تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۰۳۰۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دهقانی:

خودروی با کیفیت و قیمت پایین حق مردم است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مردم ما حق دارند که از خودرو‌های به روز و با کیفیت بالا و قیمت پایین استفاده کنند، اما ما در این ۴۲ سال بازار خودرو را برای خودروسازان داخلی بسته ایم.

به گزارش می‌متالز، الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درمورد آزادسازی واردات خودرو با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

دهقانی خودروسازی را از صنایع بسیار مهم کشور خواند و گفت: این صنعت ارزش افزوده و اشتغال بسیار بالایی دارد، اما آنچه مردم می‌بینند و قابل انکار هم نیست اینکه خودروسازی ما هنوز جایگاه شایسته و برتری پیدا نکرده است.

وی افزود: مردم ما حق دارند که از خودرو‌های به روز و با کیفیت بالا و قیمت پایین استفاده کنند، اما ما در این ۴۲ سال بازار خودرو را برای خودروسازان داخلی و به ویژه این دو خودروساز بزرگ بسته ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارکرد: هر وقت که صحبت از آزادسازی واردات خودرو و رقابت و بازار و منطقه می‌شود معمولاً همه در حرف از خودروسازی داخلی حمایت می‌کنند، اما این هم یک حد و حدودی دارد، چون صِرف این شعار نمی‌توان در خودروسازی پیشرفتی کرد و به جایگاه شایسته‌ای رسید.

دهقانی با تصریح بر اینکه خودروسازان ما بازار داخلی را حیاط خلوت خودشان می‌دانند و اجازه رقابت به دیگران نمی‌دهند افزود: در این میان عده‌ای هم با شعار حمایت از تولید داخل، مانع این کار شده اند درصورتیکه عملکرد خودروسازان هم قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما زمین گیر شده گفت: ما باید یک فضای رقابتی را ایجاد کنیم تا خودروسازی ما جهانی شود و بازار منطقه و دنیا را به دست بیاورد، اما با وضعیت فعلی، خودروسازان ما هم نمی‌توانند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل و خودرو‌های تولید داخلی به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و انرژی الکتریکی را ضروری دانست و تأکیدکرد: مسوولان ذیربط برای رفع مشکلات فعلی کلانشهر‌ها از جمله آلودگی هوا چه فکری کرده اند؟!

دهقانی با تأکید بر لزوم حمایت از تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده‌ی بهترین خودرو‌ها گفت: رانتی که در حوزه خودروسازی وجود دارد در اثر مدیریت‌های سوء بوده و به جای خودروساز هم به جیب دلالان می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه تأمین نیاز خودرویی مردم باید در اولویت قرار گیرد گفت: این مهم را می‌توان به چند روش انجام داد که یکی از آن ها، واردات خودرو با تعرفه گمرکی پایین است و دوم هم اینکه با کمک بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های دانش بنیان خودروسازی جدیدی را راه اندازی کنیم.

وی درمورد اعتراض عده‌ای به تعرفه ۸۶ درصدی برای واردات خودرو گفت: اگر این تعرفه‌ها را برداریم برای یک عده آقازاده رانت ایجاد می‌شود که خودرو را بدون اینکه نفعی برای کشور داشته باشد وارد کنند و نتیجه آن هم زمین خوردن صنعت خودروسازی کشورمان است.

دهقانی ساختار خصولتی مدیریت خودرو در کشور را معیوب دانست و گفت: خودروسازان باید به روز باشند و از فناوری‌های نوین استفاده کنند و از طرفی ما هم به بخش خصوصی و صنایع دفاعی اجازه دهیم که به عرصه تولید خودرو ورود کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده