تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۶۶۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شد

اصلاح شیوه‌نامه بازار فولاد در دستورکار

می متالز - صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع استراتژیک کشور توانسته زنجیره خود را تکمیل کند و به تولید ۲۲میلیون تن و صادرات ۸میلیون تن در سال گذشته دست یابد. این صنعت در چند ماه گذشته با تحولات ارزی و دستوری دولت دچار سردرگمی و ضرر و زیان‌ شد و تولیدکنندگان را نگران کرد که با ادامه این روال دیگر قادر به تولید نباشند.
اصلاح شیوه‌نامه بازار فولاد در دستورکار

به گزارش می متالز، از این‌رو در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مختلف از سوی تولیدکنندگان بالادست و پایین‌دست فولاد در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، درخواست تولیدکنندگان فولاد مطرح شد.


ماموریت وزارتخانه

در جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شد و این وزارتخانه مامور شد در یک هفته، شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد را اصلاح کند.
کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی که به بازار فولاد اختصاص داشت با حضور معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران کارخانه‌های بزرگ فولادی، اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، بورس کالا و اعضای سندیکای لوله و پروفیل برگزار شد و مجلس شورای اسلامی درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را برای اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید کرد. این وزارتخانه نیز مامور شد در یک هفته با دریافت نظر فولادسازان، تشکل‌های صنفی و صنایع پایین‌دست، شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد را اصلاح کند.

 

اختصاص ۴۴۰ میلیون دلار ارز برای واردات الکترود گرافیتی

در ابتدای این جلسه، جعفر سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد پیشنهادهایی ارائه کرد. سرقینی خواستار حذف سقف رقابت به شرط عرضه مکفی فولادسازان شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان کرد: به شرکت‌های معدنی، ابلاغ شده که کنسانتره و گندله سنگ‌آهن را با همان ضریب سال گذشته به فولادسازان عرضه کنند. وی همچنین به ارزی که فولادسازان برای واردات الکترود گرافیتی نیازمند هستند، اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۴۰میلیون دلار ارز با احتساب ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات الکترود گرافیتی به فولادسازان اختصاص داده شده است.

 

سیاست‌های وزارتخانه، محدودکننده صادرات است

در ادامه این جلسه، بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: امروز جنگ بر سر فولاد است و سلاح دفاعی کشورها در این جنگ، تعرفه است که در ایران در کمترین میزان ممکن قرار دارد. سبحانی با اشاره به اینکه نرخ فولاد، تابعی از قیمت‌های جهانی است، عنوان کرد: نرخ فولاد در همه دنیا تابعی از قیمت‌های جهانی و حتی بیشتر از آنهاست اما در ایران برعکس است و قیمت‌ها ارزان‌تر از نرخ جهانی است. وی همچنین به تصمیم‌ اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه صادرات اشاره کرد و گفت: تصمیم‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای تلاش برای توسعه صادرات و ارزآوری فولاد در شرایط تحریم، بر مبنای محدودیت صادرات فولاد است. سبحانی در ادامه تاکید کرد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهمیه‌ عرضه داخلی فولادسازان را تعیین کند، نام آن را «تعهد» بگذارد و صادرات را هم منوط به انجام این عرضه‌های داخلی کند، چگونه می‌توان صادرات را توسعه داد؟ این اصول با کدام اصل اقتصادی، سازگاری دارد؟ مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به عملکرد فولاد مبارکه در بورس کالا خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه، کل تولید خود را در تالار اصلی بورس به صورت مچینگ عرضه می‌کند و محصول خود را به واسطه نمی‌فروشد.

 

 

فولاد خوزستان تمام مصوبه‌‌های وزارتخانه را اجرا کرده است

در ادامه این جلسه، محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان با واکنش به دستوری بودن قیمت‌ها عنوان کرد: با کنترل نرخ مخالف نیستیم به شرط آنکه این کنترل از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد باشد و منفعت آن تنها نصیب مصرف‌کنندگان شود نه تعدادی واسطه‌گر که در این زنجیره هیچ تولیدی ندارند. کشانی با اشاره به عرضه شمش فولاد خوزستان عنوان کرد: عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تا ۱۲مرداد، بیش از ۲برابر شده است. فولاد خوزستان با صادرات ۲/۷میلیون تنی برای کشور افتخار آفرید اما گویا دولت با افتخارآفرینی فولادی‌ها موافق نیست. وی در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان تمام مصوبه‌های وزارتخانه را با وجود میل باطنی اجرا کرده اما آیا کنسانتره و گندله هم بر اساس مصوبه‌های فولادسازان عرضه می‌شوند؟ نظارت دولت و مجلس شورای اسلامی در این بخش کجاست؟

 

پیشنهاد نوردکاران

در ادامه این جلسه، احمد خوروش، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، پیشنهاد خود را از سوی نوردکاران مطرح کرد. خوروش عنوان کرد: پیشنهاد نوردکاران، استفاده از مکانیسم مشابه ظرفیت‌سنجی و اعتبارسنجی فولاد مبارکه در فولاد خوزستان برای عرضه شمش است.

 

سقف رقابت در بورس کالا را آزاد بگذارید

همچنین در این جلسه، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان پیشنهاد کرد «سقف رقابت در بورس کالا را آزاد بگذارید تا عرضه و تقاضا تعادل پیدا کنند.» منصوری‌زاده در ادامه، با اشاره به عملکرد شرکت ذوب آهن عنوان کرد: شرکت ذوب آهن به عنوان بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی کشور تعهد می‌دهد که نرخ فولاد به نفع مصرف‌کننده نهایی کنترل ‌شود. از این رو اجازه دهید بورس کالا به نقش ذاتی و وظیفه اصلی تنظیم بازار خود بازگردد.

 

شمش دستوری، فسادآور است

همچنین در این جلسه، علی محمد میرزایی، به عنوان یکی از سهامداران بورسی شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: همان‌گونه که دلار دستوری فساد آورده است، شمش دستوری نیز فساد می‌آورد. این در حالی است که شیوه‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سود سهامداران فولادی بورس را به جیب رانت‌خواران و دلالان واریز کرده است.

 

رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی

همچنین در این نشست توافق شد که با انجام تعهدات برای تامین نیاز داخل، محصولات فولادی صادر نیز شوند چراکه تولیدکنندگان، توانایی تامین داخلی و صادرات را دارند. حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی درباره این نشست اظهار کرد: مسائلی در زمینه افزایش نرخ محصولات فولادی وجود داشت که به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کردیم. در این نشست دلیل افزایش نرخ را پیگیری کردیم و تولیدکنندگان فولاد نیز مطالبی را درباره تولید شمش ارائه کردند. فولادگر خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیدیم که مسئله افزایش نرخ فولاد را به طور زنجیره‌ای پیگیری کنیم. وی تاکید کرد: درحال‌حاضر وضعیت تولید به نحوی است که می‌توان محصول را صادر و نیاز بازار داخل را نیز تامین کرد. در مقطعی از زمان که نیاز بازار داخلی بسیار زیاد بود، اولویت را تامین این بازار در نظر گرفتیم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند شمش، شمش بلوم برای تولید میلگرد، شمش اسلب برای تولید ورق و ورق را صادر کنند در حالی که نیاز بازار داخلی را نیز تامین می‌کنند، تصریح کرد: درحال‌حاضر سیاست جدید ارزی، ابلاغ شده و صادرکنندگان و واردکنندگان باید به نرخ توافقی ارز دست پیدا کنند زیرا مبنا دیگر ارز ۴۲۰۰تومانی نیست. رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با شروع تحریم‌های مرحله اول فولاد، از هر ابزاری برای شکستن تحریم‌ها در زمینه صادرات و واردات استفاده می‌کنیم، افزود: توافق شد که با انجام تعهدات در زمینه تامین نیاز داخل، محصولات فولادی صادر نیز شوند. وی با بیان اینکه رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد، گفت: باید از سامانه‌های بهین‌یاب یا سامانه‌های ارزش‌افزوده استفاده کرد تا تقاضای واقعی تولیدکنندگان رصد شود و تقاضای کاذبی نداشته باشیم زیرا احتمال دارد نقدینگی مخربی به سمت بازار فولاد شروع به حرکت کند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بورس کالا باید فهرست خریداران را با شفافیت کامل اعلام کند افزود: در تحریم‌ها باید به دنبال حل مشکلات و چالش‌های احتمالی حمل‌ونقل دریایی، بیمه و صادرات شرکت‌ها باشیم. رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات به کشورهای همسایه، بر اساس سامانه جدید ارزی باید اقدام شود، خاطرنشان کرد: بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار، نکات مثبتی دارد اما برخی از آنها مورد نقد قرار گرفت و مقرر شد در جلسه‌ای مستقل درباره این بخشنامه بحث و تبادل نظر شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده