تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۶
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۰۴۹۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد چشمگیر فروش «فجر» و «ذوب»/ بازگشایی «زگلدشت» پس از افزایش سرمایه

می متالز - دومین هفته کاری امسال با تداوم روند نزولی شاخص کل و کاهش چشمگیر ارزش معاملات به پایان رسید.این هفته اغلب نماد های استان مانند فولاد،شپنا و فجر بازده هفتگی منفی را به ثبت رساندند و با صف فروش به استقبال هفته بعد رفتند.

به گزارش می‌متالز، دومین هفته کاری بورس در سال ۱۴۰۰ با تداوم روند نزولی شاخص و صف‌های فروش در اکثر نماد‌ها به پایان رسید.

شاخص بورس تهران با کاهش ۴۵ هزار واحدی نسبت به هفته قبل این هفته را در شاخص۱.۲۴۹میلیون واحد به پایان رساند. بررسی روزانه بورس در این هفته نشان می‌دهد، شنبه ۱۴ فروردین شاخص بورس در ادامه روند نزولی هفته گذشته با کاهش ۱۲ هزار واحدی به۱.۲۹۴میلیون واحد رسید.

در این روز اکثر نماد‌های شاخص ساز مانند فولاد و شپنا قفل در صف فروش بودند. یکشنبه ۱۵ فروردین سرخ پوشی بورس ادامه داشت و شاخص کل با ریزش ۱۳ هزار واحدی به ۱.۲۶۹ میلیون واحد رسید. در این روز حجم و ارزش معاملات کاهش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و ارزش معاملات خرد بورسی به کمترین میزان از ۲۱ دی ۹۸ رسید و تنها ۱۲۳۱ میلیارد تومان سهام میان سهام‌داران جابه‌جا شد.

شدت عرضه و نبود تقاضا باعث شد تا حتی نماد‌های مهمی همچون فولاد هم صف سنگین فروش را تجربه کنند و ارزش معاملات نماد فولاد به عنوان یکی از نقدشونده‌ترین نماد‌های بازار تنها ۱۵ میلیارد تومان باشد که از آذرماه ۹۸ بی‌سابقه است. دوشنبه ۱۶ فروردین هرچند ارزش معاملات نسبت به‌روز قبل به‌ویژه در ساعات پایانی افزایش داشت و حمایت حقوقی در برخی نماد‌ها موجب کاهش حجم صف‌های فروش و حتی جمع‌شدن آن در برخی نماد‌ها مانند شپنا شد، ولی نبود تقاضا از سوی سهام‌داران حقیقی نتوانست مانع از کاهش شاخص شود و در شاخص ۱.۲۶۲ میلیون واحد بورس به کار خود پایان داد.

سه‌شنبه ۱۷ فروردین با توجه به افزایش تقاضا در پایان روز قبل شاخص سبزپوش کار خود را آغاز کرد و به ۱.۲۶۷ میلیون واحد رسید، ولی شایعات درمورد توافق احتمالی درباره برجام منجر به افزایش عرضه به‌ویژه از سوی سهام‌داران خرد شد که مانع از ادامه روند صعودی گردید و در پایان روز شاخص با افت دو هزار واحدی در عدد ۱.۲۶۰میلیون واحد متوقف شد. در آخرین روز کاری هفته روند نزولی همچنان ادامه داشت و با منفی بودن نماد‌های شاخص ساز مانند فملی و فولاد شاخص بورس ۱.۲۴۹ میلیون واحدی شد.

روند نزولی بورس در این هفته و کاهش چشمگیر حجم معاملات بیشتر از هر چیز نوک پیکان انتقادات را متوجه دامنه نوسان فعلی می‌کند که هرچند با هدف کاهش سرعت ریزش قیمت‌ها، حد پایینی قیمت سهام را از منفی ۵ به منفی ۲ رساند، ولی در عمل نتیجه‌ای جز افزایش حجم صف‌های فروش و معطل ماندن سرمایه مردم را به همراه نداشته است به نظر می‌آید مسؤولان بازار بهتر است هر چه سریع‌تر درباره افزایش دامنه نوسان تصمیم‌گیری نهایی خود را اجرا کنند چراکه روند فعلی تنها ترس بیشتر سهام‌داران حقیقی و خروج سرمایه آن‌ها از بورس را به دنبال دارد.

ارزش کل بازار نیز در این هفته با ادامه روند کاهشی از کف ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رد شد که نسبت به مرداد ۹۹ که به ۷۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود کاهش تقریباً ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد هرچند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً رشد ۱۵۰ درصدی را داشته است.

رشد چشمگیر فروش «فجر» و «ذوب» /بازگشایی «زگلدشت» پس از افزایش سرمایه

بازده اکثر نماد‌های استان اصفهان این هفته مانند شاخص کل منفی بود. فولاد که چهارشنبه هفته قبل قیمت پایانی ۱۳۷۶ تومانی را ثبت کرده به قیمت ۱۲۷۲ تومان رسید وبازده منفی ۷.۶درصدی را برای سهام‌داران به دنبال داشت. فجر دیگر نماد گروه فلزات اساسی استان قیمت پایانی ۵۹۱۰ تومان را چهارشنبه به ثبت رساند که بیانگر بازده منفی۴.۶ درصدی در این هفته بود. پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا افت بیشتری را تجربه کرد و بازده هفتگی آن منفی ۸.۲ درصد به ثبت رسید قیمت پایانی این سهم در آخرین روز کاری این هفته بورس ۱۲۶۹ تومان در تابلو معاملات ثبت شد.

کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان با نماد زگلدشت پس از جلسه مجمع‌عمومی و تصویب افزایش سرمایه ۲۵۰ درصدی در انتهای سال قبل، روز شنبه ۱۴ فروردین بازگشایی شد و دو روز ابتدایی هفته با صف خرید در سقف قیمت خود معامله شد، ولی از روز دوشنبه روند سهم تغییر کرد و صف خرید به صف فروش تبدیل شد قیمت پایانی این سهم با احتساب افزایش سرمایه از ۱۲۶۰۶ ریال در روز ۲۶ اسفند به ۱۴۱۳۷ ریال در ۱۸ فروردین رسید که بازده ۱۲درصدی را برای سهام‌دارانش به دنبال داشت.

در ادامه روند انتشار گزارش‌های ماه اسفند شرکت‌های استان در کدال، این هفته نماد‌های فروی، شسپا، دفارا، شپنا، ذوب و فجر گزارش‌های ماهانه‌شان را منتشر کردند. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌ها سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند دارند، گزارش ماه اسفند به‌نوعی فروش سالانه شرکت‌ها را نیز نشان می‌دهد.

در بین نماد‌هایی که این هفته گزارش خود را منتشر کردند، تنها دفارا بود که نسبت به دوره منتهی به اسفند ۹۸ کاهش فروش را به ثبت رسانده بود و سایر نماد‌ها سال ۹۹ را با افزایش فروش به پایان رسانده بودند. فجر با ثبت فروش ۲۷۵۰ میلیاردتومانی در سال ۹۹ رشد ۱۲۶ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل به ثبت رسانده که نشان از ارزندگی بالای این سهم دارد.

ذوب هم تقریباً دوبرابر سال قبل فروش داشته و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کرده است. فروی که بخش عمده درآمدش را صادرات محصولات تشکیل می‌دهد، رشد ۸۰ درصدی فروش را نسبت به دوره منتهی به اسفند ۹۸ گزارش نموده است و شسپا با رشد ۵۱ درصدی فروش ۹۹ را به پایان رسانده است.

رشد چشمگیر مبلغ فروش محصولات شرکت‌های صادرات محور در سال گذشته بیشتر تحت تأثیر افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است و با توجه به روند کنونی بازار ارز به نظر نمی‌رسد کاهش قابل توجهی در نرخ ارز و بالتبع در درآمد این شرکت‌ها که بیشتر آن‌ها در گروه فلزات اساسی و پتروشیمی قرار می‌گیرند اتفاق بیفتد.

علی‌رغم این موضوع کاهش قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در این هفته نشان می‌دهد اغلب سهام‌داران بیشتر از آنچه به گزارش‌های شرکت‌ها و ارزندگی آن‌ها توجه کنند تحولات سیاسی و رفتار هیجانی را مبنای تصمیمات خود قرار می‌دهند هرچند دخالت‌های دولت و تصمیم‌گیری‌های مقطعی و بعضاً کارشناسی نشده مانند آنچه در مورد دامنه نوسان اتفاق افتاد نیز در به وجود آمدن جو بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه بی‌تأثیر نبوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده