تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۰۳۱۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بسته شدن کانال سوئز و افزایش فشار بر قیمت فولاد و سایر فلزات؟!

‌می‌متالز - کارشناسان بر این باورند که مسدود شدن کانال سوئز توسط یک کشتی بزرگ باری که از سه شنبه گذشته به گل نشسته تاثیر فوری بر عرضه فولاد و سایر فلزات در سطح دنیا نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، با این حال انتظارات برای افزایش هزینه کرایه حمل بالاست که فشار‌ها بر روند صعودی اخیر قیمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد به ویژه در بازار فولاد و مس. این آبراه جهت حمل فولاد و مواد اولیه فولاد سازی از جمله سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی بین سی آی اس و آسیا از جمله چین به کار می‌رود. همچنین آلومینیوم و محصولات نیمه تمام فولادی بین اروپا و خاور میانه و حمل مس از کشور‌های غربی به چین از این طریق صورت می‌گیرد. در واقع نگرانی‌های بازار کومودیتی‌ها فقط مربوط به کاز و نفت نیست. محموله‌های زیادی از کانال سوئز برای دسترسی به بازار‌های کلیدی آسیا استفاده می‌کنند از جمله گندم دریای سیاه و اروپا، زغال سنگ و سنگ آهن دریای سیاه و کود‌های شیمیایی حوزه دریای بالتیک. حتی زغال سنگ و کک پتروشیمی آسیا از طریق این کانال به بازار هند راه پیدا می‌کنند.

در این راستا برنامه‌های حمل کشتی‌ها نیز هم اکنون تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته و تاخیر در حرکت کشتی‌ها نگرانی کمبود کشتی را نیز بیشتر کرده است. قیمت نفت و طلا پس از این مسدودی بالا رفته است. بیش از ۱۵۰ کشتی در صف عبور از کانال هستند و ابهامات در بازار کومودیتی‌ها با این اوضاع بیشتر شده است چرا که کشتی‌ها نمی‌توانند از یکی از مهمترین مسیر‌های کشتیرانی دنیا عبور کنند. انتظار می‌رود اختلالاتی در بازار مس چین نیز مشاهده شود. حتی اگر این مسدودی طی چند روز رفع شود یک تاخیر حداقل یک ماهه در حمل مس از کشور‌های غربی به چین مشاهده خواهد شد، چون زمان می‌برد تا کشتی‌هایی که در صف عبور هستند جابجا شوند. در مورد بازار فولاد نیز نکته کلیدی این است که این انسداد چقدر طولانی خواهد بود. در حال حاضر پیش بینی تاثیر چشمگیر بر صنعت فولاد اروپا دشوار به نظر می‌رسد. برخی معتقدند این اتفاق بیشتر یک بمب خبری بوده و اثرات آن بر بازار‌ها کوتاه مدت و موقتی است. ولی در صورت طولانی شدن بر بازار‌ها اثر گذاری بیشتری خواهد داشت.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده