تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۵
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۲۰۴۹۳۰
سرویس خبر : انرژی

حمایت دولت از اقدامات بخش خصوصی برای انتقال آب دریا به فارس

‌می‌متالز - معاون امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه دولت از بخش خصوصی برای انتقال آب خلیج فارس به فارس حمایت گفت: صنایع این استان نیز مانند صنایع برخی دیگر استان‌ها برای اجرای این طرح باید برای تامین اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این پروژه اقدام به تشکیل گروه ویژه (کنسرسیوم) کنند.

به گزارش می‌متالز، محمود رضایی کوچی، روز شنبه در نشست بررسی انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس افزود: نقطه اتکای اجرای این پروژه بخش خصوصی است و دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.
وی ادامه داد: علاوه بر تخصیص سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعبی از آب دریا به استان، امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه نیز برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.
او اظهار داشت: هم‌اینک آب مورد نیاز استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، محیط زیست و آشامیدنی به وسیله سد‌ها و همچنین چاه تامین می‌شود و عملیات اجرایی سد‌هایی که مراحل پیشرفت آن‌ها به گونه‌ای است که امکان تکمیل شان وجود دارد نیز ادامه خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: از جمله این سد‌ها سد هایقر با گنجایش مخزن ۲۶۰ میلیون متر مکعب است که عملیات اجرایی آن امروز به اتمام رسیده و آماده آبگیری برای تامین آب مورد نیاز حوزه صنایع، کشاورزی و آشامیدنی باشیم.
رضایی کوچی افزود: یکی از گزینه‌های دیگر تامین آب مورد نیاز استان انتقال آب از استان‌های همجوار است که در همین ارتباط حقابه استان از سد تنگ سرخ بشار یاسوج و همچنین چشمه شش پیر سپیدان است که با مجموع حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌تواند تامین کننده آب مورد نیاز صنعت و شرب باشد.
وی گفت: استفاده از ظرفیت سایر آب‌ها مانند پساب فاضلاب‌ها از دیگر گزینه‌های پیش رو برای تامین آب مورد نیاز بخش صنعت است که ۲ تصفیه خانه بزرگ در شهر شیراز می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد و در همین ارتباط هم‌اینک طرح انتقال آب از تصفیه خانه شماره ۲ شیراز به کارخانه فولاد کوار در دست اجرا است.

اجرای طرح توسعه برخی صنایع در گرو تامین آب است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم، فراهم بودن زیرساخت‌ها را از ملزومات صنعتی شدن دانست و گفت: امروز شاهد هستیم که طرح‌های بسیاری در استان به بهره برداری رسیده، اما برخی واحد‌ها برای اجرای طرح‌های تکمیلی خود به دلیل کمبود آب دچار مشکل شده‌اند.
حمید رضا ایزدی افزود: در آینده با توجه به جهش صنعتی که در استان فارس در حال شکل گیری است به آب در بخش‌های مختلف نیاز شدید داریم.
وی ادامه داد: اجرای برخی طرح‌ها و صنایع مهم نیز در استان آغاز شده که همگی آب بر هستند از جمله طرح احداث کارخانه کربنات کلسیم رسوبی که سیمان داراب مجری آن است و این طرح سالانه به بین سه تا چهار میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.
او افزود: طرح توسعه روی فیروزآباد، طرح کربنات سدیم کاوه فیروزآباد و طرح فولاد خرامه که هر کدام به سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند.
ایزدی تصریح کرد: در افق صنعتی استان فارس قطعا یکی از موارد مهمی که باید مد نظر قرار گیرد بحث تامین آب واحد‌های صنعتی است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده