تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۰۳۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴ مصوبه بودجه‌ای مهم، نتیجه نظارت میدانی مجلس از خوزستان و سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - نظارت‌های میدانی نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی از مناطق مختلف کشور خصوصا استان‌های محروم باعث شده تا مشکلات از نزدیک احصا و در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

به گزارش می‌متالز، از ماه‌های آغازین شروع به کار مجلس یازدهم نظارت‌های میدانی در دستور کار رئیس، هیات رئیسه، کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان انقلابی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت تا درک و بینش شفاف‌تری از وضعیت استان‌ها و مناطق محروم کشور داشته باشند، این بینش و درک صحیح باعث می‌شود تا نمایندگان در جریان تدوین و تهیه قوانین و همچنین بررسی لایحه بودجه، اولویت‌ها و نیاز‌های هر منطقه را مدنظر قرار دهند.

نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان خوزستان به عنوان اولین نظارت میدانی وی باعث شد تا مشکلات این استان در زمینه مهار سیلاب‌ها، ایجاد شبکه فاضلاب و تکمیل پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احصاء و در ردیف‌ها و تبصره‌های بودجه سال آینده گنجانده شوند.

نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند که تسهیلات خارجی با اولویت طرح‌های آب و فاضلاب و مهار سیلاب‌ها و طرح‌های ریلی کشور و استان خوزستان جذب و تخصیص داده شود که می‌توان این مصوبه را یکی از اثرات نظارت میدانی از خوزستان و مشاهده مشکلات این استان دانست. همچنین مقرر شد از محل انتشار دویست و هفتاد هزار میلیارد تومان اوراق مالی-اسلامی توسط بانک کشاورزی مبلغی به تکمیل پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری استان خوزستان اختصاص داده شود.

نظارت‌های میدانی بر مصوبات بودجه موثر است

سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایدگان استان خوزستان در خصوص توجه به مشکلات استان خوزستان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تاثیرات نظارت میدانی از این استان، گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه به شبکه فاضلاب استان خوزستان به عنوان یکی از معضلات این استان توجه ویژه‌ای شد تا از محل جذب تسهیلات خارجی رفع این مشکل استان در اولویت قرار بگیرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تکمیل فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان خوزستان نیز در میان چندین طرح دیگر مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است، عنوان کرد: نظارت‌های میدانی و شناسایی مشکلات از نزدیک تاثیر فراوانی بر مصوبات مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه داشته است.

روستا‌های سیستان و بلوچستان در اولویت گازرسانی

رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین مقصد نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار نمایندگان است و با موافقت آن‌ها نام استان سیستان و بلوچستان در کنار مناطق نفت و گاز خیز در اولویت گاز رسانی به شهر‌ها و روستا‌ها قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از نشست‌های بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در پاسخ به تذکر معین الدین سعیدی عضو مجمع نمانیدگان استان سیستان و بلوچستان در زمینه توجه ویژه به این استان بر سیاست و اولویت مجلس یازدهم برای توسعه استان‌های محروم خصوصا سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

تکمیل نیروگاه بادی میل نادر از محل عوارض ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور و احداث و نوسازی شبکه فاضلاب شهر‌های استان سیستان و بلوچستان نیز از جمله مصوبات مجلس یازدهم در لایحه بودجه سال آینده بود که می‌تواند بخش بسیاری از مشکلات مردم را در راستای محرومیت زدایی و بهره‌مندی از امکانات اولیه را برطرف کند.

افزایش بودجه سیستان و بلوچستان حاصل نظارت میدانی از این استان است

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی خود از استان سیستان و بلوچستان با حضور در شهرستان‌های مختلف از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدند و قبل و بعد از این نظارت میدانی توسط تیم‌های تخصصی اقدامات کارشناسی انجام شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه بودجه استان در لایحه سال ۱۴۰۰ رشد ۸۵ تا ۹۰ درصدی داشته است، عنوان کرد: علی رغم محدودیت منابع تمامی نمایندگان مجلس خواستار توسعه مناطق محروم خصوصا استان سیستان و بلوچستان هستند، نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی این افزایش بودجه استان و توجه ویژه نمایندگان به این استان را به همراه داشته است.

با وجود نظارت‌های میدانی و شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌ها نمایندگان مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سیر بررسی بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تمام تلاش خود را در راستای کاهش محرومیت‌ها می‌کنند و امیدوارند دولت با تحقق درآمد‌ها و صرف آن در ردیف‌های تعیین شده این گام بلند مجلس را تکمیل کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی(خانه ملت)

عناوین برگزیده