تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۰۳۱۲۸
سرویس خبر : اجتماعی
مدیرعامل باشگاه ذوب آهن:

باشگاه نیاز به اصلاح ساختار مالی و سازمانی دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب آهن با بیان اینکه مهمترین بحث ما اصلاح ساختار باشگاه است، گفت: اصلاح ساختار سازمانی و مالی در اولویت است و باید بتوانیم از ماده ۱۴۱ خارج شویم تا شرایط انجام برخی فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شود و شرایط را برای عرضه در فرابورس فراهم کنیم.

به گزارش می‌متالز، مجتبی فریدونی در خصوص عملکرد باشگاه ذوب آهن در سال۹۹، اظهار کرد: عملکرد باشگاه را باید به دو بخش فوتبال بزرگسالان و سایر رشته‌ها تقسیم کنیم؛ در سایر رشته‌ها بد نبودیم؛ در والیبال نشسته بانوان، مقام دوم و آقایان مقام سوم را کسب کردیم و والیبال بانوان نایب قهرمان شد، البته در هندبال بانوان و آقایان نتایج خوبی نداشتیم، بسکتبال از مرحله اول پلی آف صعود کرد؛ اما در فوتبال نتایج خوب و راضی کننده نبود و دو برد در ۱۸ بازی بیانگر این است که سال خوبی نبوده است.

عملکرد تمام تیم‌ها به ویژه بانوان بررسی می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که در ابتدای سال گفته شده هدف گذاری به ویژه در بخش بانوان بومی گرایی و جوانگرایی است، اما در عمل چنین مواردی مشاهده نشد و نتایج هم قابل دفاع نیست، گفت: واقعا برخی از نتایج به ویژه در هندبال بانوان غیرقابل توجیه است، چرا تیم به دسته یک باید سقوط کند به ویژه در این شرایط که تیم‌های زیاد و قَدَری هم نبوده اند. در فوتبال با وجود افزایش چند برابری قرارداد‌ها نتایج راضی کننده نبود و تیم به مرحله بعدی صعود نکرد، در مجموع عملکرد تیم‌ها در بخش بانوان راضی کننده نبود و می‌توان ضعیف دانست.

وی افزود: باتوجه به مشغله‌ای که در فوتبال در جریان تغییر سرمربی و نقل و انتقالات داشتم، هنوز فرصت کافی برای ورود به این مسائل نداشته ام؛ اما نتایج را به طور کامل در جریان هستم و بومی گرایی زیادی انجام نشده، ضمن اینکه نتایج با وجود افزایش بودجه، ضعیف است و به طور قطع بررسی خواهیم کرد، باشگاه ذوب آهن همان باشگاه است و امکانات و شرایط همانند قبل و شاید بهتر و بیشتر شده و شاید ضعفی در مدیریت بوده است که باید بررسی شود.

بودجه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیاردی برای تیم از متوسط تا خوب

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در خصوص وضعیت تیم فوتبال و وضعیت لیگ و قرارداد‌های نجومی بازیکنان در لیگ، گفت: فکر می‌کنم اگر به همین روال پیش برویم سال دیگر باید لیگ را تعطیل کنیم، چراکه با این پیشنهاداتی که چند باشگاه متمول به بازیکنان می‌دهند بقیه باشگاه‌ها از تیمداری منصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: با روند رو به رشد قراردادها، حساب کنید سال آینده یک باشگاه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان باید تامین بودجه برای یک تیم فوتبال در حد متوسط داشته باشد. زمانی که به یک بازیکن ۲۴، ۱۸ و یا ۱۵ میلیارد تومان پیشنهاد می‌دهند، اگر بخواهیم تیم خوب بسته شود نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

فریدونی اضافه کرد: اعلام قیمت قرارداد‌ها موجب شده که بازیکنان خود را با یکدیگر مقایسه کنند و آن‌ها نیز مبلغ قرارداد‌های خود را افزایش دهند. به نظر می‌رسد، این روند به زودی لیگ ایران را تعطیل و با چالش جدی روبرو کند. چند باشگاه وارد لیگ می‌شوند تا برای قهرمانی و نایب قهرمانی و کسب سهمیه باشگاه‌های آسیا رقابت کنند و بقیه هم بعد از مدتی عطای تیمداری را به لقای آن می‌بخشند، چراکه اعتقاد پیدا می‌کنند که حریف تمرینی تیم‌های قدرتمند هستند.

لیگی که یک ریال درآمد ندارد

وی در خصوص موانع و ایرادات لیگ، تاکید کرد: زمانی سقف قرارداد گذاشتند که البته با آن هم مخالف بودم، چراکه راه‌هایی برای دور زدن آن بود؛ اما این راه و مسیری که باشگاه‌های ثروتمند در پیش گرفتند، لیگ ایران را نابود می‌کند؛ آن هم فوتبال ایران که یک ریال درآمد در آن نیست، حق پخش وجود ندارد، به آن صورت اسپانسری وجود ندارد، بلیت فروشی درستی برای باشگاه‌ها نداریم، فروش اقلام هواداری و همچنین ترانسفری بازیکن وجود ندارد و در مجموع همه این موارد، یا نیست یا با مانع روبرو است.

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن ادامه داد: زمانی که درآمدی نیست، نمی‌دانم این پول‌ها از کجا می‌آید تا چنین قرارداد‌هایی بسته شود، چرا باید چنین پیشنهاداتی به بازیکنان شود تا موجب شکاف بین ۴یا ۵ تیم و بقیه ایجاد شود.

راهکار حق پخش و یا بلیت فروشی و اسپانسرینگ

وی در خصوص حق پخش تلویزیونی مسابقات، تاکید کرد: اگر باشگاه‌ها می‌خواهند درآمد داشته باشند، اول باید متحد شوند. باید در خصوص حق پخش تلویزیونی تصمیم گیری شود و اجازه پخش را ندهند، قانونی گذاشتند که اصلا درست نیست، در حق پخش به باشگاه‌ها پول داده می‌شود تا اجازه پخش بازی‌های آن‌ها داده شود؛ اما براساس قانونی که گفته اند به این صورت است که صدا و سیما از محل تبلیغاتی که می‌گیرد بخشی از آن‌ها را به خزانه واریز می‌کند تا آن‌ها نیز به وزارت ورزش واریز کنند، اما پولی که به خزانه وارد شود بیرون آمدن و جا به جایی آن مشخص نیست.

وی تصریح کرد: مهمترین منبع درآمد باشگاه‌ها حق پخش است، در تمام دنیا باشگاه‌های بزرگ بین ۵۰ تا ۹۰ درصد درآمد آن‌ها از حق پخش و اسپانسرینگ است. باشگاه‌ها باید در این زمینه فکری کنند و باید حمایت شوند، باید قانونی در این زمینه وضع شود. در لیگ، یک ریال دریافت نمی‌کنیم و در مقابل باید هزینه‌های گزافی داشته باشیم.

بازیکن باکیفیت در لیگ کم است

مدیرعامل ذوب آهن در خصوص حضورش در تمرینات تیم‌ها نیز، توضیح داد: حضور بر سر تمرینات از جمله وظایف مدیرعامل است تا با بازیکنان صحبت کند و حرف‌های آن‌ها را بشنود و در جریان مشکلات و کمبود‌هایی که وجود دارد قرار گیرد، البته از لحاظ روانی بسیار کمک کننده و حمایت گر است. اینکه احساس کنند فردی آن‌ها را زیر نظر دارد و درد دل آن‌ها را می‌شنود و نگران آن‌ها است.

وی در خصوص وضعیت تیم فوتبال ذوب آهن، اظهار کرد: خرید‌ها را بر اساس نیاز‌های سرمربی و توانایی و بودجه که داریم، انجام داده ایم، هر بازیکنی را دست می‌گذاشتیم با فلان قیمت بعدا گفته می‌شد که باشگاه دیگری چند برابر برای نیم فصل به وی پیشنهاد داده است و بنابراین برای ما مقدور نبود؛ هرچند محدودیت بازیکن هم داریم. بازیکن باکیفیت کم است و آن‌هایی هم که هستند رقابت سختی در جذب آن‌ها وجود دارد که از توان ما خارج است و باشگاه ما توان رقابت ندارد، تنها یک سهمیه آزاد باقی مانده که باید دید در آینده چه می‌شود.

جهانی، خواست بماند

وی در خصوص حواشی که در ارتباط با میلاد جهانی ایجاد شد، گفت: هیچ پیشنهاد رسمی از باشگاهی دریافت نکردیم و قبل از بازی با پیکان، میلاد جهانی صحبت از گرفتن رضایتنامه کرد که گفتیم مدیر برنامه هایش برای گرفتن رضایتنامه مراجعه کند، اما بعد از بازی در مصاحبه خود گفت می‌خواهد بماند و بازیکنان باید در کنار هم به ذوب آهن کمک کنند و، چون به مدیر برنامه هایش گفته بودیم که مشکلی از بابت صدور رضایتنامه نداریم به نوعی این مساله ما را در مقابل هواداران قرار می‌داد و در نهایت گفتیم که خواست خود جهانی این بود؛ در واقع موافقت ما با صدور رضایتنامه مربوط به قبل از بازی با پیکان بود و بعد از بازی با توجه به تمایل ایشان برای ماندن، جریان تمام شد.

نیاز به اصلاح ساختاری داریم

فریدونی در ارتباط با برنامه‌های امسال باشگاه، گفت: مهمترین بحث ما اصلاح ساختار باشگاه است، اصلاح ساختار سازمانی و اصلاح ساختار مالی، چراکه وضعیت مالی خوبی نداریم. باید از ماده ۱۴۱ خارج شویم تا بتوانیم برخی فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهیم و شرایط را برای عرضه در فرابورس مهیا کنیم.

مدیرعامل باشگاه ذوب آن تاکید کرد: با شرایطی که وجود دارد و پیش می‌رود تهیه و تامین بودجه برای باشگاه و حضور در مسابقات سخت است و با توجه به اینکه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان برای یک تیم متوسط نیاز است، نخست باید به فکر تامین بودجه باشیم.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده