تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۰۲۱۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چالش سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال مالی ۱۴۰۰؛

"ونیکی" و سود‌هایی که تقسیم نمی‌شود

‌می‌متالز - احتمالا کاهش درآمد‌های ناشی از فروش سهام با توجه به شرایط این روز‌های بازار سرمایه و رکود ناشی از بهبود شرایط سیاسی کشور، منجر به تعدیل منفی سودآوری بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران می‌شود.

به گزارش می‌متالز، شاید مهمترین چالش سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سال مالی ۱۴۰۰، عدم شناسایی درآمد‌های ناشی از فروش سهام و کاهش سود خالص این شرکت‌ها است.

احتمالا کاهش درآمد‌های ناشی از فروش سهام با توجه به شرایط وخیم این روز‌های بازار سرمایه و رکود ناشی از بهبود شرایط سیاسی کشور، منجر به تعدیل منفی سودآوری بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران می‌شود.

شناسایی بیش از ۱۰.۲۸۶ میلیارد ریال از ۱۷.۹۵۵ میلیارد ریال جمع کل درآمد‌های ناخالص شرکت خود گویای تاثیر ویژه درآمد‌های شناسایی شده ناشی از فروش بوده که با توجه به ماهیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری بی شک شاهد تقسیم این درآمد‌ها در مجمع نخواهیم بود.

شناسایی بیش از ۷.۶۵۲ میلیارد ریال درآمد سود سهام و همچنین درآمد چشمگیر بیش از ۱۰.۲۸۶ میلیارد ریالی حاصل از خرید و فروش سهام در عملکرد سالانه شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران منجر به شناسایی بیش از ۱۷.۹۵۵ میلیارد ریال درآمد‌های ناخالص و رشد بیش از ۱۰۳ درصدی این درآمد‌ها در مقایسه با سال گذشته است.

عمده درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت همانگونه که در جدول نیز دیده می‌شود مربوط به سود‌های دریافتی از شرکت‌های داروپخش، نفت پارس، سرمایه‌گذاری توسعه و معادن و فلزات، شیمی بافت، آهن و فولاد ارفع، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد خوزستان است.

از نکات قابل توجه این گزارش می‌توان به شناسایی قابل توجه سود فروش سهام شرکت‌های عمدتا سفته‌بازی اشاره داشت که به نوعی می‌تواند از نکات مناسب مدیران سرمایه‌گذاری این شرکت به شمار آید.

بخش عمده‌ای از درآمد‌های فروش سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی این سرمایه گذاری مربوط به سهام ذکر شده در جدول زیر است:

لازم به ذکر است، بیش از ۴.۱۱۸ میلیارد ریال از ۴.۲۹۱ میلیارد ریال درآمد‌های غیرعملیاتی این شرکت در سال مالی ۱۳۹۹ مربوط به فروش سهام شرکت‌های قند ثابت خراسان، بهنوش ایران، شهد ایران، افست و شیشه و گاز در شرکت‌های زیرمجموعه است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده