تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۱۹۸۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی دنیای بورس بررسی شد

اوج‌گیری دوباره سهام؟

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته پرنوسان ظاهر شد. سهامداران در ابتدای هفته جهش شاخص سهام و نزدیک شدن این نماگر به سطح 200 هزار واحدی را شاهد بودند. در پایان هفته اما عقب‌نشینی شاخص کل فضای بازار را تغییر داد. برآیند این نوسانات به رشد 2.7 درصدی شاخص کل منجر شد. این نوسانات در شرایطی صورت گرفت که غالب سهامداران و کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند.
اوج‌گیری دوباره سهام؟

کارشناسان

صعودی: 60 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند اصلاح قیمت سهام در دو روز پایانی هفته بار دیگر جذابیت برخی نمادها به خصوص سهام صادرات‌محور و کالایی بورس را افزایش داده است. از طرفی میزان حجم نقدینگی موجود در بازار همچنان در سطوحی قرار دارد که توان رشد و افزایش قیمت عمومی سهام در بورس تهران را دارد. کاهش نرخ دلار حتی به محدوده های پایین تر نیز نمی‌تواند از جذابیت دلاری بورس تهران کم کند، چرا که نرخ دلار سامانه نیما در صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در بورس اعمال می‌شد و از این رو نرخ دلار در بازار غیر رسمی تاثیری بر معاملات سهام نخواهد داشت. ضمن آنکه نزدیک شدن نرخ غیر رسمی به نرخ نیما از هیجان منفی پیرامون بازار سهام نیز خواهد کاست و توجه به کسب بازدهی از این بازار نزد سرمایه‌گذاران افت را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر روشن شدن زوایای پنهان افزایش نرخ خوارک پتروشیمی نیز به تدریج فضای سهام این گروه را متعادل می‌کند. نشانه این روند در پایان معاملات روز چهارشنبه نیز به چشم می‌خورد. از سوی دیگر در بازارهای جهانی  قیمت فلزات پایه رشد مناسبی را تجربه می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی موسسات بین المللی روند آتی قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی مثبت ارزیابی می‌شود. این امر تقاضای سهام را در گروه‌های کالایی افزایش می‌دهد. رای دیوان لاهه که به نفع ایران صادر شد، نیز از نگرانی های سیاسی تا حدودی کاسته است. تحت تاثیر این موارد به نظر می‌رسد چشم‌انداز سهامداران از آینده سهام مثبت است و می توان این چشم‌انداز را در رشد شاخص کل طی هفته جاری به نظاره نشست.

کم‌نوسان: 32 درصد از کارشناسان بازار سهام معتقدند که روند شاخص کل طی این هفته کم‌نوسان خواهد بود. تقابل بین عوامل بنیادی تقویت‌کننده تقاضا در مقابل با عوامل فشار (چه به صورت هیجانی و چه به صورت واقعی) در بازار در نهایت روند کم‌نوسانی پیش پای سهام خواهد گذاشت. به عبارتی از یک طرف سهام اغلب شرکت‌های بزرگ با چشم‌انداز انعکاس نرخ فروش پس از آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا جذاب نشان می‌دهد با این حال در مقابل نگرانی‌ها از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و کاهش نرخ دلار به تشدید صفوف فروش منجر خواهد شد. در چنین فضایی سهامداران با احتیاط بیشتری به معامله خواهند پرداخت و به نظر می‌رسد حداقل طی این هفته شاخص کل نوسانات‌ اندکی را تجربه کند تا اینکه متغیرهای اثر گذار بر روند قیمت‌ها وضعیت روشن‌تر و تحلیلی‌تری را به نمایش بگذارند.

نزولی: 8 درصد از کارشناسان معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری نزولی خواهد بود. این کارشناسان معتقدند نگاه سهامداران به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و افت نرخ دلار بر معاملات سهام منفی است. از این رو در این فضا سهامداران با تشدید فشار فروش به افت قیمت‌ها دامن خواهند زد. خاصه اینکه در مورد نرخ خوراک پتروشیمی خاطرات مربوط به سال 92 را در اذهان این افراد زنده می‌کند. این مورد در کوتاه‌مدت عامل فشار بر قیمت‌ها خواهد بود. اما در بلندمدت باید تحلیل کارشناسان از این نرخ‌گذاری به چه صورتی رقم خواهد خورد.

سهامداران

صعودی: 70 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری صعودی خواهد بود. حضور نقدینگی قابل توجه در بازار سهام، افزایش احتمال نزول نرخ دلار و همچنین گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها مهمترین دلایل افزایش قیمت عمومی سهام در هفته گذشته خواهد بود.

کم‌نوسان: 12 درصد از سهامداران نیز معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. به نظر می‌رسد سهامداران تحت تاثیر احتمال کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه خوراک پتروشیمی با احتیاط در معاملات حرکت خواهند کرد. این امر موجب روند کم‌نوسان شاخص سهام خواهد شد.

نزولی: 18 درصد از سهامداران روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. نزدیک شدن به زمان تحریم‌ها، تداوم کارشکنی آمریکا و نزدیک شدن به زمان تحریم ها در نهایت زمینه را برای افت قیمت‌ها فراهم خواهد کرد. ضمن آنکه برخی مسائل داخل بازار در مورد صنعت پتروشیمی و نرخ خوراک واحدهای آن نیز به این نزول دامن خواهند زد.

عناوین برگزیده