تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۵۰۸
کد خبر: ۲۰۰۴۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

رکود در بازار آهن و انتظار فروشنده و خریدار/ چرا قیمت‌گذاری فولاد تولید داخل براساس نرخ دلار است؟

‌می‌متالز - چهکندی‌نژاد گفت: چرا فولادی که صددرصد تولید داخل است باید موقع قیمت‌گذاری بر اساس دلار قیمت‌گذاری شود؟ یا چرا باید بر اساس فولادی که صادر می‌شود قیمت‌گذاری شود؟

به گزارش می‌متالز، زمین، آهن‌آلات و مصالح ساختمانی ملزومات اولیه برای ساخت مسکن است. افزایش قیمت هر یک از این موارد بر افزایش قیمت مسکن تاثیر داشته و بلعکس با افزایش قیمت زمین و مسکن قیمت مواد اولیه برای ساخت یک واحد مسکونی افزایش پیدا می‌کند. طی هفته‌های اخیر در بازار آهن آلات و محصولات فولادی روند افزایشی قیمت‌ها وجود داشته و این مسئله بازار آهن آلات را در حالت انتظار نگه داشته است. با افزایش قیمت‌ها معاملات کاهش یافته و در این شرایط فروشنده و خریدار هر دو متضرر می‌شوند. نبود ثبات در بازار مسئله‌ای است که باعث کاهش معاملات در تمامی زمینه‌ها شده و در این شرایط سخت اقتصادی کار را برای مردم و صاحبان مشاغل سخت کرده است.

علیرضا چهکندی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی در این خصوص اظهار کرد: قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات طی دو هفته گذشته روند افزایشی داشته، اما از ابتدای هفته گذشته مقداری روند کاهشی در قیمت‌ها را شاهد بودیم.

وی افزود: با توجه به معادلات سیاسی، بازار در حالت انتظار و به نوعی سردرگمی قرار گرفته است.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی بیان کرد: با این شرایط مشخص نیست بازار به چه سمتی خواهد رفت، چون هم احتمال کاهش و هم افزایش قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات وجود دارد.

چهکندی‌نژاد عنوان کرد: با توجه به این‌که همه چیز به مسائل سیاسی گره خورده، مشخص نیست بازار به چه سمتی خواهد رفت و آینده بازار آهن آلات چه خواهد شد.

رکود در بازار آهن‌آلات

وی اظهار کرد: با توجه به حالت انتظاری که در بازار آهن آلات به وجود آمده شاهد رکود در بازار آهن هستیم و خرید و فروشی به صورت عملی در بازار انجام نمی‌شود. همه منتظر هستند ببینند نتیجه بازار آهن چه می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و مصالح ساختمانی طی چند ماه گذشته، قدرت خرید مردم پایین آمده و با توجه به افزایش‌های نجومی قیمت زمین خالی یا واحد‌های ساخته شده، مردم قدرت خرید نداشته و به دلیل کاهش ساخت و سازها، در بازار آهن نیز شاهد رکود هستیم.

چهکندی‌نژاد در مورد عرضه محصولات فولادی در بورس عنوان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد ریزش سهام عرضه محصولات فولادی در بورس بودیم و البته این تنها مربوط به سهام‌های فولادی نبود بلکه در سایر سهام‌های موجود در بورس نیز شاهد ریزش بودیم و این وضعیت ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ریزش شاخص سهام محصولات فولادی در بورس نه‌تن‌ها باعث کاهش قیمت آهن‌آلات نشده بلکه طی هفته‌های گذشته در مورد محصولات فولادی در بازار شاهد افزایش قیمت بودیم.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی کارخانه‌ای که به صورت عمده محصولات فولادی تولید و ارائه کند نداریم. کارخانه‌های کوچکی داریم، اما این‌ها هیچ تاثیری از نظر قیمت در سطح کشور ندارد. تنها کارخانه فولادی که در خراسان‌جنوبی فعالیت دارد و می‌توان گفت تولیدات چشمگیری خواهد داشت، کارخانه فولاد قاینات است که این کارخانه در مرحله اول تولید شمش خواهد داشت و این نیز تاثیری در قیمت فولاد در سطح کشور ندارد.



عوامل دخیل در قیمت فولاد

چهکندی‌نژاد بیان کرد: قیمت فولاد به عوامل خاصی بستگی دارد که یکی از این عوامل، قیمت ارز است که با تغییرات قیمت ارز قیمت فولاد و آهن آلات تغییر می‌کند و عامل بعدی دخیل در قیمت‌ها، بحث عرضه و تقاضا است که در حال حاضر با توجه به این‌که قیمت دلار خیلی بالا است قیمت محصولات فولادی نیز افزایش داشته است.

وی در مورد عرضه و تقاضا، عنوان کرد: با توجه به این‌که صادرات محصولات فولادی را داریم و صادرات بر مبنای قیمت دلار انجام می‌شود تا زمانی‌که قیمت دلار کاهشی نباشد تاثیری در قیمت داخلی نخواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: فعالیت کارخانه‌های فولادی استان در مقدار تناژ فولادی تولیدی استان تاثیر خواهد داشت، اما تاثیری در قیمت‌ها ندارد.



ایجاد ثبات اقتصادی با تغییر نوع قیمت‌گذاری و توزیع آهن‌آلات

چهکندی‌نژاد بیان کرد: میزان فروش و درآمد همکاران آهن‌فروش در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و افزایش قیمت آهن‌آلات کاهش داشته و همکاران با حداقل درآمد مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که سیستم قیمت‌گذاری فولاد از ابتدا تا انتها به گونه‌ای است که اتحادیه‌های آهن فروشی در سطح کشور هیچ دخل و تصرفی در نحوه قیمت‌گذاری ندارند، لذا اگر قرار باشد ثبات اقتصادی در محصولات فولادی را شاهد باشیم و قیمت فولاد واقعی شود، باید نوع قیمت گذاری و توزیع محصولات فولادی از ابتدا تا انتها تغییر کند.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر نحوه قیمت‌گذاری مانند شرایط فعلی باشد، نباید انتظار ثبات یا کاهش قیمت در بازار آهن آلان را داشت.



چرا قیمت‌گذاری بر اساس دلار است؟

چهکندی‌نژاد افزود: چرا فولادی که صددرصد تولید داخل است باید موقع قیمت‌گذاری بر اساس دلار قیمت‌گذاری شود؟ یا چرا باید بر اساس فولادی که صادر می‌شود قیمت گذاری شود؟

وی عنوان کرد: تا زمانی‌که قیمت‌گذاری بر این اساس باشد و قیمت دلار افزایش داشته باشد قیمت محصولات فولادی افزایشی خواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به این‌که در زنجیره فولاد، آهن فروشان از ابتدا تا انتها تاثیرات زیادی دارند و تمام محصولات فولادی در سطح کشور توسط آهن فروشان توزیع می‌شود، اما آهن فروشان هیچ دخل و تصرفی در جلساتی که برای توزیع و نرخ گذاری آهن آلات برگزار می‌شود ندارند لذا از مسئولان انتظار داریم اتحادیه‌ها را در این مورد دخیل کنند و از ظرفیت آهن فروشان در این خصوص استفاده شود چراکه حتما در بحث توزیع و قیمت واقعی محصولات فولادی تاثیر خواهد داشت.

چهکندی‌نژاد در مورد نوسانات قیمت آهن آلات، بیان کرد: با توجه به این‌که نوسانات خیلی شدید است همکاران آهن فروش در سطح کشور و استان از این وضعیت خسته و کلافه شدند.

وی ادامه داد: قیمت‌ها صبح، ظهر و بعدازظهر تفاوت دارد و نمی‌دانیم چه قیمتی را باید به مشتری بگوییم؛ برای نمونه قیمت را صبح یک عدد اعلام می‌کنیم وقتی مشتری قصد خرید دارد قیمت‌ها تغییر کرده و در این خصوص معمولا با مشتری مشکل پیدا می‌کنیم و نه‌تن‌ها خرید و فروشی انجام نمی‌شود بلکه آرامش کاری نیز نداریم.



ثبات به بازار آهن‌آلات برگردد

نایب رئیس اتحادیه پروفیل‌کاران خراسان‌جنوبی تصریح کرد: با این نوسانات بازار آهن‌آلات، آهن‌فروش‌ها نمی‌دانند در یک معامله ضرر یا سود می‌کنند. اصلا ثبات یک روزه در بازار آهن نداریم. از مسئولان درخواست می‌شود ثبات و آرامش را به بازار آهن‌آلات برگردانند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

عناوین برگزیده