تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۱۸۴۶۴
سرویس خبر : انرژی
در دیدار اعضای هیات مدیره سندیکای صنعت برق با هیات رئیسه اتاق تهران مطرح شد

ضرورت بازنگری اساسی در قراردادهای صنعت برق

می متالز - نمایندگان سندیکای صنعت برق ایران با حضور در نشست هیات رئیسه اتاق تهران، از پارلمان بخش خصوصی پایتخت خواستند تا پیگیر خواسته‌های آنان از دولت از جمله ضرورت بازنگری اساسی قراردادها و اعلام شرایط خاص در صنعت برق باشد.
ضرورت بازنگری اساسی در قراردادهای صنعت برق

به گزارش می متالز، اعضای هیات رئیسه اتاق تهران در نشست اخیر خود، میزبان نمایندگانی از سندیکای برق بودند. در این جلسه که هدف آن طرح مشکلات فعالان بخش خصوصی صنعت برق بود، ابتدا علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ضمن تقدیر از حمایت‌های اتاق تهران، به تفصیل تلاش‌ها و دستاوردهای این سندیکا در رسیدگی به مشکلات شرکت‌های فعال در صنعت برق کشور در شرایط کنونی را شرح داد. او تاکید کرد که بی‌ثباتی‌های اقتصادی به‌ویژه نوسانات ارزی اخیر، بسیاری از پروژه‌های برق را متوقف کرده و لازم است برای حل  این مشکلات تدابیر لازم اندیشیده شود.

 علیرضا وفایی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق نیز از عدم ثبات اقتصادی در کشور ابراز نگرانی و تاکید کرد که در این وضعیت، شرکت‌ها نمی‌توانند فعالیت‌های خود را مدیریت کنند. او از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران خواست تا پیگیر مشکلات شرکت‌های فعال این حوزه باشند و برای حل آنها با دولت مذاکره کنند.

 نصراله رهنما، نایب‌رئیس سندیکا نیز با بیان مشکلات نظام بانکی و دشواری‌های انتقال پول به داخل کشور عنوان کرد که تعدیل قراردادها کفاف نوسانات قیمت را نمی‎دهد و باید شرایط ویژه در صنعت برق اعلام شود.

 در ادامه این نشست، سپهر برزی‌مهر، دبیر سندیکا به اقدامات انجام شده از سوی این تشکل بخش خصوصی برای حل مشکلات اعضا اشاره و تصریح کرد: مشکلات فعالان صنعت برق در قالب موضوعات مختلف از قبیل ارزبری قراردادها، قراردادهای متوقف، مطالبات اعضا به طور جد در حال پیگیری است و رایزنی‌هایی با وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت توانیر در این مورد صورت گرفته است.

 علیرضا اسدی، معاون پژوهشی و برنامه‌ریزی سندیکا نیز تاکید کرد که بحران صنعت برق در حال تبدیل به بحران ملی برای اقتصاد بخش خصوصی است و اگر سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد و اقتصاد برق به با همین رویه پیش برود، بخش صنعت کشور در سطح گسترده در آینده‌ای کوتاه با مشکلات جدی در تامین برق روبرو خواهد شد.

 در ادامه نشست، علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از فعالان صنعت برق، به مشکلات تامین مس و آلومینیوم موردنیاز فعالان برق اشاره کرد و گفت: شرایط بازار، شرکت‌های سازنده سندیکا را در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه ساخته و لازم است راهکارهای ارائه شده که مبتنی بر دو موضوع نحوه مدیریت عرضه و تقاضاست، پیاده‌سازی شود تا هم تقاضا واقعی باشد و هم عرضه به مقدار مناسب انجام شود.

کلاهی ادامه داد: صنعت برق کشور متاثر از افزایش نرخ ارز و قیمت فلزات و مواد اولیه تولید، در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و صنعتگران و کارآفرینان این بخش توان به انجام رساندن پروژه‌ها و مناقصه‌ها را ندارند به همین دلیل سندیکای صنعت برق به نمایندگی از بنگاه‌ها و فعالان این صنعت، خواستار خاتمه اعلام شدن قراردادها و مناقصه‌ها شده است.

او افزود: نیاز به اصلاح قیمت‌ها در صنعت برق بسیاری ضروری و حیاتی است. طی چند ماه گذشته، به دلیل شرایطی که برای اقتصاد کشور پیش آمده، قیمت تمام شده در صنعت برق دست کم دو برابر افزایش پیدا کرده است و اگر وزارت نیرو نرخ برق را افزایش ندهد، قطعا مشکلات صنعت برق طی ماه‌های آتی حجیم‌تر و بحرانی‌تر از امروز خواهد شد و دیگر توانی برای تولید در این بخش باقی نخواهد ماند.

 

نمایندگان سندیکای صنعت برق ایران در پایان سخنان خود به اتفاق از اتاق بازرگانی تهران درخواست داشتند که با انعکاس مشکلات صنعت برق و مذاکره با دولت، زمینه حل و فصل مشکلات این بخش را فراهم کند. از جمله راهکارهای مورد تاکید فعالان حوزه صنعت برق در این جلسه درخواست اعلام شرایط خاص از سوی دولت در خصوص قراردادهای صنعت برق بود.

اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست و پس از شنیدن خواسته‌ها و مطالبات نمایندگان سندیکای صنعت برق ایران، با بیان اینکه حمایت‌های اتاق تهران از تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی از جمله سندیکای صنعت برق ایران ادامه خواهد داشت، اعلام کردند که اتاق تهران در حال تهیه گزارش هایی در خصوص مشکلات صنایع و راهکارهای لازم است که به زودی به مسئولان کشور ارائه خواهد شد و به مشکلات صنعت برق نیز در این گزارش به صورت ویژه پرداخته  خواهد شد .

عناوین برگزیده