تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۰۱۹۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارخانه آلومینیوم جنوب و تحقق سهم فارس در جهش تولید

‌می‌متالز - راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد استان فارس علاوه بر تاثیرگذاری در جهش تولید این فلز در کشور، رونق اقتصاد را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش می‌متالز، فاز اول مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در شهرستان لامرد با تولید ۱۲۰تن شمش آلومینیوم چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
چشم انداز تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمس آلومینیوم در سال برای این مجتمع در وسعتی به مساحت ۲۰۰ هکتار طرح‌ریزی شده است.
محصولات این مجتمع در صنایع هوا فضا، صنایع دفاعی، صنایع خودرویی، صنعت ساختمانی، صنایع کابل و مفتول سازی و صنایع بسته بندی کاربرد دارد.
این مجتمع در زمان بهره‌برداری کامل به صورت مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
برای اجرای این طرح ۱۸۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و یا معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته است.
این طرح با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و ۵۱ درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر احداث شده و در حال تکمیل است.
سرمایه در گردش مورد نیاز این مجتمع ۱۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک صادرات به عنوان بانک پیشرو و بانک‌های صنعت و معدن، ملت و ملی پیش‌بینی شده است.
اجرایی شدن این طرح از مصوبات سفر سال ۱۳۹۴ کاروان دولت تدبیر و امید رییس‌جمهوری به استان فارس است که به گفته رییس‌جمهوری، اجرای این طرح پیرو گشایش‌های صورت گرفته بعد از برجام است.


ثبت رکورد تولید آند

و، اما در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، مدیرعامل کارخانه آلومینیوم جنوب از موفقیت این واحد در این مسیر سخن گفته است.
علی عبدالله نژاد اسفندماه جاری گفته است: در سال جهش تولید با همت متخصصان و جوانان ایرانی، رکورد تولید ۵۲۰ آند در روز که ماده اساسی برای تولید این فرآورده است در این مجتمع ثبت شد.
به گفته وی، آندسازی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب شامل سه واحد اصلی آندخام، پخت و میله گذاری است که مواد اولیه آند شامل کک کلسینه شده نفتی، قیر پالایش شده قطران زغال سنگ و همچنین باقیمانده آند‌های مصرف شده واحد احیا (باتس) است.
مدیرعامل کارخانه آلومینیوم جنوب در لامرد گفت: آند، نقش اساسی در فرآیند تولید آلومینیوم ایفا می‌کند و ضمن انتقال جریان الکتریکی، در واکنش احیای آلومینیوم مصرف می‌شود و کیفیت آند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آلومینیوم تولید شده و فرآیند آن دارد.

نقش آلومینیوم جنوب در فرآیند تولید ملی


به گفته برخی کارشناسان، با افتتاح این قطب عظیم صنعتی، تحولی بنیادین در رشد و توسعه صنعت آلومینیوم کشور شکل گرفته است.
امروز شرکت‌های ایرالکو (اراک)، المهدی و هرمزال (بندرعباس) بهمراه آلومینای ایران (جاجرم خراسان شمالی) و سالکو (آلومینیوم جنوب - لامرد فارس) تولید کننده شمش آلومینیوم در کشور محسوب می‌شوند.
بنا بر اعلام مدیرکل دفترکانه آرائی و فرآوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، درهشت ماهه امسال تولید شمش آلومینیوم به رقم ۲۷۱.۳ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۷۷.۹ هزار تن بود، افزایش ۵۲.۵ درصدی دارد.
محمد خانی با اشاره به برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) و تولید آلومینیوم افزود: برنامه پیش بینی شده تولید ۸۰۰ هزار تن است که نیازمند ۱.۶ میلیون تن آلومیناست و با فعال سازی مجموعه آلومینیوم جنوب دستیابی به این هدف دور از انتظار نیست، ضمن اینکه دستیابی به تولید شمش برابر سند چشم انداز به ۲.۴ میلیون تن آلومینا نیاز دارد.


تولید ثروت و اشتغال رهاورد بهره برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب


عنایت الله رحیمی استاندار فارس پیش از این با اشاره به افتتاح فاز نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب گفت: تولید ثروت، اشتغال و تحول در دانش و تکنولوژی رهاورد بهره‌برداری از این مجتمع است.
حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز اجرای طرح آلومینیوم جنوب را اقدامی مناسب برای تامین مواد اولیه (شمش) صنایع پایین‌دستی دانست و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اهتمام جدی را در اجرای طرح داشته است که بازخورد این اقدامات باعث اشتغال یک هزار و ۶۰۰ نفری و راه‌اندازی فاز اول این طرح شده است.
به گفته وی، طرح آلومینیوم جنوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تولیدی بخش آلومینیوم در کشور است که با هدف رفع نیاز‌های داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت‌زدایی راه‌اندازی شده است.

ایجاد صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در لامرد


ایجاد و تکمیل مجتمع آلومینیوم جنوب در لامرد، بخش نهایی و پایانی فرایند توسعه در این نقطه از جنوب استان فارس نیست.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ایجاد صنایع پایین دستی در مجتمع آلومینیوم جنوب لامرد واقع در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون یورو تعریف شده است.
بدین ترتیب، این منطقه افق و چشم انداز مطلوبی در مسیر توسعه فراروی خود دارد.

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در کیلومتر هشتم جاده لامرد – خنج و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد احداث شده است.
شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده