تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۸۹۸۰
سرویس خبر : انرژی
تجارت جهانی و منطقه‌ای پروفیل بدون درز فولادی (1)

سایه سنگین قیمت نفت بر تجارت جهانی محصولات مرتبط با صنعت نفت

می متالز - لوله‌های بدون‌درز و پروفیل‌های توخالی بدون درز (با سطح مقطع غیر دایره‌ای) علاوه بر استفاده سنتی در صنایع نفت و گاز، در ساخت جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین به طور فزاینده‌ای کاربرد دارد.
سایه سنگین قیمت نفت بر تجارت جهانی محصولات مرتبط با صنعت نفت

به گزارش می متالز، تجارت جهانی این محصول در دنیا حدود یک میلیون تن در سال است و عمده تولید آن همانند لوله‌های بدون درز توسط کشورهای توسعه یافته و صنعتی صورت می‌گیرد و کشورهای زیادی نیز این محصول را وارد می‌کنند. تجارت پروفیل‌های بدون درز با سطح مقطع غیر‌دایره‌ای همانند تجارت لوله‌های بدون درز تحت تأثیر قیمت جهانی نفت بوده است.

لوله‌های بدون‌درز و پروفیل‌های توخالی بدون درز (با سطح مقطع غیر دایره‌ای) علاوه بر استفاده سنتی در صنایع نفت و گاز، در ساخت جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین به‌طور فزاینده‌ای کاربرد دارد. عدم جوشکاری بر روی پروفیل باعث استحکام بالا و خواص استاتیکی مناسب می‌شود که خود باعث کاهش ضخامت و وزن پروفیل است. کم کردن وزن در طراحی ماشین‌آلات و سازه‌ها بسیار ضروری است. در طول چند دهه گذشته، مواد اولیه پیشرفته‌تر برای تولید لوله‌ها و پروفیل‌های توخالی بدون درز توسعه یافته‌اند تا امروزه پروفیل‌ها با خواص مکانیکی و شیمیایی بهتر در دسترس باشند.

تجارت پروفیل‌های بدون درز با سطح مقطع غیر‌دایره‌ای همانند تجارت لوله‌های بدون درز تحت تأثیر قیمت جهانی نفت بوده است. حجم تجارت جهانی پروفیل‌های بدون درز به‌طور میانگین (طی سال‌های 2017- 2010) سالانه 955 هزار تن بود. همان‌طور که در نمودار 1 ملاحظه می‌شود، روند تجارت به شدت به قیمت نفت وابسته است. طی سال‌های 2010 تا 2012 که قیمت نفت در کانالی صعودی قرار داشت، حجم تجارت پروفیل‌های بدون درز نیز صعودی بوده است و همزمان با قیمت نفت حدود 104 دلاری در سال 2012 تجارت این محصول نیز در اوج خود بود.

با شروع کاهش شدید قیمت نفت از واخر سال 2014 تجارت پروفیل فولادی بدون درز نیز در مسیر کاهشی قرار گرفته است؛ زیرا طی این سال‌ها به دلیل رکود ناشی از پروژه‌های عمده اکتشاف و تولید در کشورهای نفت‌خیز دنیا، تولیدکنندگان لوله و پروفیل بدون درز از میزان تولید خود کاسته‌اند تا در اثر کاهش تقاضای مصرف دچار ضرر و زیان ناشی از دپوی محصولات خود نشوند. در سال 2017 نیز با آنکه قیمت نفت در کانال صعودی قرار گرفته است، تجارت پروفیل هنوز به روند سابق خود باز نگشته؛ چرا که تا درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت دوباره به پروژه‌های تولیدی تزریق شود، اندکی زمان نیاز خواهد بود.

عناوین برگزیده