تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۰۵۰۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رضایی:

سیستم توزیع یکی از مشکلات اصلی کمبود سیمان در بازار است/ ضرورت توقف صادرات سیمان

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در خصوص موضوع کمبود سیمان و افزایش قیمت این کالا، تاکید کرد: سیستم توزیع یکی از مشکلات اصلی کمبود سیمان در بازار است و واسطه‌های بین راهی نقش اصلی را در این میان بازی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، محمود رضایی اظهار کرد: ظرفیت اسمی تولید سیمان در کارخانجات فارس روزانه بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تن و تولید برخی کارخانجات سیمان استان روزانه بین ۲ تا ۳ هزار تن است.

او با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تن از میزان ظرفیت تولید روزانه سیمان، نیاز استان بوده و به مصرف می‌رسد، گفت: در شرایط معمول تولید سیمان در فارس مازاد بر میزان مصرف آن است.

رضایی اظهار کرد: در فصل زمستان سوخت گاز کارخانجات در راستای تامین گاز مشترکان خانکی کاهش می‌یابد و چنانچه سوخت جایگزین به این واحد تولیدی عرضه نشود، میزان تولید با کاهش مواجه شده و در نتیجه عرضه این محصول در بازار نیز کم می‌شود.

معاون هماهنکی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه تمام مشکل کمبود سیمان در بازار متوجه موضوع سوخت نبوده و دلایل دیگری نیز در ایجاد این شرایط اثر گذار است، عنوان کرد: بخشی از مشکل کمبود سیمان که مرتبط با کمبود سوخت است، با وارد شدن به فصل گرما و مصرف سوخت گاز مرتفع خواهد شد.

رضایی گفت: برخی از کارخانجات سیمان استان در مدت اخیر در حال اورهال بوده و به این دلیل تولید آنان به میزانی کمتر از ظرفیت واقعی آن‌ها رسیده است.

به گفته او، بازگشت شرایط تولید این کارخانجات به حالت عادی و افزایش میزان تولید آن‌ها نیز بخشی از کمبود سیمان استان را مرتفع خواهد کرد.

رضایی در ادامه به تغییر الکوی مصرف سیمان در استان اشاره کرد و گفت: از حدود یک سال گذشته به دلیل قیمت بالای فولاد و آهن، ساخت اسکلت بتنی بیش از گذشته رایج شده است. ساخت اسکلت بتنی با این فرض که مصالح سنگی و سیمان معمولا آسان‌تر از سایر مصالح در دسترس است و هزینه اجرای اسکلت فلزی بالاتر است رواج یافته و بنابراین برای کارفرمایانی که به دنبال کاهش هزینه در ساخت هستند اسکلت بتنی گزینه مناسب تری است. استقبال از اسکلت بتنی در میان سازندگان به مصرف بیش از پیش سیمان منجر شده و این شرایط می‌تواند به عنوان یکی از دلایل کمبود سیمان در بازار مطرح باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به نقش موثر دلالان و واسطه‌ها در کمبود سیمان در بازار اشاره و عنوان کرد: برخی از عوامل توزیع و یا دلالان در شرایط کمبود سیمان در بازار، با خرید میزان قابل توجهی از این محصول و انباشت آن با سودای افزایش قیمت به این مشکل دامن زده و نقش منفی خود را در این وضعیت ایفا می‌کنند.

رضایی تاکید کرد: سیستم توزیع یکی از مشکلات اصلی کمبود سیمان در بازار است و واسطه‌های بین راهی نقش اصلی را در این میان بازی می‌کنند.

او، البته به رونق ساخت و ساز پروژه‌های توسعه‌ای در استان از جمله آزاد راه، بزرگ راه و مترو اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها و مصرف قابل توجه سیمان در آن‌ها نیز می‌تواند بر موضوع کمبود سیمان در بازار اثر گذار باشد.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در ادامه بر ضرورت توقف صادرات سیمان در شرایط کنونی نیز اشاره و تاکید کرد: در شرایطی که تولید سیمان کاهش یافته و کمبود آن در بازار محسوس است، نباید اجازه صادرات این محصول داده شود، آنچه مسلم است در این شرایط اولویت، تامین نیاز مصرف داخلی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده