تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۰۳۶۷۴
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی

‌می‌متالز - عربستان سعودی قیمت فروش نفت به مشتریان بزرگ آسیایی خود در ماه مه را به نشانه اعتماد به احیای اقتصادی این منطقه افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، این تصمیم پس از نشست اخیر وزیران اوپک پلاس و موافقت آن‌ها با افزایش تدریجی تولید نفت به میزان بیش از دو میلیون بشکه در روز در فاصله ماه مه تا جولای صورت گرفت.

شرکت دولتی آرامکوی سعودی قیمت گرید‌های نفتی خود به مقصد آسیا را در ماه مه بین ۲۰ تا ۵۰ سنت در هر بشکه افزایش خواهد داد. قیمت گرید نفت سبک عرب لایت به میزان ۴۰ سنت در مقایسه با آوریل افزایش پیدا کرده و یک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای تعیین شد. بازرگانان و پالایشگاه‌ها در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند قیمت عرب لایت ۳۰ سنت افزایش داشته باشد.

عمده قیمت‌ها برای مشتریان شمال غربی اروپا تغییر پیدا نخواهد کرد با این حال قیمت عرب لایت برای این منطقه ۲۰ سنت کاهش پیدا کرده و دو دلار و ۴۰ سنت پایین قیمت پایه منطقه‌ای تعیین شد. قیمت اکثر گرید‌های نفتی به مقصد آمریکا هم ۱۰ سنت کاهش پیدا کرد.

قیمت فروش آرامکو به آسیا چندین ماه است بالاتر از قیمت فروش به اروپا و آمریکاست، زیرا تقاضای انرژی در این دو منطقه احیای بسیار آهسته تری از بحران پاندمی ویروس کرونا دارد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه پنج شنبه گذشته با افزایش تولید به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و به همین میزان در ژوئن و افزایش ۴۵۰ هزار بشکه در روز در جولای موافقت کردند. به علاوه عربستان سعودی کاهش تولید یک جانبه یک میلیون بشکه در روز را در همین مدت به صورت تدریجی خاتمه خواهد داد و ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه و به میزان مشابه در ژوئن و ۴۵۰ هزار بشکه در روز در جولای به تولیدش اضافه می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در دیدار روز پنج شنبه به همتایانش گفت اوپک پلاس باید تا زمانی که روند احیای اقتصاد جهانی کامل نشده است، محتاط بماند. این گروه کاهش کم سابقه تولید را در ماه مه سال گذشته با هدف تقویت قیمت‌ها آغاز کرد و همچنان عرضه چندین میلیون بشکه در روز نفت به بازار را فریز کرده است.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده