تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۰۲۳۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیش بینی ادامه کمبود فولاد اروپا در سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - محدودیت در عرضه فولاد، قیمت‌های داخلی را در بازار اروپا افزایش داده است و پیش بینی می‌شود این روند تا انتهای سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد

به گزارش می‌متالز، کمبود عرضه در بازار فولاد اروپا که از اواخر سال ۲۰۲۰ باعث افزایش قیمت‌های داخلی شده است، حداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

توزیع کنندگان فولاد تمام شده گفته اند که در تلاشند تا حجم لازم را از تأمین کنندگان داخلی یا خارج از کشور دریافت کنند و افزودند که آن‌ها انتظار ندارند وضعیت به این زودی بهبود یابد. علاوه بر این، کاربران نهایی همچنین در تأمین محصولات فولادی با مشکل روبرو هستند و مجبورند با افزایش قیمت فولاد سروکله بزنند. یک توزیع کننده فولاد تخت در ایتالیا گفت: “کارخانه‌ها می‌توانند قیمت بالاتری بدهند و توزیع کنندگان نیز می‌توانند این افزایش را به کاربران نهایی منتقل کنند. اما ما هنوز نتوانسته ایم تأثیر افزایش قیمت‌ها را بر صنایع و شرکت‌های مصرف کننده نهایی ببینیم. ”

خریداران فولاد اروپا همچنین نگران تمدید اقدامات تضمینی در واردات طیف وسیعی از محصولات فولادی هستند که قرار است در تاریخ ۳۰ ژوئن سال جاری منقضی شود. کمیسیون اروپا اخیراً شروع به بررسی تمهیدات احتمالی علیه ۲۶ دسته از محصولات فولادی کرده است.


درخواست خاتمه اقدامات حفاظتی منطقه

اتحادیه توزیع کنندگان فولاد ایتالیا Assofermet نامه‌ای به EC ارسال کرده و گفته است که چگونه اقدامات ضد دامپینگ و اقدامات حفاظتی بازار‌های فولاد ضد زنگ اتحادیه اروپا را مخدوش می‌کند. هشت انجمن صنفی مصرف کنندگان مختلف فولاد در اروپا نیز خواستار خاتمه اقدامات حفاظتی منطقه هستند. زیرا افزایش قیمت فولاد باعث افزایش هزینه‌های تولید آن‌ها می‌شود.

شایعاتی نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه EC احتمالاً اقدامات را به بیش از دوره اصلی سه ساله افزایش می‌دهد؛ اگرچه ممکن است اقدامات جایگزینی با محدودیت کمتر اجرا شوند. دو منبع گفتند که مقامات اروپایی ممکن است مقوله “مالیات مرز کربن” را در بازنگری وارد کنند که این امر واردات فولاد را پیچیده‌تر می‌کند.

بیشتر منابع انتظار دارند که این تصمیم در اواخر ماه می‌اعلام شود. این امر فرصت کافی برای انجام اصلاحات را به اتحادیه اروپا می‌دهد. در ابتدا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده باعث ایجاد این همه حمایت گرایی شد، اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که رئیس جمهور جدید ایالات متحده، جو بایدن بخواهد آن را خاتمه دهد. یک معامله گر فولاد بلند گفت: “تمام موانع تجاری قرار است همچنان پابرجا بمانند و اکنون به احتمال زیاد بروکسل از کرونا به عنوان دلیل برای توجیه آن‌ها استفاده خواهد کرد. ”


کارخانه‌ها برای ادامه اقدامات حفاظتی تلاش می‌کنند

منبع تجاری دیگر ابراز تاسف کرد که برخلاف تولیدکنندگان فولاد، بازرگانان مستقل هیئت مدیره‌ای مانند یوروفر ندارند که بتواند برای آن‌ها موضوعاتی را مطرح کند و به نفع آن‌ها اقدام کند. یک منبع توزیع کننده فولاد تخت ایتالیایی گفت که علی رغم کمبود عرضه در بازار، کارخانه‌ها برای ادامه اقدامات حفاظتی تلاش می‌کنند. فعالان بازار همچنین گفتند که در حالی که کارخانه‌های تولید فولاد در اروپا اقدامات حفاظتی را تمدید کردند، بعید به نظر می‌رسد که کاربران نهایی با هم متحد شده و خواستار حذف آن‌ها شوند. فعالان بازار فولاد بلند اروپا نگرانی زیادی نسبت به اقدام یوروفر برای تمدید اقدامات محافظتی دارند و Fastmarkets در میان آن‌ها ادعا‌هایی مبنی بر اینکه “واردات فولاد به جهنم تبدیل شده است” شنیده است.


فولاد تخت اروپا

شاخص روزانه کویل نورد گرم فولادی شمال اروپا ۷۵۰ یورو (۸۹۳ دلار) در هر تن در ۵ مارس بود که نسبت به هفته قبل ۱۲ یورو در هر تن ونسبت به ماه قبل ۴۰ یورو در هر تن بالاتر بود. به نظر می‌رسد عدم تعادل عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش قیمت باشد. مدت زمان تولید کارخانه‌های اروپایی طولانی‌تر شده است و این امر شرایط را برای خریدارانی که قصد دارند مجدداً ذخیره سازی کنند چالش برانگیز می‌کند.

گفته می‌شود که تولیدکنندگان فولاد در سراسر اروپا کویل نورد گرم را فروخته اند و شروع به ارائه و فروش مواد سه ماهه سوم کرده اند. یک منبع در شمال اروپا گفت: “نمی توان برنامه ریزی مجدد انجام داد. تولید کویل یک چالش است، بنابراین خریداران آماده دریافت تقریباً هر قیمتی برای بدست آوردن آن هستند. این وضعیت سالم نیست. ”


کارخانه‌های کویل سیاه

به گفته منابع، حجم عرضه شده در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه دوم معمولاً کمتر است. طبق گفته منابع، Thyssenkrupp آلمان کوره بلند خود را برای تعمیر و نگهداری در سه ماهه سوم متوقف می‌کند، در حالی که چندین کارخانه دیگر نیز تجهیزات خود را برای استفاده مجدد متوقف می‌کنند. علاوه بر این، گزارش شده است که تعدادی از تولیدکنندگان فولاد تخت در سراسر اروپا به دلیل رزرو بیش از حد، تحویل سفارشات را به تأخیر می‌اندازند. به همین ترتیب، آن‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی صادر نکرده اند. در تاریخ ۱۳ فوریه، دادگاهی در ایتالیا به ArcelorMittal Italia دستور داد منطقه گرم کارخانه تارانتو را ظرف ۶۰ روز به دلیل جلوگیری از آلودگی ببندد.

در ۱۸ فوریه، ArcelorMittal Italia گفت که درخواست تجدیدنظر را به شورای ایالت رم ارائه کرده است. به گفته منابع بازار، مقامات ایتالیایی باید در مورد این پرونده در تاریخ ۱۳ مارس تصمیم بگیرند، اما ممکن است این موضوع تا اواسط ماه می‌به نتیجه نرسد. تولیدکننده فولاد در ابتدا تولید ۵ میلیون تن کویل نورد گرم در سال را هدف گذاری کرده بود، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این رقم ۳٫۴ میلیون تن بود.

اما پس از حکم دادگاه، منابع به Fastmarkets گفتند که انتظار دارند میزان تولید کارخانه با حداقل میزان کنترل شود تا میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای کنترل شود. اتحادیه اروپا در اوایل ژانویه اقدامات موقت ضد دامپینگ ۴٫۸-۷٫۶٪ را به کویل نورد گرم ترکیه تحمیل کرد، وظایف قطعی قرار است تا ۱۳ جولای تعیین شود و عوارض قطعی برای محصولات مشابه ممکن است تا ۱۰ جولای اعمال شود.


مقاطع توخالی اروپا

کمبود کویل نورد گرم که برای تولید مقاطع توخالی استفاده می‌شود، منجر به جذب سریعتر سهمیه واردات برای این محصول شده است. زیرا کارخانه‌ها برای به دست آوردن مواد اولیه مورد نیاز خود تلاش می‌کنند. تجدید سهمیه سه ماهه واردات برای مقاطع توخالی در ابتدای سال وضعیت بازار را بهبود داده و کارخانه‌های داخلی را تحت فشار قرار داد. یکی از منابع تولید کننده اروپایی گفت که این کمبود مربوط به افزایش تقاضا از سال ۲۰۲۰ در اوج بیماری کرونا است، زمانی که کارخانه‌ها برای کاهش تولید باید تغییرات ساختاری ایجاد می‌کردند که اصلاح آن زمان بر بود.


قیمت فولاد اروپا و سهمیه‌های وارداتی

ارزیابی قیمتی Fastmarkets برای مقاطع توخالی شمال اروپا در فوریه به طور متوسط ​​۸۶۵ یورو به ازای هر تن بود. میانگین ماهانه از آگوست سال گذشته که ۵۵۰٫۶۵ یورو در هر تن بود، در حال افزایش است. قیمت اروپای جنوبی روند مشابهی را تجربه کرد و هر دو بازار تحت تأثیر کمبود مواد اولیه قرار گرفتند. از ژانویه تا مارس، ترکیه که سهمیه آن کاهش یافته بود، در اولین روز ژانویه کل سهمیه سه ماهه ۶۶،۵۷۸ تنی از مقاطع توخالی را مصرف کرد.

روسیه سهمیه ۲۲،۶۶۴ تنی خود را برای مقاطع توخالی در ۶ ژانویه به پایان رساند، در حالی که بلاروس کل سهمیه ۱۳۳۹۲ تنی خود را تا ۳۰ ژانویه و اوکراین سهمیه ۱۶۶۵۳ تنی سه ماهه خود را تا ۲ مارس به پایان رسانده بود. تغییر سیستم سهمیه بندی سالانه به سه ماهه منجر به افزایش واردات مقاطع توخالی هر سه ماه یکبار با تنظیم مجدد سهمیه شد. برای برخی از فعالان بازار، این بدان معنا بود که آن‌ها مجبور بودند خرید‌های وارداتی خود را بسیار بیشتر از قبل برنامه ریزی کنند.


فولاد بلند اروپا

پس از سخت گیری برای اقدامات حفاظتی در ژوئن سال ۲۰۲۰، واردکنندگان سیم مفتول پس از پایان دوره جولای ۲۰۲۰ – ژوئن ۲۰۲۱ دیگر به سهمیه باقیمانده دسترسی نخواهند داشت. دسترسی محدود به واردکنندگان میلگرد نیز اعمال شد. یک منبع خریدار گفت: “هیچ دسترسی به سهمیه باقیمانده سیم مفتول و میلگرد وجود ندارد. این امر واردات را به جهنم تبدیل می‌کند. ” فعالان بازار فولاد اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند که حجم واردات در حال حاضر در پایین‌ترین سطح تاریخ است و گسترش اقدامات حفاظتی منطقی نیست. یک معامله گر گفت: “واردات هر نوع فولاد هرگز اینقدر کم نبوده است. در طی دو سال گذشته، واردات به طور مداوم کاهش یافته است. ”


سیم مفتول

با وجود کمبود محصول، واردات سیم مفتول اروپا از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. تا ۲۶ فوریه، اوکراین فقط ۲۷،۴۳۲ تن سیم مفتول به اتحادیه اروپا عرضه کرده است. این ۱۳٫۵۹٪ از سهمیه ۲۰۱،۷۵۵ تنی آن برای سه ماهه اول است.

Metinvest فقط تناژ‌های بسیار محدود سیم مفتول را به اروپا می‌فروشد و مقاصدی مانند اسرائیل، آمریکای لاتین و آفریقای غربی را ترجیح می‌دهد. این کارخانه اساساً هیچ میلگردی صادر نمی‌کند. زیرا ترجیح می‌دهد محصول را به بازار داخلی خود بفروشد. در عین حال، فروش فولاد بلند AMKR به اروپا کم است.

این شرکت نمی‌خواهد با کارخانه‌های خود در اروپا رقابت کند. تا ۲۶ فوریه، روسیه ۶۷۵۰۲ تن از سهمیه سیم مفتول ۸۳٫۲۵۳ تنی خود را برای سه ماهه اول مصرف کرده است و ترکیه، یکی از سه تامین کننده بزرگ سیم مفتول به اتحادیه اروپا، در آن زمان ۳۸۳۴۲ تن بار حمل کرده بود. این رقم معادل ۳۶٫۵۴ درصد از تخصیص ۱۰۴،۹۲۵ تنی آن برای سه ماهه اول است. منابع به Fastmarkets گفتند که محدود بودن دسترسی به سیم مفتول عامل مهمی است که اخیراً به افزایش قیمت‌ها به بالاترین سطح تاریخی منجر شده است.


سیم مفتول فولادی شمال اروپا

ارزیابی قیمتی Fastmarkets برای سیم مفتول فولادی شمال اروپا به طور متوسط ​​۶۷۳٫۷۵ یورو در هر تن در ماه فوریه بود که نسبت به ۶۷۱٫۸۸ یورو در هر تن ژانویه در بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۰۸ است. قیمت سیم مفتول فولادی از آگوست سال ۲۰۲۰ به طور مداوم در حال افزایش است. اما منابع گفتند که دیگر کارخانه‌های اروپایی کمبود سیم مفتول ندارند. یکی از منابع گفت: “کمبود عرضه در سه ماهه چهارم یک مشکل بود که به دلیل بهبود سریعتر از حد انتظار صنعت خودرو همراه با سطح سهام پایین در کارخانه‌ها بود. اما حالا اگر می‌خواهید ۲۰۰۰۰ تن یا ۳۰،۰۰۰ تن سفارش دهید، مشکلی نخواهد بود. مشکل این است که خریداران سهام ندارند. معامله گر دیگری گفت: “البته دسترسی به واردات با سهمیه محدود شده است. ”


میلگرد

منابع گفتند که وضعیت سهمیه‌های میلگرد مانند سیم مفتول است. به غیر از اوکراین، تمام تامین کنندگان عمده میلگرد به کشور‌های اتحادیه اروپا خیلی زود سهمیه سه ماهه اول خود را تمام کرده اند. روسیه قبلاً از سهمیه میلگرد ۵۶۹۵۱ تنی خود برای سه ماهه اول ژانویه به طور کامل استفاده کرده بود. براساس اطلاعات گمرک اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۶ فوریه، ترکیه ۵۹۲۶ تن – یا ۸۶٫۵۷ درصد – از ۵۸۸۲۶ تن سهمیه خود را حمل کرده است. اوکراین از سهمیه خود با سرعت بسیار کندتری استفاده کرده است. تا ۲۶ فوریه، این کشور فقط ۸،۷۷۰ تن میلگرد به اتحادیه اروپا ارسال کرده بود که حدود ۲۲٫۰۵٪ از ۳۹۷۷۵ تن برای ژانویه-مارس بود. با این وجود، بیشتر منابع به Fastmarkets گفتند که انتظار دارند اقدامات حفاظتی در اتحادیه اروپا پابرجا بمانند.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده