تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۴۵۸
کد خبر: ۲۰۰۹۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نگاهی به وضعیت بازار آلومینیوم در روز‌های پایانی سال

بازار فلز نقره‌ای پررونق است

‌می‌متالز - بازار خرید و فروش بسیاری از محصولات فلزی در روز‌های پایانی سال عموما رونقی ندارد.

به گزارش می‌متالز، این افت خرید و فروش به‌دلیل حضور در آستانه سال نو و تعطیلات ۲ هفته‌ای فروردین رقم می‌خورد. با این وجود، امسال از رونق خرید و فروش شمش آلومینیوم کاسته نشده است. البته تقاضای متعادلی در بازار وجود دارد و چنانچه عرضه‌ها استمرار داشته باشد، شاهد کمبود یا رشد قیمت به‎دلیل پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا نیز نخواهیم بود. رونق نسبی یادشده از دلایل متعددی نشات می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انتظارات تورمی در سال آینده اشاره کرد.

درنتیجه فعالان صنایع پایین‌دستی ترجیح می‌دهند مواد اولیه مورد نیاز خود را تا جایی که ظرفیت انبار‌ها و نقدینگی‌شان امکان می‌دهد، قبل از پایان سال تامین کنند. تصویب افزایش بهای برق مصرفی صنایع در سال آینده از دیگر مواردی است که احتمال نابسامانی در خرید و فروش آلومینیوم را در سال آینده ایجاد می‌کند. این رشد قیمتی زمینه افزایش هزینه تمام‎شده صنایع بالادستی را فراهم می‌کند و تاثیری در فرمول قیمت‌گذاری شمش ارائه‎شده در بورس کالا ندارد؛ اما برای اطمینان از اثر نداشتن آن بر بازار خرید و فروش آلومینیوم همچنان زود است.



روز‌های آرام بازار آلومینیوم

هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بازار خرید و فروش آلومینیوم را در هفته‌های اخیر و روز‌های منتهی به پایان امسال، آرام ارزیابی کرد و افزود: تقاضا خرید شمش آلومینیوم فراتر از انتظار نیست. در حالت عادی فروردین ماه و شروع سال جدید به منزله تعطیلی تولید برای یک دوره حداقل ۱۵ روزه است. در نیمه دوم این ماه نیز عموما راندمان تولید پایین است؛ بنابراین به‌طور معمول از میزان تقاضا برای خرید شمش در فروردین کاسته می‌شود. این روند هر ساله جریان دارد، مگر آنکه پیش‌بینی‌ها حکایت از فضایی غیرنرمال مانند رشد دور از انتظار قیمت‌ها داشته باشد.

اما از آنجاکه در حال حاضر روز‌های چندان هیجانی برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود، خرید و فروش شمش آلومینیوم در بورس کالا به روال سال‌های گذشته ادامه دارد. حتی در مواردی شاهدیم که صنایع بالادستی شمش آلومینیوم را با تسهیلاتی در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌دهند.



رشد هزینه برق واحد‌های ذوب

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم افزود: انتظار داریم این بازار تا پایان سال روز‌های نرمالی را پشت‌سر بگذارد، چراکه در موقعیت کنونی انتظارات تورمی آنچنانی بر این بازار حکمفرما نیست. اگر هم انتظاری برای افزایش تورم در خرید و فروش شمش آلومینیوم برای سال آینده وجود داشته باشد از احتمال رشد نرخ برق نشات می‌گیرد، چراکه بنا به مصوبه مجلس شورای اسلامی سال آینده از میزان یارانه برقی که در اختیار صنایع قرار می‌گیرد، کاسته می‌شود.

مقرر شده هزینه برق این صنایع ۲۷۵ درصد افزایش یابد. از آنجاکه صنعت آلومینیوم در رده صنایع انرژی‌بر و با مصرف بالا برق قرار دارد، بدین‌ترتیب هزینه تمام‌شده آن‌ها بسته به فناوری مورداستفاده تولید بین ۲۲ تا ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: البته رشد هزینه تمام‌شده در فرمول قیمت پایه شمش اثرگذار نیست، با این وجود با کاهش یارانه صنایع بالادستی که طی چند سال گذشته با انتقاد بسیاری از فعالان صنعتی همراه بود، از سود این صنایع کاسته می‌شود.

گودرزی در ارزیابی کاهش یارانه برق اختصاص یافته به صنایع بالادستی آلومینیومی کشور، گفت: اثرات این مصوبه بر بازار و عملکرد صنایع بالادستی به مرور مشخص می‌شود و می‌توان با نتایج حاصل شده به‎درستی اظهارنظر کرد. امادر تمام جهان مرسوم است که صنایع انرژی‌بر، این انرژی را با یارانه دریافت کنند تا بدین‎ترتیب از تولید آن‌ها حمایت و زمینه اشتغالزایی و رقابت‌پذیری این صنایع در بازار‌های جهانی فراهم شود. اما نرخ برق در ایران در مقایسه با جهان و حتی نرخ برق صادراتی به مراتب پایین‌تر است؛ بنابراین حتی با رشد یادشده، همچنان یارانه برای صنایع در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، صنایع بالادستی در طول سال‌های گذشته هیچ‌گاه هزینه برق مصرفی خود را به موقع پرداخت نکرده‌اند، یعنی همواره به وزارت نیرو بدهکار بوده‌اند و از این جهت یارانه پنهان در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفته است. البته چنانچه مقرر شود برق مورد نیاز صنایع از طریق بورس انرژی عرضه شود، این صنایع موظف می‌شوند هزینه آن را همان ابتدا پرداخت کنند، درنتیجه یارانه پنهان آن‌ها کاسته می‌شود. این فعال صنعت آلومینیوم تاکید کرد: با این وجود، قیمت تولید شمش به نرخ‌های جهانی نزدیک می‌شود. با توجه به مشکلاتی که در مسیر تولید صنایع در داخل کشور وجود دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به نیروی انسانی بیش از میانگین جهانی (به ازای هر تن تولید محصول)، فشاری روی صنایع بالادستی خواهد داشت.



بازار فلز نقره‌ای پررونق است

این فعال صنعت آلومینیوم در ارزیابی بازار آلومینیوم در سال آینده گفت: به‌نظر می‌رسد این بازار در سال آینده رونق بیشتری در مقایسه با سال جاری داشته باشد. تقاضا از سوی چین برای مصرف شمش آلومینیوم رو به رشد است و همین موضوع نشانه‌های خوبی را به بازار می‌دهد. گودرزی در ادامه و در ارزیابی عملکرد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در سال آینده اظهارکرد: شرایط این صنایع به‌شدت به سیاست‌گذاری‌های دولت در کنترل واردات محصولاتی که نمونه مشابه داخلی آن‌ها دارند، بستگی دارد. عملکرد صنایع پایین‌دستی در سال جاری مثبت ارزیابی می‌شود. این صنایع توانستند تولید خود را افزایش بدهند. شاید بتوان اذعان کرد که تحریم‌ها به رونق گرفتن عملکرد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در سایه کاهش واردات منجر شده است؛ بنابراین چنانچه ممنوعیت واردات محصولات آلومینیومی در سال آینده نیز ادامه یابد، می‌توان به روز‌های پر رونق این صنعت در سال ۱۴۰۰ نیز امیدوار بود.



رونق در سایه انتظارات تورمی

آریا صادق‌نیت‎حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و در ارزیابی بازار آلومینیوم طی هفته‌های پایانی امسال، گفت: بازار خرید و فروش شمش آلومینیوم در روز‌های پایانی سال به نسبت گرم و پر رونق است؛ یعنی توقف خریدی که طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، به‎دلیل انتظارات تورمی سال آینده و روند رو به رشد قیمت آلومینیوم در سطح بین‌المللی از میان رفته است. صنعتگران و فعالان صنایع پایین‌دستی تلاش می‌کنند موجودی انبار خود را به حداکثر برسانند و با موجودی کافی به استقبال سال جدید بروند؛ بنابراین در ۲ هفته پایانی سال انتظار داریم روز‌های پررونقی برای آلومینیوم رقم بخورد.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران افزود: البته تقاضای یادشده بیش از عرضه‌های این صنعت نیست؛ بنابراین چنانچه عرضه‌ها به درستی انجام شود، پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود. تنها با عدم‎استقبال از خرید روبه‎رو نیستیم. در همین حال انتظار می‌رود صنایع بالادستی نیز به‎دلیل نیاز مالی که دارند از عرضه محصول خود خودداری نکنند، به‌ویژه که در آستانه تعطیلات سال نو و تعطیلی ۲ هفته‌ای تولید هستیم. این توقف تولید در حالی است که همچنان برخی هزینه‌ها ادامه دارد؛ بنابراین واحد‌های ذوب با فروش پیش از پایان سال نقدینگی مورد نیاز خود برای سال آینده را تامین می‌کنند. ازمجموع موارد یادشده اینطور برداشت می‌شود که در ۲ هفته پایانی سال، شاهد ثبات در عرضه و تقاضا خواهیم بود.



نرخ ارز موثرتر از قیمت جهانی

حقیقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری نوسانات قیمت آلومینیوم و رشد قابل ملاحظه آن بر بازار داخلی این محصول گفت: از زمانی که قیمت جهانی آلومینیوم در مدار صعودی قرار گرفت، استقبال برای خرید این محصول افزایش یافت، چراکه توقعاتی که برای کاهش نرخ این محصول وجود داشت، به پایان رسید. انتظارات یادشده موجب شد رکود حاکم بر بورس از میان برود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش‌بینی بازار آلومینیوم در سال آینده اظهارکرد: پیش‌بینی بازار آلومینیوم برای سال آینده دشوار است. اما انتظار داریم قیمت شمش آلومینیوم در بازه ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ دلار به‌ازای هر تن نوسان کند. در همین حال نرخ ارز نیز بر نوسانات بازار آلومینیوم اثرگذار است، اما پیش‌بینی نرخ ارز در حال حاضر آنقدر‌ها هم ممکن به‌نظر نمی‌رسد.

روند کاهش یا افزایش قیمت جهانی آلومینیوم عموما با شیب آرامی تغییر می‌کند، اما نرخ دلار در طول یک سال اخیر با شتاب قابل‎توجهی رشد داشته است؛ بنابراین نرخ ارز و نوسانات آن تاثیر بیشتری بر بازار آلومینیوم دارد. این فعال صنعت آلومینیوم گفت: برای ارزیابی دقیق شرایط بازار آلومینیوم در سال آینده، سیاست‌های کلی نظام در ارتباطات جهانی، در مقابل دولت جدید ایالات متحده و برجام به شدت اهمیت دارد. درواقع تحت‎تاثیر پارامتر‌های یادشده ارزش پول ملی در مقابل دلار مشخص می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور در سال آینده، گفت: تولید محصولات آلومینیومی در سال‌های تحریم بهبود یافت. تحریم موجب شد به اجبار به تولید داخل، نگاه درستی شود. در طول سال‌هایی که اقتصاد ایران مبتنی بر نفت بود، تولید در محاق بود، اما در موقعیت کنونی که تحریم روز‌های سختی را برای کشور به وجود آورده، به ناچار روش درستی شکل گرفته و بخش خصوصی و تولید در اولویت قرار گرفته است. در چنین موقعیتی اقتصاد ما تولیدمحور و اقتصادمحور می‌شود؛ از این‌رو شرایط تولید می‌تواند برای فعالان صنایع داخلی خوب باشد.

وی افزود: به‌عنوان مثال، با شدت گرفتن تحریم‌ها و خروج برند‌های ال‌جی و سامسونگ تولید لوازم خانگی در داخل کشور رونق یافت. با گردش صنایع یادشده، تولید در صنایع آلومینیوم نیز رونق می‌یابد. در همین حال، واردات محصولات آلومینیومی کاهش یافته است و شاهد رونق صنایع آلومینیوم کشور بوده‌ایم. اما اگر بخواهیم شرایط مثبت باقی بماند، از دولت انتظار می‌رود سیاست‌های خود را در مسیر اهداف حمایتی از صنایع تدوین کند؛ یعنی تولید داخلی اولویت یابد. مواد اولیه مورد نیاز صنایع تامین و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. تا این صنایع در کنار تامین نیاز داخل در مسیر صادرات و ارزآوری نیز گام بردارند.



سخن پایانی

صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در یک سال اخیر با رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند. این رشد تولید در سایه شدت گرفتن تحریم‌ها و کاهش واردات محصولات آلومینیومی به کشور محقق شده است. چنانچه روند واردات این محصولات در سال آینده نیز از سوی دولت کنترل شود می‌توان به بهبود وضعیت این صنایع امیدوار بود. بهبودی که در کنار آن شاهد رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی و افزایش اشتغالزایی هستیم.

منبع: صمت

عناوین برگزیده