تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۰۳۱۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تامین منابع دولت با عرضه معدن در بورس

‌می‌متالز - یک کارشناس بورس اظهار کرد: دولت با اتکا به معادن که به نوعی شرکت تلقی می‌شوند، معادن را به عنوان دارایی پایه تلقی می‌کند و به استناد آن اوراقی منتشر می‌شود که دولت بتواند منابع مالی اش را از راه بازار سرمایه تامین کند.

به گزارش می‌متالز، حدود ۸۰ درصد ارزش بازار شرکت‌های بورسی متعلق به بخش صنعت است. محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها به ترتیب بیشترین ارزش بازار سهام بورسی به تفکیک صنایع را به خود اختصاص داده‌اند. صنایعی همچون استخراج کانه‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز با فاصله کمی نسبت به سکو‌های اول تا سوم صنایع بورسی پیشتاز در رتبه‌های چهارم تا پنجم رنکینگ صنایع با بیشترین ارزش بازار سهام ایستاده‌اند.

 

سهم چشمگیر صنعت در بازار سرمایه

سهم چشمگیر صنعت در بازار سرمایه، متولیان صنعت را بر آن داشته تا از ظرفیت‌های این بازار با ابزار نوین استفاده بیشتری کنند. در اسفند سال ۹۹ معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت بیان کرد که معادن در سال جدید وارد بورس می‌شوند، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه و استفاده از ابزار‌های نوین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان برای تقویت تامین مالی بخش، یکی از سه برنامه وزارت صنعت است. سیاست‌گذاران وزارت صنعت معتقدند روش‌های تامین سرمایه سنتی محدودیت‌هایی برای توسعه بنگاه‌های تولیدی ایجاد کرده و در آن سو سهم تولید از تسهیلات بانکی باید ۴۰ درصد باشد که این عدد در سال‌های گذشته بین ۲۷ تا ۳۰ درصد بوده است. این در حالی است که طبق گزارش‌های مرکز آمار، تورم تولید در پاییز سال ۹۹ بطور متوسط ۷۷ درصد اعلام شده است به همین علت با فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره عرضه معادن در بورس پرسیدیم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید با گسترش نیوز همراه باشید:

فردین آقابزرگی درباره عرضه معادن در بورس گفت: یکی از ویژگی‌های بازارسرمایه این است که از کلیه امکانات و ابزار‌ها برای تجهیز منابع مالی چه در قالب انتشار اوراق و چه درقالب تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری نهایت استفاده را میکند، حضور معادن به معنای ورود شرکت‌ها و نه محصولات به بورس است. یعنی ورود اوراق صکوک مبتنی بر دارایی‌ها اوراقی منتشر شده.

 

تامین ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از راه بوس

وی ادامه داد: اهدافی که دنبال می‌شود به این منظور است که دارایی‌هایی را به اتکا منابع مالی وارد بورس می‌کنند و به استناد آن مشتقاتی از جمله اوراق منتشر می‌شود، چون بازو و بال اصلی شکل گیری این جریان دولت است. بیان گر حکایت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق و منابعی است که آقای دژپسند درباره آن صبحت کردند همان منابعی که قرار است در سال ۱۴۰۰ از بورس جذب شود.

آقابزرگی در پایان اظهار کرد: یعنی دولت با اتکا به معادن که به نوعی شرکت تلقی می‌شوند، معادن را به عنوان دارایی پایه تلقی می‌کند و به استناد آن اوراقی منتشر می‌شود که دولت بتواند منابع مالی اش را از راه بازار سرمایه تامین کند.

سخن پایانی: جزئیات برنامه‌های وزارت صنعت نشان می‌دهد تاکنون ۲۴۴ شرکت صنعتی و معدنی در بورس، فرابورس و بورس کالا پذیرش شده اند و در صف ورود به این بازار هستند. در هدف‌گذاری اولیه وزارت صنعت تنها ۱۰۰ شرکت به بورس پذیرش گرفتند که این عدد اکنون به ۲۴۴ شرکت رسیده است. همچنین تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای تامین مالی شرکت‌های صنعتی و معدنی منتشر شده است.

از سوی دیگر وزارت صنعت در نظر دارد تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهد که اکنون ۱۰ طرح آن از این مسیر در حال تکمیل شدن است. استفاده از ابزار‌های نوین بانکی برای تامین مالی زنجیره تولید از جمله سکوک، اوراق گام، قبض انبار و ظرفیت‌های صنعت لیزینگ و... از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

 

ظرفیت مناسب معادن برای عرضه در بورس

جداول آماری معاونت طرح و برنامه حکایت از آن دارد که در س ۵۹ شرکت صنعتی و معدنی به تایید هیات‌های پذیرش بورس تهران و فرابورس رسیده‌اند. همچنین ۸.۲ هزار میلیارد تومان انواع اوراق برای شرکت‌های صنعتی و معدنی منتشر شده که نسبت به رقم مشابه سال ۹۷ با ۲.۴۵ هزار میلیارد تومان، بیش از سه برابر رشد داشته است.

به اعتقاد سیاست‌گذاران صنعت در صورت تسهیل‌گری بورس و بانک مرکزی، بخش صنعت و معدن ظرفیت مناسبی برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق دارد و اکنون تعداد ۶۰ شرکت متقاضی ۳۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق هستند.

منبع: گسترش نیوز

عناوین برگزیده