تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۴۱۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هدف‌گذاری برای تحقق شعار سال در قم/ گامی بلند در داخلی سازی صنعت

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: برای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است باید به دنبال پشتیبانی از واحد‌های تولیدی در شرایط تحریم باشیم و برخی قوانین بانکی، اجرایی و یا بخشنامه‌ای را اصلاح نماییم.

به گزارش می‌متالز، محمود سیجانی در حاشیه نخستین برنامه سه‌شنبه‌های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰، در گفتگو با خبرنگاران افزود: عمده مشکلات و موانعی که بر سر تولید و صنعت استان قرار دارد تأمین مواد اولیه است که ما باید برای تأمین این مواد در سال ۱۴۰۰ تسهیل گری نماییم و تأمین این مواد به ویژه برای بخش صنایع لوازم خانگی و فلزی و قطعه سازی تنها بر عهده وزارت صمت نیست بلکه جهاد کشاورزی و هم‌چنین وزارت نفت برای تأمین مواد پتروشیمی این واحد‌ها باید وارد عمل شوند.


شناسایی قوانین دست و پاگیر و تسهیل گری

وی در ادامه بیان کرد: برای تحقق شعار امسال باید برخی قوانین دست و پاگیر که مانعی بر سر تولید و صنعت هستند را اصلاح و یا برداشته شود؛ این قوانین ممکن است بانکی، اجرایی و یا مالیاتی و در حوزه تأمین اجتماعی باشد. هم‌چنین با توجه به مشکلات در حوزه تأمین مواد اولیه آن هم در شرایط تحریم باید وزارت نفت در حوزه صنعت پتروشیمی همکاری خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم عنوان کرد: برخی مشوق‌ها در قالب بخش‌نامه اجرایی و برخی در تسهیلات بانکی و برخی با بحث مالیاتی، در زمینه خنثی‌سازی تحریم می‌تواند در حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی کاربردی باشد؛ برای توسعه ظرفیت واحد‌ها نیز ارائه برخی تسهیلات مالی اهمیت دارد.

وی گفت: در سال جهش تولید قرار بود ۱۱۰ واحد تولیدی جدید راه‌اندازی شود، اما با همراهی بانک‌های عامل و دیگر دستگاه‌های اجرایی ما ۱۵۸ واحد راه‌اندازی کردیم که از هدف‌گذاری مد نظر هم جلوتر رفتیم؛ برای راه‌اندازی این واحد‌ها یک هزار و ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری تزریق شد که در نهایت به اشتغال‌زایی ۳ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال جدید و مستقیم ختم شد.

سیجانی افزود: در سال گذشته با هدف تحقق شعار جهش تولید ما حدود ۸۰ واحد صنعتی را قرار بود در برنامه توسعه داشته باشیم، ولی ۱۱۰ واحد تولیدی با همراهی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل جلوتر از برنامه و اهداف خود توسعه دادیم برای این واحد‌ها یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه در نظر گرفته شده که ظرفیت اشتغال این واحد‌ها ۲ هزار نفر بود.

به گفته وی، ما سال گذشته نهضت تولید داخل و بومی‌سازی را شعار خود قرار دادیم که تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و آن دسته از محصولاتی که برای واردات آن با مشکل روبرو بودیم را در داخل تولید کنیم که در این زمینه ما ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

وی عنوان کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هم در زمینه تسهیل گیری وارد عمل شده و هم موانع را برداشته است اصلی‌ترین مانع بر سر تولید در شرایط تحریم و تورم کنونی تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی است.

گفتنی است که برای تحقق شعار سال در قم گام‌های بلندی به سمت تأمین مواد اولیه و هم‌چنین شناسایی موانع و قوانین دست و پاگیر برداشته می‌شود.

در نخستین برنامه سه‌شنبه‌های اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰، استاندار قم باهمراهی رئیس سازمان صمت قم و مدیران اقتصادی قبل از ظهر سه‌شنبه از چند شرکت و واحد تولیدی در جاده قدیم قم - تهران بازدید و در جریان مشکلات و ظرفیت‌های تولیدی این واحد‌ها قرار گرفت.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده