تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۴۸۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحول فولاد مبارکه، مسیر توسعه کشور را هموارتر می‌کند

‌می‌متالز - هر صنعتی مانند موجودات زنده مراحل مختلفی را در طول عمر خود سپری می‌کند تولد، بلوغ، جوانی، میان سالی تا پیری و مرگ! امروز صنعت فولاد با مشخصاتی که به صورت عمومی از آن سراغ دارید، دوران بلوغ و جوانی خود را از سر گذرانده است و با توجه به نوع تولیدات سنتی خود این توانایی را ندارد که پاسخگوی نیاز‌های روز باشد، نیاز‌هایی که پاسخ ندادن به آن، صنعت فولاد را در دسته‌ای قرار می‌دهد که آفتابشان لب بام است.

به گزارش می‌متالز، تولیدات سنتی مانند اسلب‌هایی با عرض کم و تنوع پایین در تولید ورق از جمله نقاط ضعف صنایع فولادی کشور است، نیاز‌های جدید بازار برای تولید کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و فناوری‌های پیشرفته تر، باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در جهان برای هماهنگ شدن با بازار، بخش‌های تحقیق و توسعه خود را گسترش داده و خطوط تولید جدیدی مطابق با نیاز‌های نوین راه اندازی کرده اند. در حال حاضر فولاد مبارکه تنها شرکتی در کشور است که عزم خود را برای پاسخ گویی به نیاز‌های رو به رشد داخلی و بازار‌های متنوع میانی در کشور‌های دیگر جزم کرده است.

فولاد مبارکه توانسته با آغاز طرح نورد گرم ۲، خود را برای حرکت در مسیر آینده آماده کند، در این طرح که حداقل ۹۰۰ میلیون یورو هزینه ارزی پیش بینی شده، شرکت فولاد مبارکه خواهد توانست انواع ورق‌ها با اندازه‌های متفاوت و ضخامت‌های گوناگون را راهی بازار کند، میزان استحکام انواع ورق‌ها به همراه تنوع در رنگ آنها، از دیگر مزیت‌هایی است که هم اکنون در حال اجراست، اما با طرح نورد گرم ۲، بازاری متنوع‌تر را در اختیار تولیدکنندگان میانی خواهد نهاد.

تاثیرات بیرونی تحول فولاد مبارکه

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات صنایع داخلی کشور، کمبود مواد اولیه متناسب با نیاز‌های روز و قابل رقابت با نمونه خارجی آن است، حالا دیگر نمی‌توان با همان ورقی که پیکان تولید می‌شد از پس ساختن ماشینی برآمد که قرار است مثلا موتور الکتریکی یا هیبریدی داشته باشد، استحکام بالا، انعطاف پذیری در برابر فشار‌ها و کاهش وزن، از جمله خصوصیت‌هایی هستند که برای تولید محصولات جدید و مطابق نیاز‌های رو به فزونی بازار لازم است، در حال حاضر به جرات می‌توان گفت فولاد مبارکه تنها شرکتی در کشور است که توانسته با بومی سازی فناوری ساخت چنین ورق هایی، زمینه را برای پاسخ گویی به این نیاز‌ها فراهم کند، بازار هم اکنون نیز به فولاد مبارکه به عنوان تنها شرکتی که توانایی تامین نیاز‌های او را دارد نگاه کند.

از سوی دیگر آمادگی فولاد مبارکه برای تولید محصولات جدیدتر این انگیزه را در فعالان صنعتی ایجاد می‌کند تا ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی خود را گسترش داده و بتوانند در صحنه‌های جدید بازار، آماده شوند.

به طور قطع این گزاره که کالایی که قابلیت صادر شدن را ندارد از توجیه اقتصادی نیز برخوردار نیست، آنچنان از استحکام مبنایی برخوردار است که در طول تاریخ خلاف آن ثابت نشده است، به همین دلیل تولیدات جدید فولاد مبارکه که توانایی رقابت را صنایع میانی با رقبای خارجی شان را افزایش می‌دهد از چنان اهمیتی برخوردار است که پر بیراه نیست اگر گفته شود بخشی از توسعه صادرات در محصولات میانی، وابسته به طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی فولاد مبارکه برای تولید مواد اولیه مورد نیاز آنهاست.

فناوری و تحقیقات، قوه محرکه توسعه

توسعه اقتصادی را وقتی می‌شود معنا کرد که بدانیم چگونه فناوری‌های روز و گسترش آن‌ها به واسطه شرکت‌های توسعه دهنده فناروی، ظرفیت ایجاد تحول در اقتصاد هر کشوری را دارند، فولاد مبارکه امروز یکی از حامیان اصلی استارت آپ‌ها و توسعه دهنده‌های فناوری است، این شرکت توانسته با ایجاد حلقه‌ای گسترده از شرکت‌های دانش بنیان، اتاق‌های فکر و مراکز تحقیقاتی، ضمن تامین بودجه، نیاز‌های فنی و تسهیل مسیر تحقیق و توسعه برای آنها، تبدیل به نوعی هاب گسترش فناوری در کشور و قطب حمایت کننده ایده پردازان فناوری در منطقه تبدیل شود.

با همین نگاه فولاد مبارکه، در یک دهه گذشته به طور مرتب بودجه تحقیق و توسعه خود را افزایش داده و اکنون می‌توان مدعی شد که بر خلاف بسیاری از نهاد‌ها و مراکز تصمیم گیری که صحبت از لزوم افزایش بودجه‌های تحقیق و توسعه را عنوان می‌کنند در عمل این استراتژی را پیاده کرده است.

به همین دلیل است که فولاد مبارکه در میان صنایع مادر و دیگر تولیدکنندگان محصولات فولادی، جایگاهی فراتر از یک شرکت تولیدی را دارد. امروز فولاد مبارکه نه تنها محرک توسعه بلکه با اهرم کردن سرمایه انسانی و اجتماعی خود به شکل گیری و رشد برند کالای ایرانی کمک شایانی کرده است تا جایی که می‌توان فعالیت‌های آن را همردیف با کمپانی‌های عظیم بین المللی دانست که هم اکنون در سراسر جهان بخش بزرگی از بار توسعه اقتصادی و انسانی را به دوش می‌کشند.

نباید از یاد برد برای اینکه جایی مانند فولاد مبارکه یا شرکت و صنعتی که دوران بلوغ و جوانی خود را طی می‌کند، بتوانند کماکان قدرت نوزایی و شد خود را حفظ کرده و در مسیر توسعه در نمانند، این است که با تشویق، تحقیق و توسعه، اجرای مدیریت به روز و تمرین رقابت با رقبای پرقدرت، به فکر ساختن بازار‌های جدید و ساختن محصولاتی باشند که در آینده نزدیک یا میان مدت، به آن‌ها نیاز است، چنین شرکت‌هایی با پیش بینی روند‌ها و تعمیق آینده نگاری از طریق پروسه آینده پژوهی، خواهند توانست در قرن بیست و یکم، همچون بازیکنی تازه نفس مقام و جایگاه خود را در جمع بازیگران اقتصادی حفظ کرده و توسعه دهند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی احتساب

عناوین برگزیده