تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۶۸۴
کد خبر: ۲۰۱۵۰۹
سرویس خبر : زمین شناسی
در دهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان مطرح شد:

فرونشست به مناطق اصفهان نفوذ کرده است

‌می‌متالز - دهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور تعدادی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، بر همین اساس، مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان اصفهان درباره مخاطره فرونشست زمین در اصفهان هشدار داد و گفت: فرونشست یعنی حرکت قائم رو به پایین لایه‌های سطح زمین که گاهی حرکت جزیی افقی هم دارد و مهم‌ترین دلیل آن برداشت غیراصولی آب است.

به گفته رضا اسلامی، ۴۳ مخاطره طبیعی در دنیا به ثبت رسیده که ۳۵ مورد آن در ایران رخ می‌دهد که تنها مخاطره طبیعی که از همه خطرناک‌تر است فرونشست است.

وی با بیان این‌که خسارت ناشی از فرونشست و تخریب در خطوط جاده‌ها بسیار زیاد است، تصریح کرد: فرونشست به مناطق اصفهان نفوذ کرده و به خانه‌ها کشیده شده و تخریب قنوات و چاه‌ها در بخش کشاورزی را هم به همراه داشته است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان با بیان این‌که ۲ درصد این اصفهان در سال ۹۵ درگیر فرونشست بود و ۷ تا ۵ سانتی‌متر هم سرعت فرونشست بود، خاطرنشان کرد: کاشان، نجف‌آباد، مهیار شمالی و جنوبی، اردستان، اصفهان، برخوار، بادرود، خالدآباد، مورچه خورت و دامنه و… جزو دشت‌های ممنوعه هستند.

اسلامی؛ از انحلال لایه‌های زیرین و فروچاله‌ها، فعالیت‌های معدن‌کاری و حفر تونل‌ها که بعد بلااستفاده می‌ماند، برداشت‌های منطقه جنوبی، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی‌و… به عنوان عوامل ایجاد این مخاطره نام برد.

فرونشست اصفهان به ده سانتی‌متر رسیده، اما میزان بحران در جهان چند میلی‌متر است

وی خطاب به نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در مناطق اصفهان فرونشست‌ها به ۷ و ۱۰ سانتی‌متر کشیده شده و این در حالی است که بحران در دنیا در حد چند میلی‌متر است، فرونشست در اردستان به داخل شهر رسیده شده است.

اسلامی، پیرامون مناطق بحرانی اصفهان در زمینه فرونشست عنوان کرد: در منطقه رهنان اصفهان کنار پل امام خمینی (ره) ساختمان ۵۰ سانت ترک خورده و در بسیاری از مناطق مانند خوراسگان که فرونشست ۱۷ سانتی‌متری دارد و این در حالی است که این فرونشست‌ها را می‌بینیم و جالب است که در همین مناطق هم می‌خواهند در طرح اقدام ملی مسکن خانه بسازند.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان عنوان کرد: در استان اصفهان فرونشست به ۸ هزار و ۲۳۰ کیلومتر رسیده که به سمت زاینده‌رود و مناطق شهری درحال نفوذ است؛ فرونشست به زیر دکل و ریل‌های قطار رفته است.

گلپایگان در صدر بدترین اوضاع فرونشست استان با رکورد ۱۹ سانتی‌متری

وی با اشاره به اینکه در چادگان اصفهان دو سانتیمتر فرونشست داشتیم، گفت: بدترین اوضاع فرونشست را گلپایگان با ۱۹ سانتی‌متر در استان دارد؛ در این مسیر‌ها خطوط لوله بنزین، نفت و گاز هم وجود دارد که خطر فرونشست آن‌ها بسیار جدی است.

اسلامی؛ افت آب زیرزمینی را عامل فرونشست دانست و هشدار داد که مرگ آبخوان فاجعه است، باید بپذیریم اصفهان در منطقه خشک قرار گرفته و متوسط باران نزدیک به ۱۰ سانتی‌متر در سال است.

تا زمانی که آبخوان زاینده‌رود به آب واکنش می‌دهد به داد آن برسید

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان با بیان اینکه امسال هم حق آبه زاینده‌رود پرداخت نشد، افزود: تا فرصت باقی است و هنوز آبخوان زاینده‌رود به آب واکنش نشان می‌دهد باید حقابه زاینده‌رود پرداخت شود، چطور دریاچه ارومیه عزم ملی شد و نه تنها در ایران بلکه از خارج از کشور مانند ژاپن هم به کمک آمد، اما برای اصفهان این اتفاق رخ نمی‌دهد، این مسأله باید عزم ملی شود.

به گفته وی؛ همه صنایع آب‌بر در استان اصفهان است که باید به جای سرمایه‌گذاری در آن‌ها در توریسم و گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم، باید از گسترش کشاورزی و صنعت به این شکل جلوگیری و کشاورزی را مدرن کنیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی:

برای فر‌ونشست زمین باید کارگروه‌های تخصصی وارد عمل شوند

همچنین نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به مباحث مطرح شده درباره فرونشست زمین‌ها گفت: در هر حادثه‌ای سه مرحله پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله مطرح است.

سید مسعود خاتمی با بیان این‌که بسیاری از حوادث قابل پیش‌بینی نیستند، اما می‌شود پیشگیری کرد؛ افزود: برای پیشگیری راه‌هایی بیان شد و توصیه می‌کنم به صورت علمی برخورد و راهکار‌هایی به ما ارائه شود؛ اصفهان یکی از شهرهایی است که در گسل زلزله وجود دارد.

وی با تأیید صحبت‌های نماینده سازمان‌زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان اصفهان تصریح کرد: برای بحث‌های فر‌ونشست زمین باید کارگروه‌های تخصصی وارد عمل شوند.

فرونشست به مناطق اصفهان نفوذ کرده است



شایان ذکر است؛ دهمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان که با حضور سیدمهدی ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران در مجلس شورای اسلامی، الهام آزاد نماینده مردم نائین و خور و بیابانک، حجت‌الاسلام حسین میرزایی و مهدی طغیانی، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رضا اسلامی مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در اصفهان برگزار شد، حاضران به بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی استان اصفهان پرداختند.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

عناوین برگزیده