تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۰۲۰۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حراج اوراق دولتی به داد تورم رسید

‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی گفت: اجرای سیاست عملیات بازار باز و حراج اوراق دولتی اقتصاد ایران را از وقوع شبه ابرتورم یا ابرتورم نجات داد و کسری بودجه دولت را با حراج و فروش اوراق جبران نمود.

به گزارش می‌متالز، علی رضائیان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در سال ۹۹ اجرای عملیات بازار باز و حراج اوراق دولتی بوده است، گفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه درآمد ارزی در سال جاری، دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه بوده و اگر این کسری بودجه پولی شده و با استفاده از منابع بانک بانک مرکزی پوشش داده می‌شد، رشد نقدینگی و تورم بسیار شدید بود و به سطوح شبه ابرتورم و ابرتورم می‌رسید.

وی ادامه داد: هرچند تورم کنونی نیز رقم پایینی نیست و عموم مردم در فشار هستند؛ اما باید توجه داشت که آن میزان از کسری بودجه، قابلیت ایجاد تورم‌های بسیار شدید را داشت و بر همین اساس است که مجموعه اقدامات و سیاست‌های پولی بانک مرکزی مانع بروز ابرتورم شد.

رضائیان خاطرنشان کرد: در سال جاری فروش بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی توسط بانک مرکزی انجام شده است که اگر این مبلغ قرار بود به طور مستقیم و از طریق، منابع بانک مرکزی تأمین شود حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد به پایه پولی کشور اضافه می‌شد که تأثیر شدیدی بر سایر متغیر‌ها داشت و می‌توانست تورم را به میزان غیرقابل باوری افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کنار کسری بودجه دولت باید به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا و لزوم حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیده نیز توجه کرد که فشار مضاعفی بر رشد نقدینگی و پایه پولی وارد کرد.

رضائیان تاکید کرد: بر این اساس با در نظر گرفتن کلیه این شرایط اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی و تورم بسیار تأثیرگذار بود که هر چند شاید به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی و تخصصی برای عموم مردم قابل درک نباشد، اما کارشناسان اقتصادی بر آن صحه می‌گذارند.

منبع : شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده