تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۰۳۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ملزومات تحقق شعار سال ۱۴۰۰ از نگاه سعید پورآبادی

راه نجات تولید و صادرات، تقویت بخش خصوصی است

‌می‌متالز - سعید پورآبادی، رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اراده قوای سه‌گانه و آحاد مردم را می‌طلبد و تقویت بخش خصوصی برای نجات تولید و صادرات از ارکان آن است.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بجنورد گفت: مانع زدایی و پشتیبانی از تولید نیازمند شناخت و ارزیابی ظرفیت‌ها، برنامه‌ریزی و مدیریت جهادی و کارآمد است و برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ باید به‌صورت کارشناسی به همه این مسائل پرداخته شود.

سعید پورآبادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پشتیبانی از تولید، اراده قوای سه‌گانه و آحاد مردم را می‌طلبد چراکه این مهم باعث می‌شود تا ما شاهد رونق و توسعه آبادانی در کشور شویم.

او نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» در ادامه توجهات ویژه رهبری به‌منظور حمایت از تولید داخلی، توانمندی‌های اقتصادی موجود و رفع موانع تولید در کشور عنوان کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: برای تحقق شعار سال مطابق با رهنمود‌های مقام معظم رهبری نیاز به تلاش مضاعف برای از میان برداشتن موانع است چراکه فعالان اقتصادی در خط مقدم مبارزه با تحریم و همچنین آثار اقتصادی کرونا قرار دارند و می‌دانند که فشار‌های ناشی از این دو مهم سخت‌ترین فشار‌ها را برای تولیدکنندگان وارد کرده و برای استفاده کامل از ظرفیت‌های اقتصادی کشور رفع آن‌ها گریزناپذیر است.

پورآبادی بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها کشور با اهمیت دانست و افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته از اظهارات بخش خصوصی به‌عنوان مشاوره در وضع قوانین و مقررات استفاده می‌شود، انتظار این است که بستری مهیا شود تا بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت جدی داشته باشند.

رئیس اتاق بجنورد تصریح کرد: نگاه تصدی‌گرانه‌ای که با محوریت دستگاه‌های دولتی در برخی بخش‌های اقتصادی حاکم است تداوم یابد، طبیعتاً وضعیت بهبود نخواهد یافت؛ بنابراین مطالبه بخش خصوصی اصلاح چنین رویکرد‌هایی است تا بدین ترتیب فضای همدلی میان بخش دولتی و خصوصی حاکم شود.

او اظهار کرد: با شرایط جاری اقتصاد ایران انتظار می‌رود بخش صادرات در بالاترین اولویت اقتصادی کشور به لحاظ حمایت و تصمیم‌سازی‌های مؤثر قرار بگیرد.

او افزود: بنابراین برای عبور از چالش تأمین ارز و در ادامه فراهم‌سازی مواد اولیه موردنیاز بخش تولید و تأمین کالا‌های اساسی در گروه توجه و سیاست‌گذاری شایسته در این بخش است.

پورآبادی مهم‌ترین تحریم‌های داخلی را موانع تولید و قوانین مزاحم دانست و اظهار کرد: ضرورت دارد تا اقتصاد تحریم را دقیق بشناسیم و درمانگر‌های اقتصاد تحریمی را تجویز کنیم.

رئیس اتاق بجنورد گفت: امروزه در تمام بخش‌های اقتصادی به دلیل کمبود مواد اولیه، دست‌کاری مکرر قیمت‌ها توسط دولت و نیاز فراوان به سرمایه در گردش و عدم پشتیبانی بانک‌ها به‌رغم تأکیدات مقام عالی کشور بر حمایت از تولید ملی در سال‌های گذشته همچنان این بخش با مشکلات و موانع زیادی مواجه است.

او افزود: بنابراین شکوفایی تولید در ایران نیازمند رفع موانع است و نیازمند حمایت همه‌جانبه نیرو‌های سیاسی اجتماعی از تولید و رشد پایدار اقتصادی است.

رئیس اتاق بجنورد بابیان اینکه راه نجات کشور به تولید بستگی دارد و راه نجات تولید و صادرات تقویت بخش خصوصی است.

او متذکر شد: ظرفیت‌های بخش خصوصی در حال حاضر بیش از ظرفیت‌های فعلی است باید ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده