛ لذا این روش‌ها را دنبال کردیم تا بخشی از مشکلات کمبود مواد اولیه و به خصوص سنگ‌آهن حل شود، اما قطعا بحث عمده اکتشاف هست.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز اکثر معدنداران سنگ‌ آهن خود مصرف ‌کننده هستند. یعنی عمده معدن‌های سنگ ‌آهن خود مصرف هستند؛ سنگ‌آهنی که از معدن استخراج می‌شود؛ در همان مجتمع تبدیل به کنسانتره شده و زنجیره بعدی از آن استفاده می‌کند.

مهندس جعفری در خصوص همراهی بخش خصوصی در توسعه بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات گفت: شرکت‌ هایی که امروز در این نمایشگاه حضور دارند؛ عمدتا بخش خصوصی هستند. ما به عنوان سازمان توسعه وظیفه داریم که بستر این کار را فراهم کنیم تا این شرکت‌ها به این سمت حرکت کنند. اینکه امروز بخش دولتی به قطعه ‌سازی و تامین تجهیزات اقدام کند؛ دیگر ضرورتی ندارد ؛ بلکه باید شرایط حضور بیش از پیش بخش خصوصی فراهم شود. در واقع ما وظیفه داریم شرایط را به گونه ‌ای فراهم کنیم که تمام کسانی که این توانمندی را دارند؛ وارد عرصه شوند. همچون طرح فولاد قائنات که وقتی نتوانستند برخی از قطعات را وارد کنند؛ اقدام به ساخت داخل و بومی‌سازی آن کردند.

وی در پایان گفت: البته قطعا نیازمند واردات برخی از قطعات در بخش حفاری هستیم، اما در خصوص تامین همان قطعات هم با توجه به سطح گسترده‌ای از اکتشافات که در آینده ایجاد خواهد شد؛ ضروری است به سمتی برویم که نیاز این قطعات نیز از داخل کشور تامین شود. برای اکتشافات جدید قطعا نیازمند ماشین‌آلات جدید هستیم؛ لذا لازم است با تشکیل کنسرسیوم‌های مختلف بتوانیم دانش و تکنولوژی موردنیاز را با خرید تجهیزات به کشور وارد کنیم.

عناوین برگزیده