تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۰۳۹۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت اعلام شد:

جهش ۷۱ درصدی تولید لوازم خانگی داخلی در سال گذشته/ صنعت لوازم خانگی در تولید محصولات بزرگ خودکفا شد

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از رشد ۷۱ درصدی در صنعت لوازم خانگی خبرداد و گفت: در سال گذشته با تولید ۱۵ میلیون محصول لوازم خانگی رکورد تولید در این صنعت شکسته شد.

به گزارش می‌متالز، کیوان گردان در جشن چهلمین سال تاسیس گروه صنعتی لوازم خانگی انتخاب که با حضور صنعتگران برجسته این صنعت و استاندار اصفهان برگزار شد، با بیان مطلب فوق توضیح داد: اکنون توانایی تولید قطعات اصلی لوازم خانگی را دارا هستیم ودر این بخش خودکفا شده‌ایم.

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی در ادامه با تشریح مشکلات پیش روی این صنعت و تبیین دستاورد‌های بدست آمده بیان کرد: با شروع کرونا و آغاز پروتکل‌های بهداشتی تمام معادلات دچار تحول و مشکلات متعددی ایجاد شد. در چنین شرایطی تحریم‌ها نیز اقتصاد کشور را در عرصه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داده و منجر به مواجه با پیچیدگی‌های مختلفی در این سال شد.

به گفته گردان، اما در این شرایط با باور به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق جهش تولید، برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گرفت و مسیر حرکت بنگاه‌های تولیدی نیز مشخص شد و با توجه به اینکه زنجیره تولید لوازم خانگی با گردش مالی ۶ میلیارد دلاری، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و هدف اصلی دولت بود، با تلاش تمام فعالان این عرصه رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد و در دوران تحریم و شرایطی که با خروج برند‌های خارجی از کشور، پیش بینی تولید ۱۲ میلیون دستگاه و رشد ۳۰ درصدی در سال گذشته را داشتیم، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تلاش فعالان حوزه لوازم خانگی، در پایان سال به رشد ۷۱ درصدی در این حوزه دست یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه در ابتدای سال گذشته بسیاری معتقد بودند که با توجه به شرایط حاکم برنامه هدفگذاری شده، رشد ۳۰ درصدی هم محقق نخواهد شد، گفت: برخلاف انتظار‌ها ما شاهد فعالیت قابل تقدیر تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال گذشته بودیم. همچنین براساس برنامه‌های وزارت صمت در سال ۱۴۰۰، صادرات لوازم خانگی و افزایش کیفیت و خدمات تولیدگنندگان داخلی به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع برق و فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با اعلام اینکه برای اولین بار در تاریخ کشور عرضه اختصاصی ورق در حوزه لوازم خانگی شکل گرفت، اظهار کرد: ورق از جمله نیاز‌های اصلی تولید لوازم خانگی است که همواره مورد انتقاد و گلایه فعالان این حوزه بود که با عرضه اختصاصی در بورس کالا برای صنعت لوازم خانگی و خودرو تدابیر لازم اندیشیده شد تا مشکلی برای این دو صنعت ایجاد نشود.

گردان با اعلام اینکه ارز حاصل از صادرات نیز برای تمام تعرفه‌های صنعت لوازم خانگی اختصاص یافت، گفت: گروه انتخاب نیز توانست فعالیت چشمگیری را در این عرصه به ثمر برساند.

این مقام مسوول در وزارت صمت در پایان با تاکید بر اینکه کارگران در حوزه لوازم خانگی سربازان عرصه جبهه اقتصادی هستند و امید دارم تا در این مسیر اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی درباره آمار وزارت صمت در زمینه عملکرد گروه انتخاب در سال گذشته، اظهارکرد: شرکت انتخاب در حوزه تولید لوازم خانگی سهم به سزایی داشت، زیرا براساس آمار وزارت صمت گروه انتخاب از لحاظ تیراژ تولید یخچال فریزر و تلویزیون رتبه نخست و در زمینه تولید ماشین لباسشویی نیز رتبه دوم را کسب کرد. وزارت صمت با قدرت و بدون کوچکترین خللی در این مسیر حامی تمام تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

گفتنی است، جشن خودکفایی در صنایع بزرگ لوازم خانگی با هدف حمایت از تلاشگران در عرصه تولید با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، استاندار اصفهان، تعدادی از مسولان استانی و با همت گروه صنعتی انتخاب برگزار شد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده