تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۰۳۸۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده گناباد:

توسعه سواحل مکران شرق کشور را هم آباد می‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، توسعه سواحل مکران است که با احداث خط راه آهن آن، ایران به کانون سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی در منطقه تبدیل شده و مناطق جنوب و شرق کشور آباد می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «محمدصفائی دلوئی» در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: انقلاب اسلامی در چهار سال اول به لحاظ گفتمان سازی و نظریه پردازی توانسته است در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، نظامی و امنیتی دستاورد‌های متناسب با بوم و بنیاد‌های فکریش را ارائه کند، اما در حوزه اقتصادی این توفیق کمتر حاصل شده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در استان خراسان رضوی افزود: اگر با فرض محال همه مشکلات کشور را با غرب حل کنیم، اقتصاد ایران باید خود بنیاد باشد، زیرا انقلاب اسلامی به دنبال شکل دهی بلوک مستقل قدرت در عرصه جهانی است، لذا مبتنی بر همین نگاه وقتی از منظر استراتژیک به نامگذاری سال‌ها توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توجه می‌کنیم بسیاری از نامگذاری‌ها در سال‌های اخیر اقتصادی است.

وی با بیان اینکه کشور در ۴۲ سال گذشته در تعقیب راهبرد‌های رهبری در حوزه اقتصاد بسیار کم کار بوده است، افزود: در این حوزه نسخه‌ای متناسب با اسلام ناب ارائه ندادیم و نظریه وابستگی را حفظ و تقویت کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس بیان کرد: البته نیرو‌های انقلابی نیز تجربه‌های موفقی در نهادسازی‌های مبتنی بر الگوی بومی و مکتبی داشتند که سبب شکل گیری امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نقش بازدارنده در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی شده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه اقتصادی کشور گفت: این باور غلط وجود دارد که توسعه اقتصادی همچون کالایی است که می‌توان آن را با درآمد‌های نفتی از بازار‌های جهانی خریداری کرد، غافل از اینکه توسعه اقتصادی از مقولات درون زا است که در هماهنگی با نظام سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در بستر تحولات تاریخی ملت‌ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رشد فرهنگ رفاه زدگی در خانواده‌های ایرانی در ایجاد مشکل در اقتصاد اثر داشته است، افزود: این موضوع سبب اختصاص درآمد‌های نفتی برای تامین کالا‌ها و خدمات مصرفی می‌شود و بنگاه‌های تولیدی را در دوره کودکی نگاه می‌دارد.

صفایی دلویی قرارگرفتن ایران در شاه راه بین المللی شرق و غرب، شمال و جنوب را موقعیت استثنایی برای کشور دانست و گفت:توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه ایران پیشرفت شرق کشور را به ساکنین آن نوید می‌دهد. با اتصال راه آهن مشهد- چابهار، ترانزیت بین المللی کریدور شمال به جنوب غبار محرومیت از چهره ساکنان این منطقه پاک می‌شود.

نماینده مردم گناباد تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب توسعه سواحل مکران است که با احداث این خط راه آهن تحقق خواهد یافت و ایران را به کانون سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد کرد و این مزیت بزرگ از یاد رفته را احیا خواهد کرد. از این مسیر جنوب آسیا و حوزه اقیانوسیه هند، افغانستان و آسیای مرکزی پیوند می‌خورد و ترانزیت انرژی ایران به هند و انتقال مواد معدنی از افغانستان و آسیای میانه به هند به سهولت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی کشور‌های ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان که برای توسعه صادرات و واردات خود به آب‌های آزاد دسترسی ندارد می‌توانند از این مسیر بیشترین بهره را ببرند و علاوه بر تامین امنیت درآمد ترانزیتی بسیار خوبی برای ایران ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: تکمیل ریل شرق کشور، مشهد- چابهار، سنگان-بافق، احداث خط هفتم از جنوب به خراسان، انتقال آب خلیج فارس به خراسان، ارتقای مناطق ویژه اقتصادی، تقویت سرمایه گذاری و اشتغال از مزیت‌های مغفول مانده است که باید با سرعت اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: آسیا به عنوان بزرگترین و ثروتمندترین قاره جهان در آغاز قرن ۱۵ هجری در حال جنب و جوش درونی است که یقینا نقش اول را در نظام بین الملل ایفا خواهد کرد، در این قدرت نو ظهور ایران در غرب و چین و شرق قاره آسیا نقش ممتازی در تحولات این قاره خواهند داشت که تا دیر نشده باید برای آن چاره اندیشی کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده