تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۰۱۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آینده کامودیتی‌ها در دست چشم بادامی ها/ مثلث برزیل، استرالیا و چین در بازار سرمایه

‌می‌متالز - تا زمانی که چین نتواند منبع جدیدی برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای خود نیابد، همچنان قیمت جهانی این فلز افزایشی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس امروز بیش از ۱۲ هزار واحد تا ۱۱:۴۵ دقیقه افزایش یافت و نماد فولاد از گروه فلزات اساسی تاثیرگذار‌ترین نماد در شاخص کل بورس بود.

دیروز ۱۸ اسفند ۹۹ شاخص کل بورس با ۲۴ هزار و ۳۴۱ واحد رشد در کانال یک میلیون و ۱۹۹ هزار واحدی ایستاد، فولاد، فملی، ۲ صدر نشین بورسی بودند.

امیر میرزایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تحولات بازار جهانی کامودیتی‌ها اظهار کرد: چشم انداز مصرف کامودیتی‌ها برای سال ۱۴۰۰ بسیار زیاد است و قیمت جهانی کامودیتی‌ها برای چشم انداز میان مدت و بلند مدت افزایش خواهد داشت. دلیل این افزایش قیمت در شرایط فعلی بیشتر از هر موضوعی به روابط بین چین، استرالیا و برزیل مرتبط است.

تاثیر برزیل بر بازار کامودیتی‌ها

میزان تولید کامودیتی‌ها در برزیل (به عنوان یکی از مراکز تولید کامودیتی‌ها) به دلیل مشکلاتی همچون تغییرات آب و هوایی و بحران کرونا، کاهش یافته و این بر افزایش قیمت کامودیتی‌ها در جهان تاثیر گذار است.

تنش تجاری بین چین و استرالیا

وی با اشاره به تاثیر تنش‌های تجاری بر قیمت کامودیتی‌ها بیان کرد: چینی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده سنگ آهن جهان با استرالیا به عنوان بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن جهان دچار تنش تجاری شده اند و این تنش بر قیمت فولاد تاثیر گذار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چشم انداز مصرف مس در جهان به دلیل نیازی که تکنولوژی نوین به این فلز دارد، در کشور‌های پیشرو بسیار زیاد است. بیشترین تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی و انرژی‌های نو متمرکز است. این فلز هر روز رکود‌های قبلی قیمتی خود را در حال ارتقا دادن است و پیش بینی می‌شود همچنان بر روند افزایش باشد.

تاثیر بازار ایران از بازار سرمایه

وی با مقایسه بازار جهانی کامودتی‌ها و سهام کامودیتی‌ها در ایران بیان کرد: در سال گذشته ارزش سهام مس و فولاد در بازار سرمایه ایران تاثیر چندانی از قمیت جهانی نگرفته و در زمانی که کل بازار جهانی و قیمت جهانی فلزات اساسی در مدار کاهشی بود، سهام گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی از گروه کامودیتی‌ها در بازار سرمایه ایران در اوج قیمتی خود بود.

پیش بینی قیمت کامودیتی‌ها در بازار سرمایه

وی در ارتباط با پیش بینی قیمت کامودیتی‌ها از جمله فولاد و مس گفت: میزان مصرف مواد اولیه تولید فولاد و مس در چین به ۲ دلیل خروج از بحران و رشد اقتصادی بسیار زیاد است. از طرفی چین به دنبال فاصله گرفتن از مصرف زغال سنگ و همچنین متنوع سازی منابع تامین سنگ آهن خود است. قیمت جهانی فولاد ۶۰۰ دلار است و در میان مدت کف قیمتی برای این فلز ۵۰۰ دلار پیش بینی می‌شود و تا زمانی که چین نتواند منبع جدیدی (همچون منابعی که در آفریقا یافته است) برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای خود نیابد، همچنان قیمت این فلز افزایشی خواهد بود. با در نظر گرفتن تحلیل فاندامنتال ارزش سهام کامودیتی‌های ایران در آینده باید افزایشی باشد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده