تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۰۳۷۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲مطالبه مهم درمصوبات سفر رئیسی/ ازکارخانه سیمان تا ماجرای تخصیص آب

می متالز - سفر رئیس دستگاه قضائی به لرستان طی ایام نوروز برکات زیادی داشت که در این راستا نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان جزئیاتی از مصوبات این سفر را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش می‌متالز، تعیین تکلیف واحد‌های اقتصادی نیمه تمام و یا تعطیل لرستان و همچنین تخصیص آب به استان و تکمیل پروژه‌های سدسازی از مطالبات اصلی مردم لرستان محسوب می‌شود، موضوعی که همواره از سوی مردم و مسوولان مطرح می‌شود تا در سفر رئیس قوه قضائیه بر ضرورت رفع این مشکلات در استان از سوی آیت الله رئیسی تاکید شود.

در جریان سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به لرستان، آیت الله رئیسی با تعیین ضرب الاجل سه ماهه بر ضرورت رفع مشکلات چهار واحد اقتصادی لرستان از جمله کارخانه سیمان خرم آباد تاکید کردند.

همچنین ایشان از پیگیری برای رفع مشکل تخصیص آب استان لرستان در شورای عالی آب خبر داد.

حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی نماینده، ولی فقیه در لرستان در سخنانی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید «اگر صبر و تقوا داشته باشید هیچ زیانی به شما نمی‌توانند برسانند» اظهار داشت: صبر به معنای پایداری کردن و در میدان ماندن، به اهداف و آرمان‌های بلند نگاه کردن و حرکت و تلاش برای رسیدن به آرمان‌ها و فضیلت‌های بلند است.

با صبر و تلاش به افق‌های دور دست می‌رسیم

وی افزود: صبر به معنای حضور در عرصه تلاش و کوشش است، اما متأسفانه برخی از افراد از میدان عرصه و تلاش می‌گریزند، برخی دیگر که نمی‌گریزند، ولی به تدریج از عرصه کنار می‌روند، گریز از انجام مسوولیت‌ها و یا به تدریج خود را از مسوولیت‌ها کنار زدن به دلیل رنج و سختی که در پیش دارد بر خلاف صبر است.

نماینده، ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: انقلاب اسلامی به صبری نیاز دارد که در میدان و عرصه تلاش و جهاد حضور داشته باشند، زیرا با صبر و تلاش‌ها به افق‌های دور دست می‌رسیم.

حجت الاسلام شاهرخی اظهار داشت: پس یک معنای تقوا این است که از خود در مقابل دشمن مراقبت کنیم، پس اگر صبر، تلاش و جهاد باشد و به همراه آن از خود مراقبت کنیم و مراقب مکر و حیله دشمن باشیم دشمن نمی‌تواند به شما آسیب و ضرر و زیانی برساند.

وی عنوان کرد: تقوا در این آیه یک معنای عام دارد که به معنای مراقبت از خود و خویشتن داری است و در مسیر صراط مستقیم که روزی ۱۰ بار آن را تکرار می‌کنیم.

نماینده، ولی فقیه در لرستان در ادامه افزود: تقوا یک معنای دیگر هم دارد و آن مراقبت از خود در برابر دشمن است، انسان در حالت عادی یک جور زندگی می‌کند و وقتی در مقابل دشمن است جور دیگری زندگی می‌کند.

ضرورت راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل لرستان


حجت‌الاسلام شاهرخی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) و با اشاره به مناسبت‌های این هفته بیان کرد: فرارسیدن هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) به معنای تکریم از مجاهدت‌های نیرو‌های وزارت اطلاعات است که برای حفظ و امنیت کشور در شرایط پر تلاطم منطقه نقش آفرینی می‌کنند.

وی با اشاره به دوازدهم فروردین ماه گفت: روز دوازدهم فروردین ماه روزی است که انقلاب اسلامی ایران کامل شد و در ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷ انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل و مجاهدت مردم پیروز شد و به نظام استبداد و خود کامگی پایان داد و در دوازدهم و یازدهم فروردین ماه مردم با حضور آگاهانه در پای صندوق‌های رأی در اولین انتخابات آزاد شرکت و به جمهوری اسلامی رأی دادند و پس از ۲۵۰۰ سال نظام جمهوری اسلامی به جای نظام شاهنشاهی، سلطنتی و موروثی تثبیت شد.

نماینده، ولی فقیه در لرستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان لرستان تصریح کرد: طی سفر ۱۶ ساعته رئیس قوه قضائیه به استان لرستان همه برنامه‌های این سفر از ورود به فرودگاه و تا پایان سفر و برگشت ایشان به وسیله هیاتی که مربوط به قوه قضائیه بود تنظیم شده بود و هیچ گونه دستگاه یا سازمانی استانی در تنظیم برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی دخالتی نداشتند.

حجت الاسلام شاهرخی عنوان کرد: در برنامه دیدار با اقشار و نخبگان برخی از اقشار دیدگاه‌های خود را بیان کردند، ولی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت تنها تعداد محدودی سخن گفتند که از قبل همان هیات انتخاب کرده بود و تا چند ساعت قبل از ورود کسی هم از سخنرانان اطلاع نداشت.

وی با بیان اینکه آنچه می‌تواند در تولید و اشتغال استان تأثیر داشته باشد راه اندازی کارخانه‌های تعطیل شده استان است اظهار داشت: پس از پیگیری، ارسال نامه‌های متعدد و گفتگو تلفنی با رئیس قوه قضائیه و سایر مسوولان کشوری که می‌توانستند در راه اندازی کارخانه‌های تعطیل شده استان تأثیر گذار باشند در نهایت منجر به سفر مسوولان کشوری و رئیس قوه قضائیه به استان شد و خوشبختانه در جریان سفر رئیس قوه قضائیه دستگاه قضا و استانداری استان در راستای رفع مشکلات استان مکتوباتی را ارائه دادند.

لزوم رفع مشکلات قضائی کارخانه سیمان خرم‌آباد ظرف ۳ ماه

نماینده، ولی فقیه در لرستان با اشاره به نتایج سفر رئیس قوه قضائیه افزود: طی سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان لرستان مقرر شد که چهار کارخانه مهم فولاد ازنا، سامان کاشی، عظیم خودرو بروجرد و کارخانه سیمان خرم آباد که مشکل قضائی داشتند و پرونده آن‌ها در دادگستری تهران مطرح بود طی سه ماه آینده تعیین تکلیف شوند که این خبر بسیار مسرت بخش و امیدوارکننده‌ای برای مردم استان است، زیرا در اشتغالزایی استان نقش بسیار خوبی دارند.

حجت الاسلام شاهرخی عنوان کرد: پیگیری تخصیص آب استان لرستان از دیگر نتایج سفر رئیس قوه قضائیه به استان است که مقرر شد موضوع تقسیم عادلانه آب استان توسط دستگاه قضا از طریق شورای عالی آب پیگیری شود، واقعاً بی معنا است که صحبت از انتقال آب از دریای عمان، خلیج فارس و خزر با ۱۲۳ هزار میلیارد تومان می‌زنند، ولی استان لرستان با داشتن ۱۱ میلیارد مکعب آب تنها ۲۳ درصد زمین‌های آن آبی باشد در حالی که متوسط کشور ۴۶ درصد است.

وی با اشاره به ضرب الاجل رئیس قوه قضائیه جهت راه اندازی شرکت ماشین سازی خرم آباد بیان کرد: با دستور رئیس قوه قضائیه مقرر شد شرکت ماشین سازی خرم آباد با ظرفیت اشتغال ۸۰۰ نفر ظرف مدت ۹ ماه به چرخه تولید برگردد.

ایجاد کارگروه برای تعیین تکلیف واحد‌های در تملک بانک‌ها


نماینده، ولی فقیه در لرستان گفت: موضوع اختلاف کشاورزان با منابع ملی و اینکه شش سال زمان نیاز است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مورد اختلاف کشاورزان و منابع ملی به نتیجه برسد از دیگر موضوعات مطرح شده در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان بود که در همین راستا مقرر شد کمیسیون رفع تداخل ارضی با منابع ملی در استان فعال شود و ظرف کمتر از دو سال این پروند‌ها تعیین تکلیف شوند و در این مدت کشاورزان به دستگاه قضائی ارجاع نشود، البته اگر کسی درختی قطع کند یا ضرر و زیانی در این مدت به منابع ملی بزند و یا ساختمان سازی کند با او برخورد قانونی می‌شود، ولی در این مدت کشاورزان بتوانند کار کشاورزی را انجام دهند.

حجت الاسلام شاهرخی تصریح کرد: در ادامه سفر رئیس قوه قضائیه به استان در رابطه با کارخانه‌ها و واحد‌های صنعتی که مشکل قضائی ندارند مقرر شد کارگروهی زیر نظر استاندار تشکیل و وضعیت این کارخانه‌ها که ممکن است در تملک بانک‌ها باشند و یا با برخی دستگاه‌ها مشکل دارند پی گیری شود.

وی در ادامه افزود: ریشه برخی از این مشکلات ممکن است به سازمان یا دستگاه‌هایی در تهران برگردد یا برخی از واحد‌های صنعتی مالک آن‌ها بانک‌ها است، به هر حال چه اصل و اساس مشکل آن‌ها به سازمان یا دستگاهی در تهران باشد و یا مربوط به بانک‌ها باشد این کمیته یا کمیسیون که زیر نظر استاندار است و دستگاه‌های دیگر هم در آن عضو خواهد بود باید نسبت به احیای این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها اقدام کنند.

نماینده، ولی فقیه در لرستان د در رابطه با واحد‌های تولیدی و کارخانه‌هایی که در تملک بانک‌ها هستند عنوان کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها امکان مالی دارند و می‌توانند واحد‌های تولیدی که در تملک دارند احیا کنند، ولی چنانچه اقدامی نکنند کارگروه مذکور بر اساس قانون اقدام کند.

نیاز کشور به تولید، مانع زدایی و حمایت از تولید است


حجت الاسلام شاهرخی اظهار داشت: همه مسوولان، جوانان انقلابی و دلدادگان به نظام اسلامی بدانند که شعار سال صرفاً حرف و سخن نیست بلکه این شعار حکایت از یک نیاز است، حکایت از این است که همه از مسوول تا غیر بدانند که نیاز کشور به تولید و مانع زدایی و حمایت از تولید است، اگر صد‌ها بنر با عنوان شعار سال در سطح شهر زده شود و از صدا و سیما این شعار تبلیغ شود، ولی اراده و اقدامی از طرف مردم و مسوولان وجود نداشته باشد بی فایده است.

وی افزود: اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و قوه قضائیه به دادگستری استان برای رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه از دیگر دستاورد‌های سفر رئیس قوه قضائیه به استان لرستان بود.

نماینده، ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: آنچه در سفر رئیس قوه قضائیه به استان آیت الله رئیسی و معاونت‌های قوه قضائیه بر آن تاکید داشتند و بنده نیز بار‌ها در تریبون نماز جمعه مطرح کرده‌ام این است که تعطیلی کارخانه‌های استان یک شبه تعطیل نشده‌اند بلکه طی فرآیند چند ماهه و گاهی چند ساله به مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند جای سوال است که مسوولان مربوطه و ناظران دستگاه قضا استان کجا بودند که از چنین اتفاقی جلوگیری نکردند.

ضرورت برخورد دستگاه‌های نظارتی با تخلفات اداری

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه خوشبختانه برخورد با فساد بدون هیچ گونه مماشات البته با دلیل و مدرک بسیار مورد تاکید رئیس قوه قضائیه است بیان کرد: سازمان بازرسی و حراست یکی از وظایفشان حفظ سلامت کارخانه‌ها یا دستگاه اداری است بر همین اساس ما باید بیدار و هوشیار باشیم که در گام دوم انقلاب گرفتار مشکلاتی همچون گذشته و تبدیل شدن کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی استان به مخروبه نباشیم.

وی گفت: آنچه که در سفر اخیر مورد تاکید رئیس قوه قضائیه بود مساوی بودن نسبت مسوولان با مردم است و هیچ کسی نباید به واسطه انتسابی که با مسوولان دارد از امتیازی برخوردار باشد، زیرا یکی از اموری که مردم استان را رنج می‌دهد تبعیض در به کارگیری نیرو‌ها تحت عناوین مختلف است.

نماینده، ولی فقیه در لرستان تصریح کرد: متأسفانه در استان گاهی یک نفر وقتی به مدیریتی می‌رسد اقدام به به کارگیری منسوبین خود می‌کند و گاهی نیز برخی مدیران اقدام به به کارگیری منسوبین یکدیگر می‌کنند و افرادی که تخصص لازم را ندارند خارج از ضوابط به کار می‌گیرند و همین مشکلات استان را رنج می‌دهد در همین راستا سازمان بازرسی و نظارتی و امنیتی نباید در برابر اینگونه تخلفات بدون هیچ گونه مماشاتی برخورد کنند.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه به کارگیری نیرو بدون ضابطه باید به عنوان یک منکر شناخته شود عنوان کرد: جذب نیرو در چارچوب قانون و بدون ضابطه در استان باید به یک گفتمان عمومی در بین فعالان فرهنگی استان تبدیل شود البته پیگیری این امور باید با شیوه و دانایی خاصی باشد متأسفانه برخی این امور را طوری بر زبان می‌آورند که نه تنها به حل مسوله کمک نمی‌کند آسیب زا هم است و خودشان را گرفتار شاکی یا شاکیان خصوصی می‌کنند و در این طور حالت در دام تهمت زنی و افترا می‌افتند و به جای اینکه جبهه امر به معروف و نهی از منکر را تقویت کنند با روش نادرست شأن مانعی برای حل مشکل می‌شوند به همین خاطر باید خیلی در این رابطه مراقبت کرد.

وی تصریح کرد: بنده همیشه تاکید کرده‌ام علی رغم مشکلاتی که در کشور وجود دارد، ولی آینده کشور و استان لرستان روشن و درخشان است، با همت جوانان نمی‌گذاریم اتفاقات نامیمون و مخرب گذشته در استان اتفاق بیفتد و رویداد‌های خوبی که در گذشته اتفاق افتاده به طور یقین با کیفیت و کمیت بیشتری ادامه می‌دهیم.

نماینده، ولی فقیه در لرستان افزود: پس با امید به آینده به عنوان یک رسالت همگانی ایران اسلامی به وسیله همه ایرانیان و استان لرستان به وسیله همه لرستانی‌ها چه آن‌ها که در استان هستند و چه آن‌ها که بیرون از استان هستند بهتر از گذشته خواهیم ساخت و به ارتقا فرهنگی و پیشرفت و توسعه خواهیم رساند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده