تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۱۷۰۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نیکل در تب و تاب بازار

کسری موجود در انبارهای جهانی، قیمت نیکل را افزایش می‌دهد

می متالز - نیکل به‌عنوان یکی از فلزات پرکابرد صنعتی، در نیمه نخست سال میلادی جاری علی‌رغم نوسانات بسیار در قیمت‌ها، روندی صعودی را طی کرد. در آغاز سال 2018 قیمت نیکل به حدود 12 هزار و 500 دلار برای هر تن رسید و تا پایان ماه پنجم سال نیز رشدی همراه با نوسان را شاهد بود؛ به‌نحوی که در روزهای پایانی ماه ژوئن قیمت‌ این فلز به بیش از 15 هزار دلار برای هر تن رسید.
کسری موجود در انبارهای جهانی، قیمت نیکل را افزایش می‌دهد

به گزارش می متالز، از ماه ششم به بعد و نیز با شروع نیمه دوم، بازار روندی معکوس به خود گرفت و قیمت نیکل سیر نزولی را طی کرد. این اتفاق می‌تواند ناشی از سیاست‌های تعرفه‌ای و جنگ تجاری باشد.

به‌طور کلی قیمت نیکل که کاربرد اصلی آن در تولید فولادهای زنگ‌نزن و باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی است در چند ماه اخیر با افزایش بیش از 7 درصد قیمت روبه‌رو شده است. این درحالی است که در مقام مقایسه قیمت سایر فلزات اساسی با کاهشی محسوس رو‌به‌رو شدند. این کاهش در قیمت فلزات پایه، شاخص بورس فلزات لندن را با کاهش 13 درصدی مواجه کرد. این اتفاق که برای بسیاری از سرمایه‌گذران نگرانی‌هایی را به همراه داشته است، به دلیل اثرات ناشی از جنگ تجاری میان کشورهای صنعتی بزرگ رخ داده است.

قیمت نقدی نیکل در 3 ماهه سوم سال میلادی جاری 14 هزار و 250 دلار برای هر تن پیش‌بینی شده است. با این وجود این فلز در روزهای اخیر  (28 ماه جولای 2018)،  13 هزار و 710 دلار برای هر تن معامله شد که کمتر از میانگین قیمت پیش‌بینی شده است.

به گفته برخی تحلیل‌گران در ماه‌های آینده وجود کسری در بازار نیکل بیش از مقدار پیش‌بینی رخ خواهد داد و افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر به رشد دوباره قیمت این فلز می‌شود. خاطر نشان می‌شود که میزان کسری 71 هزار تنی طی سال جاری قابل انتظار خواهد بود که بیشتر از سال گذشته (66 هزار تن) است.

مانند بسیاری دیگر از کالاها، فلز نیکل نیز از اتفاقات سیاسی بی‌تأثیر نیست. سخنان اخیر رئیس‌جمهور فیلیپین - کشوری که دومین عرضه‌کننده بزرگ نیکل معدنی در جهان پس از اندونزی محسوب می‌شود – مبنی بر تعلیق در بهره‌برداری از برخی معادن به‌دلایل مخاطرات زیست‌محیطی با واکنش‌های بسیاری رو‌به‌رو شد. برخی تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که در صورت بروز این اتفاق، میزان عرضه نیکل می‌تواند تا 17 درصد کاهش یابد.

نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل را طی 6 ماهه نخست سال 2018 نشان می‌دهد. چنان که پیداست موجودی انبار نیکل در بورس فلزات لندن از ابتدای سال تاکنون به صورت پیوسته کاهش یافته است. همزمان نیز قیمت‌ نیکل رشد قیمت‌ها را تجربه کرد. با این حال، از ابتدای ماه ژوئن تا نیمه دوم ماه جولای قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفتند. پس از آن اما دوباره نیکل شاهد افزایش قیمت بود. چنان که گفته شد انتظار می‌رود با توجه به روند کاهشی موجودی انبارها و نیز رشد تقاضای جهانی برای نیکل، قیمت این فلز به افزایش رشد خود در نیمه دوم سال ادامه دهد.

عناوین برگزیده