تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۰۴۹۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چرا دولت، قرارداد چین را منتشر نمی‌کند؟

می متالز - فعالان حوزه معدن می‌گویند چینی‌ها سال‌هاست در معادن ایران فعالیت می‌کنند اما حالا انتشار برخی اخبار درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و احتمال حضور چینی‌ها در معادن ایران، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

به گزارش می‌متالز، واکنش مردم به خبر فعالیت چینی‌ها در معادن طلای ایران را می‌توان از سه منظر مورد بررسی قرارداد عده‌ای حضور سایر کشو‌رها برای سرمایه‌گذاری در ایران را خوب دانستند و در فضای بسته اقتصادی کشور، حضور چین را غنیمت شمردند، برخی از مخاطبین از شفاف نشدن و عدم اطلاع رسانی مفاد توافق ۲۵ ساله میان ایران و چین گله کردند و تعداد دیگری این توافق و حضور چینی‌ها در معادن طلای کشورمان را نابه‌جا و غلط بیان کردند و آن را با حضور چین در بنادر جنوبی مقایسه کردند.

با چین دوست باشیم

«همه میگن باید ایران با جهان خوب باشه و با همه ارتباط داشته باشه، بعد که می‌ریم با چین قرارداد می‌بندیم صداشون درمیاد و میگن قرارداد نبندید اونم با قراردادی مخالفن که اصلا نمی‌دونن درباره‌ی چی هست.»

«چرا ما‌ها باید همیشه عینک بد بینی به چشم بزنیم، بیاید یه بار که شده با نگاه مثبت به این قضیه نگاه کنیم.»

«در شرایطی که ایران در محاصره و فشار تحریم‌ها هست قرارداد با چین کار خوبیه. بالاخره باید دادوستدی باشه. مواد اولیه می‌فروشن به‌جاش جنس یا پول می‌گیرن. بعضی‌ها میگن ایران فروشی، این حرف بی‌اساس است.»

«الان اگر با اروپا یا آمریکا قرارداد ببندیم و ده برابر چین غارتمان کنند کسی اعتراض ندارد؟»

«معادن اورانیوم نیجریه و تیتانیوم فرانسه و…. توسط شرکت‌های چینی استخراج می‌شه و کارمزد کمتری نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌گیرند نمی‌دونم فضای مجازی با مردم ما چه کرده، اما الان اگر یک شرکت آلمانی استخراج می‌کرد همه امیدوار می‌شدند و دلار هم پایین‌تر می‌آمد.»

«بذارید هرکاری دلشون می‌خواد بکنند مشکل کشور فقط این نیست، از نظام آموزشی خراب تا وابستگی به نفت و چیز‌های دیگه.»

 

دولت قرارداد را منتشر کند!

«چینی‌ها تمام ماهی‌های عمان و خلیج فارس رو صید می‌کنن و صیادان بیچاره کشور خودمون سفره هاشون خالیه. معادن طلا هم همین می‌شه. دولت چین هرجاقرارداد می‌بنده به هیچ عنوان از کارگر‌های مربوط به اون کشور استفاده نمی‌کنه و ازکارگران چینی استفاده می‌کنه نمونه‌اش هم در استان‌های جنوب ایران هست.»

«مگه معادن ارث پدری دولت هست که هر تصمیمی دوست دارن بگیرن و مردم بی‌خبر باشند. معادن برای این کشوره و این کشور برای مردمش نه فقط برای دولتی‌ها.»

«از دید این دوستان استعمار و استثمار فقط مال غرب و آمریکاست، روسیه و چین هم کشور دوست و برادر هستند. چرا خودتونو به خواب می‌زنید؟ معادن و نفت حراج شد.»

«معلومه دیگه استخراج می‌کنند وحداقل ۷۰ درصدشو می‌برن یعنی ما بعد ۵۰ سال سختی که بخاطر خودکفایی کشیدیم هنوز نمی‌توانیم معدن طلایمان را خودمان استخراج کنیم؟»

«جوان‌های ما بیکارند و معدن طلا ما روچین استخراج می‌کنه و به جاش جنس بنجل یک بارمصرف چینی می‌ده خدا خودت به ما رحم کن.»
«دولت با مدارک مستند ثابت کند که این قرارداد بعد از شروع به‌کار فیزیکی چه فایده‌ایی برای ایران دارد؟ آیا باعث اشتغال کارگران ایرانی هم خواه دشد اگر مثل قرارداد ماهیگیری باشد، عیارغیرت ایرانی مشخص خواهد شد.»

«جوانان این مملکت زباله جمع کنن و چینی‌های عزیز آقایی کنند.»

«بله، همکاری و انقعاد قرارداد بین دو کشور که منجر به نفع هر دو کشور باشه خوبه، ولی چرا متن قرارداد برای ملت شفاف سازی نمی‌شه؟»

«تک تک ما ایرانی هستیم و در این آب و خاک متولد شده و در اینجا بزرگ شده‌ایم. وجب به وجب این آب و خاک متعلق به ماست. چرا مردم نباید از قرارداد‌های منعقد شده با کشور‌های خارجی بی‌اطلاع باشند و ندانند چه تصمیماتی برایشان گرفته می‌شود. این حق طبیعی ماست که در این خصوص شفاف‌سازی شود.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده