تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۲۰۰۹۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گام‌های پرهزینه اروپا به سمت اقتصاد سبز

‌می‌متالز - اتحادیه اروپا اعلام کرد که در باره برنامه آلمان برای پرداخت مبلغ چهار میلیارد و ۳۵۰ میلون یورو غرامت به نیروگاه‌های برق زغال سنگ سوزی تحقیق می‌کند که قرار است تعطیل شوند. تعطیلی این نیروگاه‌ها هرچند پرهزینه، اما حرکت به سمت اقتصاد سبز به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۳۸ سوخت زغال سنگ را از منابع نیروگاه‌های برق خود خارج کند و طرحی برای پرداخت چهار میلیارد و ۳۵۰ میلون یورو غرامت به شرکت‌های اداره کننده این نیروگاه‌ها برای سود از دست رفته به علت تعطیلی زودهنگام، در دست دارد. اما کمیسیون اروپا تصور می‌کند که این مبلغ ممکن است نوعی کمک دولتی محسوب شود که ناقض مقررات اتحادیه اروپاست.

از مدار خارج شدن این نیروگاه‌های زغال سنگی، بخشی از طرح گسترده حرکت به سمته اقتصاد حامی محیط زیست در راستای دستیابی به اهداف توافق سبز اروپا به شمار می‌رود. بر اساس طرح توافق سبز کمیسیون اروپا؛ انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در کشور‌های عضو این نهاد باید تا سال ۲۰۳۰ تا ۵۵ درصد میزان سال ۱۹۹۰ کاهش یابد.

اکنون سه چهارم گاز‌های منتشر شده در اتحادیه اروپا، از تولید و بهره برداری انرژی در بخش‌های اقتصادی این قاره ناشی می‌شود.

بر اساس برآورد انستیتو فرانهوفر برای سامانه‌های انرژی خورشیدی، تنها بیش از نیمی از برق آلمان در سال ۲۰۲۰ از منابع تجدیدپذیر تولید شده به گونه‌ای سهم باد ۲۷ درصد، انرژی خورشیدی ۱۰.۵ درصد، زغال سنگ قهوه‌ای (لینگیت) ۱۶.۸ درصد و زغال سنگ ۷.۳ درصد بوده است.

این موسسه افزود: بالا بودن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر بخشی به علت کاهش تقاضای برق در پی اجرای اقدامات به منظور محدود کردن گسترش همه گیری کووید – ۱۹ از فصل بهار گذشته بوده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده