تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۶۳۴۲۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد

معرفی کتاب "ریخته‌گری فلزات و تجهیزات لازم"

می متالز - ریخته گری را می‌توان از اولین روش‌های تولید و شکل‌دهی مواد دانست که بشر از گذشته.های دور برای تولید بسیاری از ابزار و قطعات از آن استفاده کرده است.
معرفی کتاب "ریخته‌گری فلزات و تجهیزات لازم"

به گزارش می متالز، این فرآیند در طول تاریخ با تحولات بسیاری مواجه شده است و در روند تکاملی خود تا به امروز فن آوری‌های مختلفی را به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که آنچه امروز به عنوان صنعت ریخته‌گری ارایه می‌شود حاصل این تحولات گام به گام در طول زمان است.
امروزه مشاهده می‌شود که برای تولید انبوه قطعات از روش‌های خودکار قالب‌گیری استفاده می‌شود. کنترل دقیق‌تر ترکیب شیمیایی مذاب و قطعات ریختگی از مزایایی است که در روش‌های جدید نسبت به روش‌های قدیمی ریخته‌گری به چشم می‌خورد. این به شکلی است که می‌توان گفت که به جز ذوب‌ریزی و ریختن مذاب در قالب شباهت چندانی بین روش‌های جدید و قدیم یافت نمی‌شود.
ابداع دیگر تکنولوژی‌های تولید موج به کنار گذاشتن کامل روش‌های ریخته‌گری نشده است. همچنین با وجود این‌که بسیاری از روش‌های قدیمی ریخته‌گری کنار گذاشته شده ولی روش‌های دیگر پاسخگویی به نیازهای جدید ابداع شده و حوزه‌های جدید کاربری را در دنیای مدرن به خود اختصاص داده است.
کتاب "ریخته‌گری فلزات و تجهیزات لازم" تالیف حامد رضاقلی است که نشر قدیس در سال ۱۳۹۵ در ۱۷۶ صفحه آن را به جاپ رسانده است.
در این کتاب سعی شده است تا مباحث فنی مورد نیاز دانشجویان مهندسی مواد و نیز سایر رشته‌های مرتبط در درس ریخته‌گری پوشش داده شود. همچنین در شش فصل به مسایل مربوط به ریخته‌گری از قبیل صنعت ریخته‌گری مزایا و تجهیزات، ماهیچه‌سازی و ... پرداخته شده است.

عناوین برگزیده