تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۴۵۶
کد خبر: ۲۰۱۲۱۶
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان:

نبود زیر ساخت‌های مناسب حمل و نقل باعث کاهش صادارت خراسان رضوی شده است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اصلی‌ترین مشکل ما در استان زیرساخت حمل و نقل صادراتی است و ما نتوانستیم این زیرساخت را طی سال‌های گذشته درست کنیم

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی که شب گذشته در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در انتخاب این صادرکنندگان مدنظر ما بوده، رعایت حداقل قانون است که یکی از وظایف جدی ما فعالان اقتصادی است و خوشبختانه اکثر صادرکنندگان خراسان قانون‎‌مدارهستند.

وی در رابطه با یکی از پارامتر‌های انتخاب این صادرکنندگان به عنوان صادرکننده نمونه بیان کرد: این صادرکنندگان در کارنامه مالی خود حتی یک دلار بدهی مالی و معوقه و برگشت ارزی نداشته‌اند و این یکی از پارامتر‌های اصلی صادرکننده نمونه درنظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد ضمن تاکید بر توان صادر کنندگان خراسان رضوی در دور زدن تحریم‌ها اظهار کرد: ما از حوزه تجارت خراسان دفاع می‌کنیم و حوزه تجارت ما، بسیار زحمتکش، کاردان و کارشناس است. با وجود بحث تحریم‌ها و مشکلات مبادله ارز در سال‌های اخیر، ما از اول انقلاب با آن درگیر بودیم، اما توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

روشنک در رابطه با علت کمبود صادرات در امسال ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل ما در خراسان زیرساخت حمل و نقل صادراتی است و ما نتوانستیم این زیرساخت را طی بیست سال درست کنیم. مشکل اساسی ما و علت کمبود صادرات سال جاری از زیرساخت‌های حمل و نقل بوده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از صادرکنندگان کالا‌های غیر نفتی گفت: ما اقتصاد کشور را در دو سه سال اخیر به جای صادرات نفت با صادرات کالا‌های غیرنفتی هدایت کرده‌ایم؛ بنابراین باید از ما نیز حمایت شود.

تدوین ۵۰ طرح اقتصادی با هدف جایگزین کالا‌های وارداتی

محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه اظهار کرد: در استان با توجه به اهمیت صنعت معدن و تجارت، برنامه‌های متناسبی تدوین شده که بخش عمده آن در حوزه صنعت و معدن و تجارت است. باتوجه به اینکه این صادرکنندگان هم به لحاظ فکری و هم توانایی‌ها و تجربه‌هایی که اندوخته‌اند و منابع مالی که در اختیارشان هست، می‌توانند در حوزه‌های دیگر و فعالیت‌های توسعه‌ای استان شرکت کنند و یاری برسانند.

وی با تاکید بر اهمیت صنعت و معدن و تجارت در استان خراسان رضوی اظهار کرد: ۵۰ طرح در زمینه صنعت و معدن و تجارت مدون گردیده و مطالعات اولیه آن را انجام شده است. این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف فلزی، غیرفلزی، شیمیایی، نساجی، معدنی و .. بوده و آماده است تا در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد تا در این حوزه‌ها فعالیت کنند.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: جهت‌گیری این طرح‌ها به‌گونه‌ای است که برای اولین بار در کشور مطرح می‌شوند و می‌توانند جایگزین واردات مصرفی و کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای شوند و مهمتر از همه کالا‌های صادرات محور هستند، علاوه بر این طرح‌ها، اگر طرح دیگری از طرف خودشان داشته باشند و در حوزه صادرات نیز باشد، قابل بحث و بررسی است و از آن استقبال می‌شود.

مس‌فروش ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که اگر پیشنهادی به جمعی می‌شود، باید قول‌های مساعد و حمایتی نیز داده شود تا علی‌رغم وجود شرایط و موانع اقتصادی و... دلگرمی و پشتوانه‌ای وجود داشته باشد تا بتوان عمیق‌تر به این حوزه ورود پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده