تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۰۰۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار‌های مالی تاکید کرد:

بورس تهران، بازار‌های جهانی و کریپتوکارنسی‌ها

‌می‌متالز - احتمالا مناسب‌ترین بازار برای سرمایه گذاری در یک سال آینده خواهد بود و اوراق، بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها برای سرمایه گذاران به ارمغان خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، یکی از فاکتور‌های مؤثر بر روند بازار سرمایه، وضعیت بازار‌های جهانی و قیمت کامودیتی‌ها است.

امیر جعفرزاده پژوهشگر اقتصادی و مدرس دانشگاه در خصوص وضعیت اقتصاد جهانی و تأثیر آن بر بازار‌های جهانی بیان کرد: یکی از فاکتور‌های مؤثر بر اقتصاد جهانی، نرخ بهره ایالات‌متحده بوده که توسط فدرال رزرو تعیین می‌شود؛ وزیر خزانه‌داری آمریکا بر این اعتقاد است که باید سیاست‌های مالی هم در کنار سیاست‌های پولی بکار گرفته شوند و علاوه بر برخی مسائل پولی، دنبال ایجاد اشتغال هم هستند.

بورس تهران، بازار‌های جهانی و کریپتوکارنسی‌ها

وی اضافه کرد: اظهارنظر‌های اخیر ایشان هم بیشتر در راستای اعمال فشار به بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره بوده و اصولاً کینزی‌ها، بر این باورند که وضعیت اقتصادی آمریکا دچار دام نقدینگی شده، یعنی نرخ بهره آن‌قدر پایین است که دیگر سیاست‌های پولی اثرگذار نیست و فقط ممکن است منجر به افزایش تورم گردد و راه برون‌رفت از این دام نقدینگی را هم سیاست‌های مالی می‌دانند؛ بنابراین باسیاست‌های مالی از طریق افزایش هزینه‌ها و افزایش مالیات پر درآمد‌ها و افزایش اشتغال، دنبال افزایش رشد اقتصادی هستند.

این کارشناس بازار‌های مالی ادامه داد: شعار‌های بایدن هم در همین راستا بود و اظهارات "جانت یلن" نیز بر این نکته تاکید داشته که دولت آمریکا در آینده (احتمالاً بعد از واکسیناسیون سراسری در آمریکا) چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره ندارد؛ به‌هرحال دولت آمریکا با هدف حمایت از کسب‌وکار‌ها در دوران کرونا، نرخ بهره را تا نزدیکی صفر کاهش داد و دلیلی وجود ندارد که بعد از مهار کرونا، نرخ بهره پایین نگه‌داشته شود.

جعفرزاده افزود: بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بین‌المللی اعتقاد دارند آمریکا برای جلوگیری از تورم، چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره ندارد و سال ۲۰۲۰ نقدینگی آمریکا ۲۴درصد رشد داشته، درحالی‌که میانگین رشد نقدینگی در ۳ دهه قبل از آن ۶ درصد بوده است؛ برای اقتصادی که رشد اقتصادی تقریباً ۳ درصدی و تورم ۲ درصدی داشته، رشد بیش‌ازحد نقدینگی تورم‌زا خواهد بود.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری بانک مرکزی آمریکا هم کنترل نرخ تورم در محدوده ۲ درصد بوده است. در حال حاضر شاخص انتظارات تورمی در امریکا، ۳.۳ درصد است و این رقم در تاریخ اقتصادی ۳ دهه اخیر آمریکا بی‌سابقه بوده است. با این شرایط، حتی اگر نرخ بهره آمریکا افزایش یابد، احتمالاً تبعات رشد نقدینگی ۲_۳ سالی اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت بانک مرکزی آمریکا این بوده که در این سال‌ها، همواره باسیاست‌های پولی به آنچه هدف‌گذاری کرده، دست‌یافته و در صورت عدم افزایش نرخ بهره و به‌تبع رشد تورم بیش از مقدار برنامه‌ریزی‌شده در این کشور، اعتبار فدرال رزرو زیر سوال خواهد رفت.

جعفرزاده افزود: مهم‌ترین پیامد شرایط اقتصادی آمریکا بر بازار‌های جهانی، تضعیف ارزش دلار در برابر سایر ارز‌ها و فرصتی برای افزایش قیمت طلا و کامودیتی‌ها خواهد بود. این اتفاق، می‌تواند در یکی دو سال آینده، قدرت اقتصادی چین را نیز افزایش دهد. ضمن اینکه تا همین‌جا هم، اقتصاد چین کمتر از آمریکا از کرونا آسیب‌دیده است. البته بازگشت شرکت‌ها و صنایع بزرگ آمریکا به چرخه تولید، شاید یک جهش اقتصادی برای این کشور به همراه داشته باشد؛ ولی چالش‌های اقتصادی آمریکا آن‌قدر هست که تحقق چنین جهشی احتمالاً یکی دو سالی، زمان خواهد برد.

نگاهی به بازار رمز ارز‌ها

جعفرزاده در ادامه در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بازار کریپتوکارنسی‌ها در یکی دو سال آینده گفت: اقبال رمز ارز‌ها از چند عامل نشات می‌گیرد که عامل نخست، بی‌اعتمادی به دولت‌ها و نهاد‌های سیاست‌گذار در کشور‌های مختلف مخصوصا آمریکاست و دومین عامل نیز اینگونه بوده که بعضی فعالان اقتصادی، بانک‌داری سنتی و چاپ پول را قبول ندارند اما؛ مهم‌ترین عامل اقبال رمز ارز‌ها در چند ماه اخیر، سرکوب قیمت طلا و چشم‌انداز تورم در اقتصاد آمریکا و تأثیر آن بر بازار‌های جهانی بوده و با توجه به آنچه در شرح وضعیت بازار‌های جهانی مطرح شد، چشم‌انداز کوتاه‌مدت کریپتوکارنسی‌ها به‌احتمال‌زیاد کاهشی خواهد بود، اما در خصوص چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت، باید تمامی عوامل تأثیرگذار بررسی شوند.

بورس تهران، بازار‌های جهانی و کریپتوکارنسی‌ها

این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر ریسک‌های بازار کریپتوکارنسی ها، اظهار کرد: هیچ بازاری برای پوشش ضرر و زیان بازاری دیگر، وجود ندارد؛ بنابراین شعار جبران ضرر و زیان سرمایه‌گذاری در بورس از طریق خرید بیت کوین و... اصلا منطقی نیست و بازار رمز ارز‌ها هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ما و بازار‌های فیزیکی و... ندارد. نکته اینجاست که گاهی بعضی سرمایه‌گذاران برای پوشش زیان‌های خود در یک بازار، دست به اقدامات احساسی و غیرمنطقی می‌زنند و درنهایت، ضرر و زیان بیشتری تحمل کنند. بازار رمز ارز‌ها بازاری پر نوسان است و سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز‌ها فقط در صورتی توجیه‌پذیر خواهد بود که سرمایه‌گذاران کمتر از ۵ درصد از نقدینگی آزاد خود را در منفی‌های این بازار (و نه زمانی که قیمت‌ها در پیک هستند) روی کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. ضمن اینکه باید در نظر داشت سرمایه‌گذاری در رمز ارز‌ها هم مثل سایر بازارها، نیازمند دانش و تخصص و تجربه خواهد بود و بهتر است سرمایه‌گذاران از معاملات احساسی در هر بازاری بپرهیزند.

وی در خاتمه در معرفی مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در کشور ما عنوان کرد: با فرض عدم تشدید تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی، بازار بدهی احتمالاً مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در یک سال آینده خواهد بود و اوراق، بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها برای سرمایه‌گذاران به ارمغان خواهند داشت. البته که بازدهی تقریباً ۲۰ درصدی شاید برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذاب نباشد، اما با توجه به چشم‌انداز کاهش نرخ ارز (با فرض عدم تشدید تنش‌ها و مناقشات بین‌المللی)، سایر بازار‌ها هم‌پتانسیل بازدهی بالاتر نخواهند داشت.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده