تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۱۶۳۲۶۳
تکمیل ورودی های ایستگاه کمیل/۲

توسعه شمالی خط ۳ مترو تهران سال آینده آغاز می‌شود

می متالز - پروژه توسعه شمالی خط ۳ مترو تهران و اتصال آن به خط یک با هدف حل معضلات ترافیکی و تسهیل دسترسی ساکنان منطقه یک به شبکه مترو طراحی شده است. به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) این پروژه از اوایل سال آینده کلنگ زنی خواهد شد.
توسعه شمالی خط ۳ مترو تهران سال آینده آغاز می‌شود

به گزارش می متالز، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در مراسم بهره برداری از ورودی شرقی ایستگاه مترو کمیل همزمان با روز ملی هوای پاک، در جمع خبرنگاران، بیان کرد: ورودی نخست (غربی) ایستگاه کمیل در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید. ورودی دوم (شرقی) در مرز میان مناطق ۱۱ و ۱۰ تهران قراردارد.  یکی از ویژگی‌های ورودی شرقی ایستگاه کمیل، استفاده از تجهیزات ساخت داخل است. برای این ورودی، هشت دستگاه پله برقی و دو دستگاه آسانور ساخت داخل استفاده شده است. این اقدام با رویکرد جدید مدیریت شهری به منظور اعتماد و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده است.

او ضمن اشاره به رعایت ضوابط مناسب سازی برای افراد کم توان و معلولان، بیان کرد: حدود ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت ورودی دوم هزینه شده است. افتتاح این ورودی به بهره مندی محلات مجاور در ضلع شرقی بزرگراه شهید نواب صفوی از شبکه مترو کمک می‌کند.

امام درباره اتصال خط یک به خط ۳ مترو تهران، توضیح داد: توسعه شمالی خط ۳ در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران پیش بینی شده و با توجه به تأکید شورای اسلامی شهر تهران در الویت برنامه‌های مترو قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در ادامه افزود: انشعاب شمالی خط ۳ مترو تهران بالاتر از ایستگاه نوبنیاد آغاز می‌شود و به سمت بوستان نیاوران و میدان تجریش حرکت می‌کند و درنهایت به ایستگاه تجریش در خط یک متصل می‌شود. نقشه مسیر نهایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با یک مجموعه توانمند در این‌باره به امضاء رسیده است. درحال تهیه مدارک قرارداد هستیم تا پس از توافقات، عملیات اجرایی آغاز شود. منطقه یک به عنوان متولی این موضوع تعدادی از ظرفیت‌های غیرنقدی خود را به شرکت مترو معرفی کرده است. در صورت تأمین منابع مالی، عملیات اجرایی و کلنگ زنی از اوایل سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و تکمیل آن حداکثر پنج سال زمان خواهد برد.

او درباره سایر برنامه‌های شرکت مترو، توضیح داد: تا پایان امسال از یک رام قطار ملی با داخلی سازی ۸۵ درصد با حمایت و تأمین منابع مالی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی، رونمایی خواهد شد. برای نخستین بار در طول تاریخ مترو تهران، عمق داخلی سازی قطارها در شرکت واگن سازی تهران از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این یک اتفاق و پیشرفت ویژه در صنعت واگن سازی کشور به‌شمار می‌رود.

به گفته امام؛ قرارداد ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران آماده مبادله است. امید است که هرچه سریع‌تر حمایت مالی دولت از این قرارداد انجام شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره افتتاح ایستگاه‌های مترو در خط ۶ و ۷، گفت: افتتاح ۱۰ ایستگاه جدید مترو همچنان در دستور کار قرار دارد که در صورت واریز پول اوراق مشارکت ۱۳۹۸، این اتفاق زودتر رخ خواهد داد. پیشرفت فیزیکی این ایستگاه‌ها بیش از ۸۰ و ۹۰ درصد است. هفته گذشته بخشی از پول اوراق مشارکت ۱۳۹۸ به حساب شهرداری واریز شد اما این پول هنوز به صورت کامل به دست ما نیامده است.

عناوین برگزیده