تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۰۴۸۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

ادامه سردرگمی در بازار سرمایه

‌می‌متالز - انتشار اخبار بسیار مثبت احتمالی در خصوص توافق احتمالی کشور‌های برجام بر سر لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران و کاهش محتمل قیمت ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که نمی‌توان حساب چندانی را روی معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته نمود با این حال عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار در چهارشنبه هفته گذشته تا حدود زیادی وضعیت معاملات روز جاری را مشخص نموده است.

همانگونه که بسیاری از فعالین بازار سرمایه و البته کارشناسان به لطمات حاصل از اجرای طرح‌های غیر کارشناسانه مدیران سازمان بورس اذعان دارند، شاهد کاهش محسوس حجم و ارزش معاملاتی در روز‌ها و هفته‌های گذشته بودیم و بی شک با بهبود شرایط سیاسی و فروش نفت و سایر کالا‌های صادراتی ایران در ماه‌های آتی شاهد بروز رکودی سنگین در اکثر بازار‌های سرمایه گذاری در کشور خواهیم بود.

عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سهام در روز چهارشنبه منجر به افت نامحسوس تنها ۰.۸۶ درصدی و ۱۰.۸۷۵ واحدی شاخص کل گردید و جالب آنکه در حالی که بیش از ۸۵ درصد از سهام بازار‌های بورس و فرابورس شاهد تشکیل صف فروش بودیم، شاخص هم وزن تنها افتی ۰.۲۹ درصدی را به ثبت رساند تا نقد شوندگی و غیر واقعی بودن شاخص‌های بازار سرمایه بیش از پیش آشکار گردد.

تاثیر منفی معاملات فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا و ...، از اصلی‌ترین دلایل افت ۱۰.۸۷۵ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه بود که البته پیش بینی این اتفاق در روز جاری نیز دور از ذهن نمی‌باشد.

اخبار اقتصاد بین الملل

بی شک مهمترین اخبار اقتصاد بین المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در راستای اخبار و سیگنال‌های مثبت از سوی حاضرین در این جلسه روز گذشته یک مقام ارشد اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش گفت حس مشترکی درباره فوریت بازگرداندن برجام به مسیر خود وجود دارد.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال در پیامی در توییتر نوشت که یک مقام ارشد اروپایی درباره مذاکرات با ایران گفت: حس مشترکی درباره فوریت بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک به مسیر وجود دارد. نمایندگان با حسن نیت به وین آمدند و رایزنی‌هایی که این هفته انجام شد دلگرم کننده بود. اینها، همه را یک گام به هدف اصلی نزدیکتر کرد، اما گام‌های بسیار دیگری پیش رو قرار دارد.

خبرنگار وال‌استریت ژورنال در ادامه نقل قول از مقام ارشد اروپایی نوشت: این فرایندی کاملا پیچیده، اما ضروری است. باید درباره اقداماتی که اتخاد شود و همچنین درباره چیز‌هایی که نیاز است تا به اجرای کامل و موثر توافق بازگشت، شفافیت ایجاد شود. این مدتی طول خواهد کشید.

در همین ارتباط روز گذشته عراقچی اذعان داشت: این کمیسیون مشترک تشکیل شد تا مذاکرات بین ایران و بقیه اعضای برجام درباره بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان در برجام، لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خودش صورت بگیرد.

وی یادآور شد: شکل کار این گونه بود که ما با اعضای برجام مذاکره می‌کردیم و آن‌ها هم از مسیر دیگری با آمریکا به صورت جداگانه. وی اظهار داشت: دو گروه مباحث فشرده‌ای را در طول سه روز داشتند و مقدار زیادی می‌توان گفت کار را جلو بردند و چارچوب‌های اقداماتی که طرفین باید انجام دهند، الان یک مقدار روشن‌تر از گذشته شده و برخی از اقدامات الان صریحا معلوم است و اینکه طرفین چگونه باید اقدامات را انجام دهند، اینکه در یک مرحله باید باشد، این‌ها فعلا روشن شده و بحث شده است.

وی گفت: باید مقداری کار ادامه یابد تا لیست اقداماتی که هر طرف باید در یک مرحله انجام دهد، آماده شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اطمینان حاصل کنیم که همه تحریم‌هایی که باید برداشته شود، برداشته شود.
به گزارش فارس، عراقچی توضیح داد: منظورم از همه تحریم‌ها، همه تحریم‌هایی است که آمریکا طبق برجام موظف است آن‌ها را بردارد و همه تحریم‌هایی که در طول چهار سال گذشته در دوره ترامپ گذاشته شده همه این‌ها باید به صورت کامل لغو شود.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد داخلی را می‌توان به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مرتبط دانست.
همتی در یک گفت وگوی مطبوعاتی اذعان داشت افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد و اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارد و بانک‌مرکزی برای ثبات در این بازار دخالت می‌کند. نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود که بازار ثانویه (نیما) به روز و در حال تغییر است و بانک مرکزی در آن دخالتی ندارد و اقدامات بانک مرکزی صرفا برای ثبات و جلوگیری از نوسانات است.

عبدالناصر همتی با حضور در کلاب هاوس به پرسش‌های کارشناسان و فعالان اقتصادی پاسخ داد و گفت: تصمیم اینکه من سفیر چین شوم گرفته شده بود و ۱۰ روز سفیر چین بودم، ولی برای اجلاس سفرا به تهران برگشتم و همان روز دوم رییس جمهور بنده را خواستند و برای شرایط ارزی مشورت خواستند و ایشان پیشنهاد پذیرش مسئولیت بانک مرکزی را به من دادند.

وی افزود: احساس کردم که نیاز است این سکان را به دست بگیرم و می‌دانستم که چه سختی‌هایی دارم، ولی خوشحال هستم که سختی ۳۲ ماه را تحمل کردم و برای مردم تا حدی که توان دارم خدمت کردم و می‌دانم مردم سختی می‌کشند و تحریم بسیار سخت است و به خاطر اینکه دشمن نتواند اطلاعات بگیرد نمی‌توانم خیلی توضیج بدهم.

همتی با بیان اینکه در این دوره با پشتیبانی مقام معظم رهبری و کل مجموعه دولت توانستیم این پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کنیم، افزود: در پایان سال ۹۸ و در سال ۹۹ مشکلاتی پیش آمد که مدیریت بازار ارز را با دشواری همراه کرد. یکی بحث گران شدن نرخ بنزین و دیگری رفتن اسم ایران به لیست سیاه FATF بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ۹۸ مشکل از افزایش نرخ بنزین شروع شد و افزایش قیمت بنزین به نرخ ارز شوک وارد کرد، گفت: اواخر همان سال نیز مباحث مرتبط با اف‌ای تی اف و ورود به لیست سیاه به عنوان شوک‌های سیاسی و روانی بر بازار ارز تاثیر گذار بود و لذا بعضاً فشار‌ها و عوامل سیاسی و بیرونی کار را از دست ما خارج کرد. من که توانستم نرخ ارز را برای یکسال ۱۱تا۱۳هزارتومان حفظ کنم با نرخ ۱۵هزارتومان مواجه شدم.

بازار امروز

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های بازارا بورس و فرابورس به ویژه سهام شرکت‌های خودروسازی و برخی نماد‌های پالایشگاهی و بانکی در روز چهارشنبه از یک سو، انتشار اخبار بسیار مثبت احتمالی در خصوص توافق احتمالی کشور‌های برجام بر سر لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران و کاهش محتمل قیمت ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

بی شک با توجه به انتشار اخبار بسیار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه در روز جاری خواهد بود و بعید است شاهد نوسانات مثبتی در نماد‌های اصلی باشیم.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده