تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۲۰۲۷۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نایب رئیس کمیسیون معادن و اتاق بازرگانی:

معدن کار در خام فروشی نقشی ندارد

‌می‌متالز - غرقی با بیان این که معدن کار در خام فروشی نقشی ندارد گفت: اگر صنایع پایین دستی رقابتی باشند و کالا را به قیمت بخرند؛ معدن کار محصول را به آن‌ها می‌فروشد، اما اگر چنین حلقه‌ای وجود نداشته باشد، معدن کار نباید پاسخگوی مسأله‌ای باشد که در آن نقشی ندارد.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون معادن و اتاق بازرگانی گفت: وظیفه معدن، کار؛ اکتشاف و استخراج است و محصول خود را به قیمت رقابتی می‌فروشد.

وی با بیان این که معدن کار در خام فروشی نقشی ندارد افزود: اگر صنایع پایین دستی رقابتی باشند و کالا را به قیمت بخرند؛ معدن کار محصول را به آن‌ها می‌فروشد، اما اگر چنین حلقه‌ای وجود نداشته باشد، معدن کار نباید پاسخگوی مسأله‌ای باشد که در آن نقشی ندارد.

غرقی گفت: بر اساس برآورد مؤسسه یو اس جی اس آمریکا، ذخایر گچ ایران ۹۰۰ میلیون تن تخمین زده شده است. بر اساس این برآورد، ۱۰ درصد ژیپس دنیا در ایران وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون معادن و اتاق بازرگانی گفت: میزان ذخایر گچ آمریکا ۷۰۰ میلیون تن و ذخایر گچ کانادا بر اساس برآورد این مؤسسه ۶۰۰ میلیون تن است.

غرقی افزود: در پروانه بهره برداری معدن؛ میزان ذخایر و بهره برداری سالانه مشخص شده است که آمار سالانه از میزان استخراج را می‌توان از آن بدست آورد.

وی گفت: هیچ جای دنیا از معدن کار ژیپس نمی‌پرسند چرا صنایع تبدیلی ندارید و محصولات ثانویه تولید نمی‌کنید؟

غرقی افزود: راهبرد‌ها در زمینه معادن هیچ گاه به سمت اجرا نرفته است و مجموعه‌ای از ذخایر قابل فرآوری که می‌تواند به ارزش افزوده تبدیل شود، جزیره‌ای کار می‌کنند.

وی گفت: بخش اکتشاف و استخراج درباره ژیپس وجود دارد، اما حلقه‌های تکمیل کننده آن برای ایجاد ارزش افزوده مانند بازاریابی و صنایع تکمیلی وجود ندارند.

نایب رئیس کمیسیون معادن و اتاق بازرگانی افزود: بخش خصوصی معادن؛ خود را با عرضه و تقاضا در بازار تنظیم می‌کند و از دولت انتظار ندارد کاری انجام دهد.

غرقی گفت: اجماع در عمل؛ در بخش معدن کاری وجود ندارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده