تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۴۹۱
کد خبر: ۲۰۱۷۸۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
غضنفری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو:

پتروشیمی و فولاد، آب خودروسازان را گل‌آلود می‌کنند

‌می‌متالز - وزیر اسبق صمت پتروشیمی و فولاد را جز صنایع بالادستی دانست که با گل آلود کردنِ آب موجب آلوده شدن صنعت پایین دستیِ خودرو می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، مهدی غضنفری در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» وضعیت نابسامان خودروی کشور را ناظر بر مقوله‌ای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنی عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز به سان صنعت دارو یا مسائل دینی، اکثر مردم خود را کارشناس می‌دانند و اظهار نظر می‌کنند.

وی گسترش دامنه این بحث را بدلیل گرایش اقشار مختلف مردم به خرید خودرو مطرح کرد و افزود: موضوعات فنی در سایر نقاط دنیا در گستره‌ی بحث افراد جامعه نیست و لذا در ایران به سختی می‌توان حرفی درباره خودرو زد، چون بلا فاصله گروه‌های مختلف اجتماعی واکنش نشان می‌دهند.

غضنفری همچنین تعیین قیمت را در بورس به یک پوز روشنفکرانه تشبیه کرد و گفت: مردم قادر به خرید خودرو نیستند و سرچشمه‌های این تورم هم از بالا دست شروع شده است و ما در پایین دست قصد داریم این آب گل آلوده، زلال شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی، پتروشیمی و فولاد را جز صنایع بالادستی دانست که با گل آلود کردنِ آب موجب آلوده شدن صنعت پایین دستیِ خودرو می‌شوند.

غضنفری با بیان این مطلب افزود: سلسله مراتب برنامه ریزی در نظام برنامه‌های سالیانه کشور آنطور که باید دنبال نمی‌شود و لذا نمی‌توان انتظار داشت که یک تکه از اسناد برنامه را در آب بریزیم و بنوشیم تا صنعت خودروی ما متحول شود.

همچنین بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، در رابطه با چرایی زیان انباشت خودروسازان گفت: در دنیا دو روش برای قیمت گذاری وجود دارد که یکی قیمت تمام شده است و خودروسازان ما به سمت این روش کهنه و قدیمی رفته اند.

وی قیمت هدف را از دیگر شقوق قیمت گذاریِ محصولِ کارخانه‌های خودروسازی برشمرد و مختص کشور‌هایی دانست که در آن بحث رقابت وجود دارد.

شهریاری نوع دوم قیمت گذاری را ناظر بر کیفیت بالا، خدمات بهتر و قیمت نازل‌تر دانست و افزود: در اینجا رقابت تنگاتنگ است و هر کس از این گردونه خارج شود، حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشورمان به دلیل انحصار صنعت خودرو، متاسفانه قیمت تمام شده، در قیمت گذاری محصول مطرح است.

شهریاری مواد اولیه کشور را به دلیل نبود برنامه توسعه صنعتی، دچار روند ناهنجار دانست که هیچگاه مسیر و مقصدی معلوم را پیش روی صنعت خودروی داخلی نگذاشته است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در اینجا مشخص نیست چند کارخانه خودروسازی و با چه محصولات و تیراژی باید فعال باشند و به همین دلیل صنعت خودروی کشور در سطح مونتاژ باقی مانده است.

شهریاری خودروی داخلی را دارای دو سطح یعنی صنعت مونتاژ و قطعه سازی دانست و افزود: بنگاه‌های ما یکسان و یکنواخت کار نمی‌کنند، چون فاقد برنامه توسعه صنعتی هستیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

عناوین برگزیده