تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۰۴۴۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تکمیل زنجیره فعالیت ذوب آهن اصفهان در معادن سوادکوه

‌می‌متالز - قول‌های بزرگ گذشته زغالی سوادکوه محقق نشد و امیدواری برای تحقق قول‌های جدید با حضور شرکتی با پشتوانه شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان به وجود آمد و امید است نقش پررنگ گذشته معادن زغال سوادکوه را در معیشت کارگران و کارکنان و مردم شهرستان شاهد باشیم.

به گزارش می‌متالز، فروش معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی شهرستان سوادکوه در طول دهه اخیر مطرح بود که فراز و فرود‌های مختلفی داشت و سرانجام شرکت سامان که به عنوان شرکت متولی معادن البرز مرکزی، اقدام به فروش معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی به شرکت ذوب آهن اصفهان کرد و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این مجموعه بزرگ اقتصادی با نام شرکت پیشرو معادن سوادکوه به عنوان متولی معادن البرز مرکزی شد.

مصوبه فروش

مصوبه فروش معادن شرکت سامان در چند نشست مجمع عمومی مصوب شد و تیم فروش هم برای کمک یا نظارت بر هیأت مدیره شرکت تعیین شد و پس از فروش شرکت هم مطالبی درباره قیمت فروش و حجم فروش دارایی‌های شرکت مطالب مختلفی بیان شد.

مراسم رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسمی از معادن شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه با حضور مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان و مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

تکمیل زنجیره فعالیت ذوب آهن اصفهان

مدیرعامل شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه با اشاره به اینکه فروش دارایی‌های شرکت تاکید مجموعه ذوب آهن اصفهان است، گفت: پنج فقره پروانه انجیر‌تنگه، تاریک‌دره، کارمزد، کیاسر، کار سنگ و گواهی کشف در کیاسر سه و تمامی تجهیزات و اموال منتسب به معادن شرکت سامان مورد معامله قرار گرفت.

افشین مختاری در این زمینه با بیان اینکه ۹۳۰ نفر پرسنل و ۴۵ نفر پیمانکار با شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه همکاری می‌کنند، افزود: البرز مرکزی از سال‌ها گذشته با ذوب آهن اصفهان همکاری می‌کند و تکمیل زنجیره فعالیت ذوب آهن اصفهان به عنوان مصرف کننده کک برای احیای فرآیند چدن و فولاد از اهداف خرید معادن زغال‌سنگ است.

وی خاطر نشان کرد: ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به اهداف در حال توسعه زیرساخت‌های خود است.

حداکثر امکان استخراج زغال‌سنگ

معاون خرید شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه موضوع خرید شرکت سامان نبود بلکه معادن زغال سنگ سامان بود، گفت: شرکت سامان در حال فعالیت است و انحلال یا توسعه سازمان با سهامداران آن است.

محمد‌جعفر صالحی با اشاره به اینکه سهامداران شرکت سامان سوادکوه تمایل خود برای فروش معادن زغال سنگ را به ذوب آهن اعلام کردند، افزود: ذوب آهن هم با بررسی‌های مختلف، قرارداد تغییر و تحول را انجام داد و هدف ما رسیدن به حداکثر امکان استخراج زغال‌سنگ است.

وی با بیان اینکه استخراج بیشتر زغال به توسعه و اشتغال بیشتر منجر می‌شود و اصرار داریم شرکت مستقل در منطقه که مقیم باشد، فعالیت کند، خاطر نشان کرد: هدف فعالیت شرکت پیشرو معادن سوادکوه آن است که در همین منطقه مالیات ارزش افزوده، اشتغال و درآمد موجود باشد و یک ریال سود از شهرستان خارج نشود و زغال خام فرآوری می‌شود و به ذوب آهن اصفهان می‌رسد و در این مسیر ارزش افزوده هم ایجاد می‌شود.

صالحی بیان کرد: در حال حاضر امکان شست‌وشوی ۵۰۰ هزار تن زغال و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره در سوادکوه وجود دارد که کمتر از نیمی از این مقدار انجام می‌شود.

وی گفت: تامین پایدار مواد اولیه هدف اصلی ذوب آهن اصفهان برای خرید معادن زغال‌سنگ سوادکوه است.

تکمیل زنجیره فعالیت ذوب آهن اصفهان در معادن سوادکوه

اهمیت ذوب آهن اصفهان

عضو هیأت مدیره شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با اشاره به شفافیت و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و اثرگذاری آن در دستیابی به اهداف اظهار کرد: فرآیند تولید فولاد، پتروشیمی و نفت زنجیره‌وار است و تکمیل آن در هدف‌گذاری‌ها مورد نظر است.

مرتضی یزدخواستی گفت: روز فولاد که به مناسبت کلنگ‌زنی ذوب آهن اصفهان در ۲۳ دی ماه ۱۳۴۴ است و آن روز فولاد معرفی شد که بیانگر اهمیت ذوب آهن اصفهان است.

وی با بیان اینکه تولید قیر ملی توسط ذوب آهن اصفهان به عنوان رسالت با آرزوی دیرین اجرایی شد، خاطر نشان کرد: تامین مواد اولیه ذوب آهن از اهدافی است که در حال تحقق است و ذوب‌آهن دانشگاه فنی کشور است و بسیاری از صنایع فولاد توسط ذوب‌آهن ایجاد شده است.

بورسی‌کردن شرکت‌های زیر‌مجموعه ذوب آهن

مدیر امور شرکت‌ها مجامع و سهام شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان ۱۰ شرکت زیر مجموعه دارد، گفت: شرکت پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه دهمین شرکت ایجاد شده شرکت ذوب آهن اصفهان است.

روح الله فاضل‌پور با بیان اینکه بورسی‌کردن این شرکت‌ها از اهداف ماست که نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و شفافیت مالی دارد، افزود: برای بورسی‌شدن باید به شاخص‌های لازم دست پیدا کند و رفتار اجتماعی نیز برای بورسیه شدن ضرورت دارد و شرایط شرکت برای ورود به بورس آماده شد.

وی خاطر نشان کرد: مسؤولیت‌های اجتماعی، توجه به منافع شهرستانی، حفظ اشتغال و گسترش استخراج معادن از اهداف اصلی ماست.

انتظار بازگشت به دوران طلایی زغال‌سنگ البرز مرکزی

فرماندار شهرستان سوادکوه در مراسم افتتاحیه شرکت معدنی پیشرو ذوب آهن سوادکوه با اشاره به تاریخچه شروع کار معادن البرز مرکزی سوادکوه در سال ۱۳۵۰ و بهره‌برداری از معادن کنیج‌کلا و کارمزد سوادکوه در آن زمان، این معادن را آغاز ایجاد تغییر و تحول در ساختار زندگی و معیشت مردم دانست و گفت: همین امر موجب شد که مردم شهرستان ارتباط عاطفی و اجتماعی تنگاتنگی با البرز مرکزی پیدا کنند.

فرماندار سوادکوه با اشاره به اینکه در دورانی ۷ هزار نفر در این معادن مشغول به کار بودند، افزود: تا پیش از این، شغل مردم اینجا دامداری و کشاورزی بود و از سطح کوه‌های شهرستان استفاده می‌کردند و معادن موجب شد که این استفاده به منابع زیر‌زمینی کوه‌های سوادکوه نیز برسد و نه فقط موجب اشتغال منطقه بلکه موجب توسعه و رونق، کاهش مهاجرت، ایجاد دیگر شغل‌ها و درآمد و رفاه شد و خدمات جانبی دیگری همچون خدمات رفاهی و درمانی و پشتیبانی از جبهه در زمان جنگ و اعزام نیرو داشته است.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۳ و خصوصی شدن این معادن، گفت: با این تغییرات، خدمات همچنان برقرار بود و شرکت سامان معادن را در اختیار گرفت و با وجود عقبه مالی ضعیف، اجبار و محدودیت‌ها، نوسانات قیمت توانست شرکت را تا به امروز سرپا نگه دارد و سپس تصمیم به فروش آن گرفت و امروز هم توسعه اقتصادی شهرستان و ایجاد درآمد پویا و پایدار برای ما مهم است و انتظار داریم که البرز مرکزی به دوران طلایی فعالیت خود باز گردد.

طالبی بر لزوم ایمنی معادن و تبعیت شرکت‌ها از قوانین اداره کار تأکید کرد و افزود: توجه به کارگران موجب ایجاد انگیزه در آنان برای انجام کار می‌شود و هزینه‌های جانبی را نیز کمتر می‌کند.

قول‌های بزرگ زغالی سوادکوه

استفاده بهینه از حضور شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان برای پیشرفت شهرستان سوادکوه با استفاده از توان اشتغال‌زایی و تثبیت اشتغال، نوسازی تجهیزات معادن، مدیریت اقتصادی و کاهش هزینه‌های غیر‌ضروری، بهره‌گیری از توان آن در ابعاد مختلف کاهش مشکلات و تقویت توانمندی‌های شهرستانی می‌تواند اولویت نگاه به حضور شرکت پیشرو معادن سوادکوه باشد.

بیان مطالبی پیرامون ارزش ریالی چند برابری بر قیمت فروخته‌شده معادن به ذوب آهن اصفهان، حضور کارکنان غیرضروری، توجه به ابعاد فروش با توجه به مصوبه فروش چند‌باره و حضور نمایندگان مجمع عمومی به همراه اعضای هیأت مدیره، موضوعیت ندارد و به نظر می‌رسد تطبیق برنامه‌های توسعه و اهداف مورد نظر افراد و گروه‌ها که حُسن‌نظر آن است که برای پیشرفت و توسعه شهرستان تلاش می‌کنند و منافع فردی یا گروهی را اولویت ندارند.

با ریل ایجاد‌شده ضرورت دارد و در غیر این صورت صرف وقت و انرژی برای تغییر ریل ایجاد‌شده، سرنوشت آینده معادن را به قول‌ها و وعده‌های دست‌نیافتنی ایجاد کک‌سازی، شرکت فولاد و شرکت‌هایی با اشتغال‌زایی بزرگ سوق می‌دهد که با حضور دولت‌ها و نمایندگان متنوع مجلس شورای اسلامی محقق نشد و آن قول‌ها همچنان بر گردن مدیران و حقوق‌تحقق‌نیافته مردم باقی مانده است.

قول‌های بزرگ گذشته زغالی سوادکوه محقق نشد و امیدواری برای تحقق قول‌های جدید با حضور شرکتی با پشتوانه شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان به وجود آمد و امید است نقش پررنگ گذشته معادن زغال سوادکوه را در معیشت کارگران و کارکنان و مردم شهرستان شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده