تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۸
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۶۴۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد هرمزگان در ۳ ماه نخست امسال

می متالز - فولاد هرمزگان جنوب یکی از واحدهای فولادی کشور است که در ۳ماه نخست امسال به رکوردهای قابل توجهی دست یافته است.
رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد هرمزگان در ۳ ماه نخست امسال

به گزارش می متالز، این واحد فولادسازی قصد دارد با فناوری روز و بر اساس برنامه‌ توسعه، ظرفیت تولید ۱/۵میلیون تن اسلب خود را به ۳میلیون تن در سال افزایش دهد.


رکوردهای فولاد هرمزگان

درباره فولاد هرمزگان و میزان تولید این واحد فولادسازی در سال گذشته و ۳ماه نخست امسال، محمدجعفر پارسی، معاون بهره‌برداری و عضو هیات مدیره فولاد هرمزگان اظهار کرد: فولاد هرمزگان چهارمین تولیدکننده فولاد کشور است و حدود ۸درصد فولاد کشور در این واحد تولید می‌شود. محصول فولاد هرمزگان، تختال است که محصولی میانی به‌شمار می‌رود. این محصول به ورق‌های ساختمانی، کم‌کربن و متوسط‌کربن تبدیل می‌شود و در صنایع خودروسازی و نفتی کاربرد دارد. پارسی در ادامه افزود: فولاد هرمزگان سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تن آهن اسفنجی و حدود یک میلیون و ۴۰۸هزار تن اسلب تولید کرد. خرداد امسال نیز ۱۵۸هزار و ۲۴۱تن آهن اسفنجی تولید کردیم و رکورد اردیبهشت سال ۹۶ را شکستیم.
وی در ادامه با اشاره به رکورد تولید اسلب در سال ۹۷ عنوان کرد: در خرداد ۹۷ به تولید ۱۳۵هزار و ۶۶۹تن اسلب دست یافتیم. رکورد قبلی ما در این زمینه، ۱۳۰هزار و ۴۷۵تن در دی‌ ۹۶ بود.
معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به تولیدات ۳ماه نخست سال ۹۷ عنوان کرد: در ۳ماه نخست امسال ۴۵۳هزار تن آهن اسفنجی تولید کردیم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۰درصد افزایش تولید روبه‌رو شده‌ایم.
پارسی با اشاره به برنامه فولاد هرمزگان تا پایان سال عنوان کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال، یک میلیون و ۶۲۰هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و ۵۰۰هزار تن اسلب تولید کنیم.
وی در ادامه افزود: در سال گذشته ۳۰درصد محصولات به داخل و ۷۰درصد آن به صادرات اختصاص یافت. هدف امسال ما این است که در وهله نخست، تامین نیاز داخل را موردنظر قرار دهیم و در صورت مازاد صادر کنیم.

 

بهره‌وری در فولاد هرمزگان

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان با اشاره به برنامه‌هایی در جهت بهره‌وری مجموعه گفت: ما مجموعه نظام پیشنهادها، سیستم ایزو، بحث کنترل هزینه‌ها و مخارج را داریم که در کل سبب ارتقای بهره‌وری در مجموعه می‌شوند. البته در زمینه نیروی انسانی با تعداد زیادی نیرو روبه‌رو هستیم. حدود ۳هزار و ۷۰۰نفر مجموعه به طور مستقیم مشغول به کار هستند، در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی باید برای هر تن فولاد یک نیروی انسانی لازم است و براساس این استاندارد باید ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار باشند.
پارسی با اشاره به مصرف انرژی در مجموعه فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: برای کاهش انرژی، پروژه‌های مختلفی را تعریف کرده‌ایم و مصرف آب کارخانه ۳متر مکعب بر محصول(اسلب) تن است. یکی دیگر از مصارف مهم کارخانه، مربوط به نسوزهاست که در این زمینه به مصرف بهینه ۷/۲۷کیلوگرم نسوز بر ذوب و ۱/۷۶کیلوگرم الکترود گرافیتی بر تن رسیده‌ایم. مصرف انرژی کارخانه بالاست اما سایر مصارف به حد استاندارد رسیده‌اند.
وی همچنین ادامه داد: چند پروژه در کارخانه در حال انجام است که روی کیفیت و نرخ تمام‌شده کار می‌شود تا کارخانه با بهترین کیفیت و کمترین هزینه، تولید کند. در همین راستا نیز هزینه‌ها به صورت هفتگی و ماهانه پایش می‌شوند.
معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان با اشاره به برنامه افق چشم‌انداز شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: طرح ما بر مبنای افزایش تولید اسلب خواهد بود. با شرکت اس‌ام‌اس ایتالیا قرارداد بسته‌ایم که ظرفیت تولید اسلب را از ۱/۵میلیون تن به ۳میلیون تن برسانیم. البته این ۳میلیون تن در حوزه اسلب خواهد بود اما برنامه کلی فولاد هرمزگان برای آینده این است که به سمت تولید نورد گرم هم پیش برود. البته با توجه به محدودیت زمین، در صورت ادغام فولاد صبا این واحدها به آنجا منتقل خواهند شد.
پارسی در پاسخ به این پرسش که شرکت اس‌ام‌اس که در طرح توسعه‌ فولاد هرمزگان همکاری می‌کند، آیا باوجود تحریم‌ها تمایل به ادامه همکاری دارد یا خیر؟ گفت: تا این لحظه شرکت اس‌ام‌اس در زمینه قطع همکاری، مطلبی را عنوان نکرده اما تحریم‌ها بدون تاثیر نخواهند بود زیرا برخی نسوزها، الکترودهای گرافیتی – در سال حدود ۳ تا ۴هزار تن مصرف الکترود داریم- و برخی قطعات را از خارج از کشور تهیه می‌کنیم و باید به دنبال منابع جدید برای واردات باشیم. وی همچنین درباره تامین مواد اولیه گفت: مواد اولیه را بیشتر از معادن گل‌گهر و بخشی را هم از سنگان تامین می‌کنیم.

