تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۹۸۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت آرامش به بازارها؟

دیده‌بان بورس شنبه (14 مهر)

می متالز - هفته گذشته را شاید بتوان پرتلاطم‌ترین هفته بازارها در سال 97 نام‌گذاری کرد. جایی که بورس پس از جهش‌های متوالی در روزهای ابتدایی با چرخش مسیر و افت سنگین شاخص در دو روز پایانی مواجه شد. دلار و سکه نیز در روندی متفاوت سقوط بی‌سابقه حدود 20 درصدی را در یک هفته تجربه کردند.
دیده‌بان بورس شنبه (14 مهر)

به گزارش می متالز، شاخص کل بازار سهام در معاملات هفته گذشته در یک رفت و برگشت در مجموع 2.7 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که دو روز پایانی هفته ریزش‌های سنگینی را تجربه کرده بود.

امیدواری به چرخش بورس: با وجود صف‌های سنگین فروش در معاملات سه‌شنبه، روز چهارشنبه افزایش تقاضا با جذابیت قیمت‌ها باعث جمع شدن این صف‌ها و به تدریج افزایش نسبی قیمت سهام شد. همین موضوع بسیاری از فعالان و تحلیل‌گران بورس را نسبت به بازگشت مجدد سهام به مسیر صعودی خوش‌بین کرده است. در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نیز درصد افراد خوش‌بین به روند این هفته سهام بیشتر است. امیدواری به ورود نقدینگی تازه و قرار داشتن بازار سهام در وضعیتی کاملا غیرحبابی و متعادل به لحاظ متغیرهای بنیادی، مهم‌ترین عوامل خوش‌بینی به روند آینده بورس تهران است. با این حال باید در نظر داشت ریسک‌های غیراقتصادی و تجربه ریزش اخیر قیمت سهام ممکن است انگیزه شناسایی سود با افزایش قیمت‌ها را تقویت کند. بنابراین، در معاملات هفته جاری به نظر می‌رسد تقابل عرضه و تقاضا شدت بیشتری پیدا کند.

دلار و سکه در دوره حساس: در سوی دیگر، بازارهای ارز و سکه با ریزش سنگینی در معاملات هفته گذشته مواجه شدند. برآوردها حاکی از آن است که عرضه نسبی دلار در بازار در کنار ایجاد جو نگرانی از ریزش بیشتر قیمت‌ها که بخشی از دلارهای خانگی را به بازار روانه کرد مهم‌ترین عامل افت قیمت دلار و سکه بود. با این حال، در روزهای پایانی هفته ریزش بیشتر قیمت‌ها تقریبا متوقف شد و ثبات نسبی در این دو بازار تشکیل شد. نزدیک شدن به موعد اجرای فاز دوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و نگرانی‌های مربوط به صادرات نفت و البته سیاست‌های ناهماهنگ سیاست‌گذار در کنترل بازارها از جمله ریسک‌هایی است که ممکن است تلاطم دلار و سکه را برگرداند. از سوی دیگر، بسته پیشنهادی اروپا و حضور هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز می‌توانند موجب بازگشت آرامش به این بازارها باشند.

خوب و بد آخرین اخبار نفتی: بازار جهانی نفت که هفته‌های صعودی را با ثبت رکوردهای تازه پشت سر می‌گذارد، در آخرین روز معاملاتی افت اندکی را تجربه کرد. در این میان، دو خبر مثبت و منفی برای کشورمان منتشر شد. بلومبرگ به نقل از شاهزاده سعودی‌ها گزارش داد که عربستان مطابق قولی که به ترامپ داده است، تمام نفت ایران که از بازار حذف شده را جایگزین کرده است. بن سلمان گفته برای هر بشکه نفت ایران دو بشکه نفت اضافی می‌توانیم روانه بازار کنیم! اما در سوی دیگر خبر خوش برای کشورمان احتمال تداوم واردات هند از ایران است. هند مقصد دوم صادرات نفتی کشورمان است و پیش‌تر به دلیل فشارهای آمریکا اقدام به کاهش خریدها کرده بود. اما بر اساس آخرین اطلاعات، در ماه سپتامبر که سفارش‌های خود را با جهشی قابل توجه همراه کرده بود و همچنین از بسته اروپایی‌ها حمایت کرده و تمایل دارد روند واردات خود از کشورمان را ادامه دهد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: آمریکا یک روز پس از رای دادگاه لاهه و همراهی اروپا با ایران بر سر حفظ برجام مستثناهای تحریم را اعلام کرد تا نشان دهد از تحریم‌های خود یک قدم عقب نشسته است. در همین حال محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با رسانه دولتی انگلیس تاکید کرده بود تعهداتی که کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای برجام ابراز کردند بهتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفت. دیوان دادگستری بین المللی لاهه در رای موقت خود به این جمع‌بندی رسیده بود که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام تاثیر خود را بر مرادوات تجاری هر دو طرف ( ایران و آمریکا) گذاشته است. لعیا جنیدی؛ معاون حقوقی رییس جمهور تاکید دارد: تصمیم‌های دادگاه لاهه برای کشورها لازم‌الاجرا است.

در همین حال در رویدادهای داخل نیز اکبر رنجبرزاده؛ عضو هیات رئیسه مجلس از نامه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بررسی لوایح چهارگانه الزام آور برای پیوستن ایران به نهاد بین‌الدولی FATF خبر داد. با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی  این لوایح، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نامه درخواستی برای برگزاری نشست فوق العاده ای به هیات رئیسه داده است.

همچنین همسو با کاهش نوسان‌ها در بازار ارز کانون صرافی ایرانیان در ابلاغیه‌ای اعلام کرد همه صرافی‌های مجاز ملزم به ثبت قیمت‌ها در کانال ۱۰ هزار تومان هستند و در صورت خرید در این کانال می‌تواند مبادرت به فروش کنند. پیش‌تر بانک مرکزی و رییس جمهور نیز در خصوص ثبات بازار ارز تاکید کرده بودند. چهارشنبه هفته گذشته هم نمایندگان مجلس در اصلاحیه قانون قاچاق کالا و ارز، عرضه و فروش ارز خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی را ممنوع کرده بود. بر اساس این مصوبه، عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود.

در همین حال وزارت اقتصاد اعلام کرد می‌خواهد روز یکشنبه 15 مهر جاری تعداد 35 میلیون ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید منتهی به 24 بهمن ماه 97 را در نماد معاملاتی «اخزا 7021» برای نخستین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه کند.

ب) صنایع: گمرک در حالی در آمار ۶ ماهه نخست امسال از صادرات 9.8 میلیارد دلار محصول پتروشیمی و میعانات گازی خبر داد که تعداد ۲۰ هزار حلقه انواع لاستیک خودروهای سنگین به گمرک شهید رجایی اظهار شده که پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته سپری شده بارگیری و جهت توزیع به بازار عرضه شود. وزارت صنعت ضمن اعلام خروج انواع کاغذ بسته بندی و تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات، از ممنوعیت ۸ محصول دیگر خبر داد. در همین حال حسن قاضی زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت نیز از کسب امتیازات از اروپا برای نقل و انتقال پول و رفع مشکلات دارویی خبر داد.

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ در یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد و چندی نیز به‌دلیل پرداخت نشدن معوقه‌های گمرک به خودروساز متوقف شده بود، این روزها به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور به‌دلیل مشکلات تولید به وضعیت شرکت خودروساز وابسته است. تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران در شرایطی خودروسازان خارجی را از کشور راند که در این بین، رنو نیز خروج کرده و بنابراین امکان تامین قطعات محصول‌های این شرکت برای پارس خودرو و البته ایران خودرو نیست.حسین حسین آبادی؛ قائم مقام مرکز مطالعات استراتژیک فناوری اطلاعات سایپا علت تاخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش خانواده رنو توسط این خودروساز را اعلام کرد.

پیرو ملاقات اخیر روسای جمهور ایران و روسیه در تهران برای ارتقای روابط تجاری و مالی دو طرف، رئیس کل بانک مرکزی به منظور مذاکره در رابطه با ارتقای روابط بانکی و مالی دو کشور در راس هیاتی به روسیه سفر و با رئیس کل بانک مرکزی روسیه ملاقات کرد.

ج) شرکت‌ها: پرداخت الکترونیک سامان، بیشترین میزان رشد در تراکنش‌های کارتخوان و موبایلی را در مرداد ماه از آن خود کرد. در همین حال خبر رسیده بیش از 161 میلیون سهم پست بانک ایران معادل 4.99 درصد از روز شنبه 21 مهرماه به قیمت هر سهم 380 تومان در بازار اول بورس عرضه می‌شود.

همراه اول برای نخستین بار با ارائه سیم کارت سیم - اس دی امکان استفاده از سیم ‌کارت و حافظه جانبی را به صورت همزمان در گوشی‌‌های دوسیم‌ کارته فراهم می‌‌کند. این در حالی است که مدیرعامل مخابرات درباره نتیجه بررسی ربودن آی‌پی‌های تلگرام توسط این شرکت می‌گوید: موضوع را بررسی کرده و افرادی که در این ماجرا نقش داشتند به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.

در همین حال به گفته فریدون حسن‌وند؛ رییس کمیسیون انرژی مجلس فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آذرماه به بهره برداری می‌رسد.

عناوین برگزیده