تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۹۴۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به 3 شرکت برتر گرافیت در بورس اوراق بهادار استرالیا

طرح‌های توسعه گرافیت در دستور کار شرکت‌ها

می متالز - بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX)، بازار اصلی بورس اوراق در این کشور است. این بورس با گردش مالی روزانه بیش از 4 هزار و 500 میلیارد دلار و ارزش بازاری بالغ بر 1.4 تریلیون دلار، شانه به شانه بورس لندن و نیویورک و دیگر بورس‌های اوراق بزرگ در سطح جهان می‌زند. در این گزارش نگاهی به 3 شرکت برتر معدنی تولیدکننده گرافیت در این بورس انداخته می‌شود.
طرح‌های توسعه گرافیت در دستور کار شرکت‌ها

به گزارش می متالز، بسیاری از تحلیل‌‎گران معتقد هستند که بازار گرافیت در سال‌های آتی از رشد بسیار مناسبی برخوردار خواهند بود. تقاضا برای باتری‌های لیتیوم- یون همچنان به پیش می‌تازد و متقاضیان این صنعت برای گرافیت صف کشیده‌اند. گرافیت، عنصری کلیدی در تولید باتری‌ها است و بسیاری از دنبال کنندگان بازار معتقدند که معدن‌کاران گرافیت سال‌های خوبی را پیش رو خواهند داشت. در ادامه نگاهی به وضعیت 3 معدن‌کار اصلی گرافیت در بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) انداخته می‌شود. اطلاعات این نوشتار مربوط به تاریخ 17 سپتامبر 2018 (26 شهریور 1397) است.

 

1- شرکت Magnis Resources (با نماد MNS در بورس)

ارزش بازار:  214 میلیون و 830 هزار دلار استرالیا

 قیمت کنونی هر سهم (26 شهریور 1397): 0.35 دلار استرالیا

 

شرکت Magnis Resources یکی از تولیدکنندگان گرافیت است که در تانزانیا فعالیت می‌کند. این شرکت به‌صورت کامل مالک پروژه گرافیت Nachu Graphite در این منطقه است. این پروژه به‌نوعی بزرگترین پروژه پیشرفته گرافیت در دنیا است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌صورت کامل تأمین مالی (و به اصطلاح  Shovel Ready) شد. شرکت در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در پروژه Nachu داشته و در این پروژه توافق‌نامه‌های بسیاری به ثبت رسیده است.

امروز شرکت Magnis Resources به سرعت به سمت فناوری تولید باتری‌ها حرکت می‌کند. هدف‌گذاری شرکت دستیابی به رتبه نخست تولید باتری‌های لیتیوم– یون در دنیا است. این شرکت اعلام کرده که برای ساخت 3 گیگافاکتوری تولید باتری در استرالیا، آمریکا و آلمان آمادگی کامل دارد.

 

2 – شرکت Bass Metals (با نماد BSM در بورس)

ارزش بازار:  66 میلیون و 380 هزار دلار استرالیا

 قیمت کنونی هر سهم (26 شهریور 1397): 0.027 دلار استرالیا

 

شرکت Bass Metals یکی از تولیدکنندگان کنسانتره‌‌های معدنی و صنعتی است که مالکیت معدن Graphmada در ماداگاسکار را در اختیار دارد. این معدن مجوز معدن‌کاری به مدت 40 سال را دارا است. شرکت Bass Metals قصد دارد تا در طرح توسعه خود تولید خود از 6 هزار تن در سال را به 20 هزار تن در سال برساند. طرح‌های توسعه صنایع پایین‌دستی نیز در دستور کار شرکت است.

 

3 – شرکت Kibaran Resources (با نماد ASX در بورس)

ارزش بازار:  46 میلیون و 230 هزار دلار استرالیا

 قیمت کنونی هر سهم (26 شهریور 1397): 0.18 دلار استرالیا

 

شرکت Kibaran Resources نیز بر روی پروژه Epanko در تانزانیا تمرکز کرده است. این معدن ذخایر بزرگی از گرافیت پرک در خود دارد. ذخیره رسوبی معدنی در استاندارد JORK با حجم 12 میلیون و 800 هزار تن به ثبت رسیده است. در حال حاضر شرکت Kibaran با قراردادهای آف‌تیک (Offtake) مشغول انجام مطالعات امکان‌سنجی قابل ارایه به بانک (Bankable Feasibility Study) برای بهره‌برداری از این معدن  است.

نمودار 1 ارزش بازار این 3 شرکت را در بورس ASX در 26 شهریور 1397 (17 سپتامبر 2018) مقایسه می‌کند.

عناوین برگزیده