 

فناوری فولاد هرمزگان به‌روز است

همچنین درباره دستاوردهای فناوری فولاد هرمزگان، علیرضا کاظمی، معاون فناوری و توسعه فولاد هرمزگان اظهار کرد: در سال گذشته، دستاوردهای ما بیشتر در زمینه توسعه فولاد هرمزگان بود که با شرکت اس‌ام‌اس مذاکره کرده و در مرحله فاینانس پروژه قرار داریم. در زمینه استانداردهای مدیریتی برای نخستین بار ایزو ۹۰۰۰ ویرایش ۲۰۱۵ را برای سازمان به‌دست آوردیم و در جایزه تعالی سازمانی اروپایی نیز گواهی تعالی دو ستاره را دریافت کردیم. از سوی دیگر بخش پشتیبانی فنی شرکت ایجاد شد. کمیته سرمایه‌گذاری شرکت نیز ایجاد شده و در حال فعالیت است. برخی پروژه‌های نیمه‌تمام نیز به پایان رسیده‌اند. کاظمی در ادامه با اشاره به برنامه‌های امسال نیز عنوان کرد: در سال ۹۷ پروژه‌های بسیاری در دست اقدام است که برای هر یک، از برنامه‌های زمان‌بندی شده پیروی می‌کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا شرکت «اس‌ام‌اس» باوجود تحریم‌ها به همکاری با فولاد هرمزگان ادامه خواهد داد؟ گفت: تا این لحظه خبر یا سیگنال منفی دریافت نشده است. البته در مراحل آخر فاینانس قرار داریم. کاظمی همچنین در پاسخ به این پرسش که بخش فناوری از تحریم‌ها چه آسیبی خواهند دید؟ گفت: تحریم‌ها بر بخش مهندسی و توسعه کارخانه تاثیر خواهند داشت، چراکه برخی قطعات خارجی از تحریم‌ها اثر می‌پذیرند. تاکنون واکنشی نداشته‌ایم اما در کارخانه یک برنامه پشتیبان داریم که اگر تحریم‌ها اثرگذار شوند، بدانیم چه اقدام‌هایی باید انجام دهیم. معاونت ما برای بخش آی‌تی، اقدام‌هایی را در نظر دارد. در این زمینه پیش‌بینی‌هایی را انجام داده‌ایم و در بخش توسعه نیز راه‌حل‌هایی بررسی شده‌اند.
معاون فناوری و توسعه فولاد هرمزگان ادامه داد: بیشترین تمرکز ما بر کیفیت است و کاهش کیفیت به معنای از دست دادن بازار قلمداد می‌شود. از این رو روی استانداردهای کیفی حساسیت ویژه‌ای داریم. کاظمی افزود: در فولاد هرمزگان، هر سال برای سال آینده هدف‌گذاری می‌کنیم که با برنامه‌هایی آن را محقق می‌کنیم. از طرفی از آنجا که سازمان‌ها بدون توسعه پایدار نخواهند بود، از این رو باید ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و به سمت تولید محصول نهایی پیش بروند تا زنجیره ارزش کارخانه تکمیل شود. وی با اشاره به فناوری کارخانه عنوان کرد: فناوری به کارگرفته شده در بخش احیای مستقیم، فناوری میدرکس است و در بخش فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از دانش شرکت اس‌ام‌اس استفاده شده که فناوری قدیمی به‌شمار نمی‌رود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده