تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۲۹۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در واپسین روز‌های سال ۱۳۹۹

آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار شد

‌می‌متالز - در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹، آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی برگزار و از ۲۴ صادرکننده نمونه استانی و ۳ صادرکننده نمونه ملی تقدیر شد.

به گزارش می‌متالز، در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی که به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا با چند ماه تأخیر برگزار شد، ۲۴ صادرکننده نمونه استانی و ۳ صادرکننده نمونه کشوری موردتقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

در ابتدای این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور و استان در سال جاری، از وضعیت ویژه کشور و گسترش ویروس کووید ۱۹ تأثیر پذیرفت و در همین ارتباط صادرات کشور نیز کاهش ۱۹ درصدی از خود برجای گذاشت.

ناصر بیکی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری شاهد انجام صادرات ۲۸ میلیارد دلاری از کشور بودیم که استان مرکزی با ۹۲۷ تن صادرات به ارزش ۵۵۳ میلیون دلار ۱.۸ درصد از سهم صادرات کشور را به خود اختصاص داد.

او بیان کرد: این میزان در سال ۹۸ معادل یک هزار و ۸۰۰ تن بود که ۹۸۷ میلیون دلار درآمد ارزی به دنبال داشت.

بیکی اظهار کرد: نگاهی به ارزش کالا‌های صادراتی استان حاکی از این است که پایتخت صنعتی کشور آهسته‌آهسته از خام‌فروشی در صادرات فاصله گرفته است و اگر پرهیز از خام فروشی در کنار مناسبات تجاری بیشتر با همسایگان قرار گیرد، چشم‌انداز روشنی به لحاظ صادراتی پیش روی استان قرار دارد.

رئیس اتاق اراک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش‌هایی که صادرکنندگان را با مشکلات مواجه ساخته است اظهار کرد: طی دو سه سال گذشته برخی بخشنامه‌ها و قوانین دولتی به‌شدت فعالان صنعتی و اقتصادی را تحت‌فشار قرار داده و آن‌گونه که انتظار می‌رفت تولیدکنندگان زیر چتر حمایت قوانین قرار نگرفتند.

او تأکید کرد: ضرورت دارد تصمیم‌گیران کلان کشوری سیاست‌های خود در مسیر پشتیبانی از صادرات را بهبود بخشند و به عبارت دیگر باید مقررات دولتی و بخشنامه‌های بانک مرکزی در جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اصلاح شود.

بیکی گفت: در شرایطی که صادرکنندگان هیچگونه چشم‌داشتی برای دریافت امتیازات مختلف ندارند و سطح توقعات خود را به پایین‌ترین حد رسانده‌اند، قوانین تسهیل کننده برای فعالیت این افراد باید تدوین شود.

او ادامه داد: درحال حاضر استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای توسط عده‌ای که فارغ از هرگونه تعهدات به رقابت با صادرکنندگان واقعی برمی‌خیزند، ممنوع شدن ناگهانی صادرات برخی کالا‌ها که راه را برای صادرکنندگان واقعی ناهموار می‌کند و همچنین عدم حمایت جدی از برند سازی در صادرات از مشکلات تولیدکنندگانی که در امر صادرات نفتی برای گفتن دارند به حساب می‌آید.

رئیس اتاق اراک تصریح کرد: اکنون که مسوولان اهمیت صادرات غیرنفتی را دریافته‌اند باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت و سوی حمایت از این‌گونه صادرات و رشد و رونق آن هدایت شود.

بیکی در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با روند پیشرفت قرار داد اوراسیا، این قرارداد را فرصتی طلایی دانست که چشم انتظار شکار است و در صورتی که بخش خصوصی در سایه نگاه حمایتی دولت بتواند این شکار را تصاحب کند، قطعاً اتفاقات خوبی در روند، کیفیت و ثبات صادرات خواهد افتاد.

او خواستار اتخاذ تصمیمات ارزی مناسب در چرخه اقتصادی کشور شد تا این فرصت مطلوب نصیب صادرکنندگان ایرانی شود.

استاندار مرکزی نیز در آیین تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان از بعضی قوانین سختگیرانه داخلی که فعالان صنعتی و اقتصادی را با موانع روبرو ساخته است انتقاد کرد.

سید علی آقازاده گفت: در سالی که روز‌های پایانی آن را سپری می‌کنیم، صنعتگران و تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند و در سخت‌ترین شرایط فعالیت نمودند.

او افزود: درحال حاضر تحریم‌های خارجی کشور را دچار مشکلات عدیده‌ای ساخته است و همه ما به صادرات غیرنفتی دل خوش کرده‌ایم؛ در این راستا حداقل کاری که می‌توان کرد، هموار سازی زمینه‌های صادرات برای بخش خصوصی است.

او اظهار کرد: پرمسلم است دستورالعمل‌های موازی و بعضاً مغایر داخلی باید مورد بازنگری سیاست گذاران قرار گیرد تا تولیدکنندگان بتوانند با آسودگی خیال بیشتر فعالیت کنند.

آقازاده تأکید کرد: اکنون کشور با دستان توانمند صادرکنندگان و بخش خصوصی اداره می‌شود و یقیناً تلاش‌های تولیدکنندگان امروز برای نسل‌های بعد هم، حاوی تجربه و درس‌های قابل آموزش و بهره گیری است.

استاندار با ابراز رضایت از عملکرد اقتصادی استان در سال ۹۹، همدلی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی با یکدیگر را در توفیقات به دست آمده نقش‌آفرین عنوان و اضافه کرد: اتاق بازرگانی نیز به عنوان دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ایجاد این هماهنگی‌ها اقدامات بسیار مفیدی انجام داده است.

او ابراز امیدواری کرد: در سال آینده با برداشته شدن موانع و تنگنا‌های تولید و صادرات شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنعت استان باشیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: در راستای حمایت از فعالان صنعتی امسال از ابطال کارت‌های بازرگانی ممانعت به عمل آمده است.

سعید جعفری در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: به همین منظور تلاش شد برخی از کارت‌های بازرگانی که پیش از این به حالت تعلیق در آمده بود نیز مجدداً به چرخه فعالیت بازگردد.

او تصریح کرد: استان مرکزی به لحاظ صادراتی عملکرد قابل دفاعی دارد و درحال حاضر ۲۳۱ صادرکننده در استان فعال هستند.

او اظهار کرد: آمار اداره کل گمرک استان حکایت از این دارد در ۱۱ ماه سال جاری ۸۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از استان صادر شد که از این میزان ۲۵۰ میلیون دلار فراورده‌های پتروشیمی، ۲۰۰ میلیون دلار محصولات صنعتی، ۱۱۰ میلیون دلار تولیدات کشاورزی، ۱۵۶ میلیون دلار محصولات معدنی و حدود ۳ میلیون دلار فرش را شامل می‌شود.

به گفته جعفری ۲۴ میلیون دلار از این صادرات به کشور‌های اوراسیا صورت گرفته است.

این مقام مسوول میزان تعهدات ارزی در بخش تولیدات استان را ۴۹ میلیون دلار عنوان کرد که با بازگشت ۳۸ میلیون دلار آن، ۷۸ درصد بازگشت تعهدات ارزی تحقق یافته است.

به گفته او، استان مرکزی به لحاظ صادرات در سکوی هشتم کشورقراردارد.

جعفری در پایان با اشاره به روند انتخاب صادرکنندگان نمونه امسال توضیح داد: گزینه‌های سال جاری نیز براساس شاخص‌ها و استاندارد‌های سال گذشته انجام شد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده